A Toyota bemutatta a világ első üzemanyagcellás mobil kórházát

A Japán Vöröskereszt számára elkészített, hidrogénnel hajtott elektromos jármű óvja a környezetet, és közben emberéleteket menthet, továbbá áramellátást nyújthat a katasztrófa sújtotta területeken, de még ennél is többre képes.

A kumamotói kórház és a Toyota közös megállapodásban rögzítették, hogy demonstrációs célból 2021 nyarán megkezdik a világ első üzemanyagcellás mobil kórházának tesztelését a gyakorlatban. A elektromos jármű hidrogént használ az áramtermeléshez, az elektromos energiát pedig nem csak a hajtáshoz, hanem az orvosi és egyéb berendezések működtetetésére is felhasználhatja.

A Japán Vöröskereszt és a Toyota célja az, hogy bebizonyítsák az üzemanyagcellás elektromos haszon- és életmentő járművek hatékonyan használhatók orvosi célokra, a katasztrófák helyszínein, valamint az egyre sürgetőbb szén-dioxid-semlegesség elérése érdekében.

Sajnos az éghajlatváltozással összefüggésben a tájfunok, heves esőzések és más természeti katasztrófák gyakorisága megnőtt az elmúlt években Japánban. Ezek a jelenségek nem csak áramszüneteket okoznak az otthonokban és az evakuálási központokban, hanem a katasztrófa sújtotta területeken is jelentősen növelik az orvosi ellátás iránti igényt.

A Toyota már 2020 nyara óta dolgozik a Japán Vöröskereszt Kumamotói Kórházával azon, hogy ezeket az igényeket miként lehetne minél hatékonyabban kezelni. Ennek a közös munkának az eredményeként a két szervezet nemrég megállapodott abban, hogy egy üzemanyagcellás teherautóból kialakított mobil kórházzal járulnak hozzá a természeti katasztrófákkal kapcsolatos problémák megoldásához.

A jármű normál körülmények között orvosi szolgáltatások nyújtására használható bárhol, ahová út vezet, katasztrófák idején pedig sürgősségi kórházként vethető be a helyszínen, miközben az üzemanyagcellája még áramot is képes biztosítani a környező épületeknek, berendezéseknek.

A Toyota a Coaster kisbuszra építve fejlesztette ki a mobil kórházat, amelynek áramforrása az első generációs Toyota Mirai üzemanyagcellás rendszerét használja. Közúton környezetbarát módon, szén-dioxid és egyéb károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik, alacsony zajszinttel és vibrációval járó vezetési élményt nyújtva.

A beépített konnektorokkal – amelyek nem csak a jármű belsejében, hanem az utastéren kívül is megtalálhatók – a Coaster kórház számos elektromos eszköz áramellátására képes. Külső egyenáramú elektromos tápellátó rendszerrel is ellátták, amely nagyteljesítményű, 9 kW-os áramellátást biztosít 90 kWh-s kapacitás mellett.

Belül a jármű egyesíti a légkondicionálást egy fejlett légcserélő rendszerrel és egy HEPA szűrővel (amely képes kiszűrni a levegőből a 0,3 μm-nél nagyobb átmérőjű részecskék 99,97 százalékát), hogy csökkentse az utasok megfertőződésének esélyét munka közben.

A Toyota úgy véli, hogy az üzemanyagcellás mobil kórház jelentős előnyökkel rendelkezik a hagyományos mobil kórházakhoz képest. Nem csak környezetvédelemi szempontból, hanem azért is, mert a csendes és vibrációmentes működés csökkentheti az orvosi személyzet és a betegek stressz-szintjét. A közelgő demonstrációs tesztek arra irányulnak majd, hogy hatékonyan kihasználhassák a jármű energiaellátási képességeit orvosi és egyéb egészségügyi célokra bárhol, ahol katasztrófa történt.

Az autógyártó és a Japán Vöröskereszt egyaránt úgy gondolja, hogy a betegek sürgősségi szállítása mellett a mobil kórház számos feladatra bevethető még az egészségügy területén, ideértve a véradóbuszok és az orvosi vizsgálati járművek áramellátását, esetleg kórházi ellátást vagy PCR-tesztelés biztosítását gyéren lakott területeken is.

Technikai adatok:

Toyota Coaster FCEVHossz / szélesség / magasság7,160 mm / 2,105 mm / 2,795 mm
 Maximális tömeg terhelten5,670 kg
 Végsebességkb. 100 km/h
 Hatótávkb. 210 km
ÜzemanyagcellaMennyiség1
 Maximális teljesítmény114 kW/155 LE
VillanymotorMennyiség1
 Maximális teljesítmény134 kW/182 LE
 Maximális nyomaték300 Nm
Magasnyomású hidrogéntankMennyiség3
 Tárolható hidrogén tömege7.2 kg
ÁramellátásTípus és kimenő teljesítményAC 100 V, max. 9 kW
  DC (CHAdeMO), max. 9 kW
 Áram kapacitáskb. 90 kWh

Fotók: Toyota