Kerozin helyett használt sütőolaj

Egyetlen tankolással, 20 tonnával kevesebb CO2

Használt sütőolajból előállított üzemanyaggal megtankolva repült az Air France transzatlanti járata. Az Air France-KLM, a Total, a francia repülőtereket üzemeltető Groupe ADP, valamint az Airbus együttműködésének köszönhetően felszállhatott az első repülőgép, amelybe francia gyártású üzemanyagot is töltöttek – olvasható a légitársaság közleményében.

Az Air France AF 342-es járatát teljesítő Airbus A350-es Párizs – Charles de Gaulle 2E termináljáról indult el és Montrealba közlekedett. Az Air France-KLM, a Total, a francia repülőtereket üzemeltető Groupe ADP és az Airbus közös célja, hogy csökkentsék a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását, és fenntartható forrásból származó kerozint állítsanak elő Franciaországban, majd ezt a francia repülőtereken általánosan elérhetővé tegyék. Ez a járat az első kézzel fogható eredménye ennek az együttműködésnek.

A repülőgép üzemanyagtartályába töltött hagyományos kerozinhoz 16 százalékban kevertek alternatív tüzelőanyagot, ezzel 20 tonnával csökkent a járat teljesítése során kibocsátott szén-dioxid mennyisége.

A járat teljesítéséhez használt üzemanyag körforgásos gazdaságból származó hulladékból és maradékokból készült: a Total használt sütőolajból állította elő a terméket a dél-franciaországi La Mède-ben, illetve a Le Havre mellett található Oudalle-ban lévő finomítójában. A folyamat során szűz, növényi alapú olajokat nem használtak.

A fenntartható üzemanyagok tárolásához, felhasználásához vagy elosztásához sem a jelenleg használt infrastruktúrán, sem a repülőgépek hajtóművein nem kell módosításokat végrehajtani. A fokozatos, globális bevezetéssel az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaival megegyezően jelentősen csökkenhet a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátása.

A francia törvények értelmében 2022-től az országból induló járatokhoz legalább 1 százalékban fenntartható forrásból származó kerozint kell használni, az arány 2025-re 2, 2030-ra pedig 5 százalékra emelkedhet az uniós előírásokkal összhangban.

Ezen célok elérése érdekében a Total 2024-ben a Párizs melletti, grandpuits-i finomítóját is átállítja az újfajta üzemanyag gyártására.

Az Air France montreali járata a légiközlekedés karbonsemlegességéhez használt jelenlegi megoldásokat is egyesítette. Az Airbus A350-es az elődmodellhez képest 25 százalékkal alacsonyabb fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett üzemeltethető, az emissziót a fenntartható forrásból származó kerozin tovább csökkentette. Emellett a repülőgép földi kiszolgálásakor használt járművek is mind elektromos üzeműek voltak, köztük a Franciaországban, a Total közreműködésével tervezett első elektromos tartálykocsi.

Az Air France-KLM-nek úttörő szerepe van a fenntartható üzemanyag használatában, az első, újfajta kerozinnal teljesített járat a KLM nevéhez fűződik, erre 2009-ben került sor. Azóta a csoport számos innovatív projekten kezdett el dolgozni: 2014 és 2016 között a Total egyik leányvállalatával 78 olyan járatot teljesítettek, amely során a hagyományos kerozinba 10 százalékban fenntartható üzemanyagot kevertek.

Ezek a tesztek megmutatták, hogy a fenntartható kerozin használatának nincs negatív kihatása a repülőgépek üzemeltetésére és megbízhatóságára. Az Air France-KLM célja, hogy megerősítse vezető szerepét a fenntartható üzemanyagok területén, és eközben részt vesz az új generációs repülőgépek fejlesztésében is.

Az Airbus a mostani járat mellett több olyan tesztet is végez, amelynek célja, hogy a légitársaság 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal használják a repülőgépeket.

A gyártó a telephelyein már kiépítette az újratöltéshez szükséges infrastruktúrát, így a tesztrepülésekhez, és az újonnan átadott gépek hazarepüléséhez is használhatják a fenntartható kerozint – derül ki az airportal.hu összeállításából.

taxisokvilaga.hu fotó: Air France