40 millió forintért kelt el egy épp csak veterán korú Toyota Land Cruiser
Egy 27 éves autó tejfeles szájúnak számít a veteránok között, ám ez nem akadályozott meg egy gyűjtőt abban, hogy elképesztő összeget fizessen egy eddig nem különösebben népszerű Toyota Land Cruiser-széria tökéletes állapotú példányáért.
Ha klasszikus japán autókról esik szó, megkerülhetetlen a Toyota Land Cruiser 40-es szériája: az elmúlt években az egekbe emelkedett az 1960 és 1984 között gyártott (de Brazíliában még az ezredfordulón is forgalmazott) terepjáró ázsiója.
A népszerűség azonban kétélű fegyver: mostanra már nemcsak az elhivatott gyűjtők, de a lelkes műkedvelők is beszereztek maguknak egyet. Így, aki nem csupán utánozhatatlan stílusra (a J40-es az utolsó Land Cruiser típuscsalád, amely még az eredeti formavilágot követte), hanem különlegességre is vágyik, máshol kell, hogy keresgéljen.
Az 1989 és 1997 között (illetve Venezuelában további 11 éven át) épített Land Cruiser J80 nem számít különösebben izgalmas jószágnak. Egészen a közelmúltig túl fiatal volt ahhoz, hogy valódi veterán autónak tekintsük (utolsó példányai még nem is számítanak annak), ugyanakkor állandó összkerékhajtása (elődeiben kapcsolható volt a 4×4) és igényesen kidolgozott, gazdagon felszerelt belső tere kifejezetten ütőképes és kényelmes járművé tette, míg viszonylag fiatal kora mellett hatványozottan érvényesül a Toyota legendás megbízhatósága. Az érzelmek helyett tehát az ésszerűség választása a J80 – csakhogy abban az autóban, amiről cikkünk szól, semmi ésszerű nincs.
Ezért a 27 éves autóért ugyanis idén június közepén 136 ezer dollárt, azaz 40,1 millió forintot fizettek egy aukciós portálon! A modell feltűnően jó állapotban van, ám ez nem egy ügyes kezű restaurátort dicsér, hanem eredeti tulajdonosát, aki gyakorlatilag egy métert sem (ez persze túlzás, mindössze 1600 kilométert) ment az autóval. Míg rokonai sivatagokban és sártengerekben, úttalan utakon és hosszú távú expedíciókon töltötték életük javát, ezt a példányt soha nem vették elő a garázsából. 2020-ban végül eladták, ám az új tulajdonos sem arra kívánta használni, amire tervezték, így most, amikor nem egészen egy évvel később ismét eladósorba került, ugyanolyan makulátlan állapotban várta az ajánlatokat.
Noha ennyi pénzért már egy vadonatúj Land Cruisert is kaphatott volna a vevő, valójában majdhogynem racionális döntés ennyi pénzt kifizetni ezért a 27 éves autóért. Itt ugyanis minden tökéletesen eredeti, a smaragzöld gyöngyház fényezéstől a szürke bőrkárpitozásig, nem zörög a hátsó légterelő, nem ázik be a motoros napfénytető, garantáltan tökéletes állapotban van mindkét zárható differenciálmű, és a klímaberendezés sem szorul felújításra.
A motoros rádióantenna nincs elgörbülve, a vonóhorog soha nem tépte meg az alvázat, és a keréktárcsákat sem járdázták le. Egy átlagos 27 éves terepjárón ezek a tételek mind komoly gondoskodást igényelnének, ami extra anyagi ráfordítást jelent, így viszont azonnal használatba veheti a jóformán vadonatúj, de különösen stílusos és egyedülálló Toyotát a gazdája (tavaly ősszel ugyanis az olajat és az ékszíjat is lecserélték, valamint a gyárival azonos, új abroncsokat szereltek fel).
Azt ugyan nem tudjuk, hogy a több évtizedes állás után mennyi maradt meg a 4.5 literes, soros hathengeres benzinmotor eredetileg 212 lóerejéből, de a négyfokozatú automata sebességváltó vélhetően zokszó nélkül továbbítja a nyomatékot az első és hátsó kerekekre.
Egyetlen szívfájdalmunk mégis van: az, aki egy új autó árát fizeti ki egy túlzás nélkül gyári állapotú régiért, jó eséllyel gyönyörködni akar benne, nem pedig sziklát mászni, így a legendás terepjáró ezen példánya várhatóan soha nem fedheti fel, mire is képes valójában, ha elfogy alóla az aszfalt.