A Toyota bemutatta a világ első üzemanyagcellás mobil kórházát
A Japán Vöröskereszt számára elkészített, hidrogénnel hajtott elektromos jármű óvja a környezetet, és közben emberéleteket menthet, továbbá áramellátást nyújthat a katasztrófa sújtotta területeken, de még ennél is többre képes.
A kumamotói kórház és a Toyota közös megállapodásban rögzítették, hogy demonstrációs célból 2021 nyarán megkezdik a világ első üzemanyagcellás mobil kórházának tesztelését a gyakorlatban. A elektromos jármű hidrogént használ az áramtermeléshez, az elektromos energiát pedig nem csak a hajtáshoz, hanem az orvosi és egyéb berendezések működtetetésére is felhasználhatja.
A Japán Vöröskereszt és a Toyota célja az, hogy bebizonyítsák az üzemanyagcellás elektromos haszon- és életmentő járművek hatékonyan használhatók orvosi célokra, a katasztrófák helyszínein, valamint az egyre sürgetőbb szén-dioxid-semlegesség elérése érdekében.
Sajnos az éghajlatváltozással összefüggésben a tájfunok, heves esőzések és más természeti katasztrófák gyakorisága megnőtt az elmúlt években Japánban. Ezek a jelenségek nem csak áramszüneteket okoznak az otthonokban és az evakuálási központokban, hanem a katasztrófa sújtotta területeken is jelentősen növelik az orvosi ellátás iránti igényt.
A Toyota már 2020 nyara óta dolgozik a Japán Vöröskereszt Kumamotói Kórházával azon, hogy ezeket az igényeket miként lehetne minél hatékonyabban kezelni. Ennek a közös munkának az eredményeként a két szervezet nemrég megállapodott abban, hogy egy üzemanyagcellás teherautóból kialakított mobil kórházzal járulnak hozzá a természeti katasztrófákkal kapcsolatos problémák megoldásához.
A jármű normál körülmények között orvosi szolgáltatások nyújtására használható bárhol, ahová út vezet, katasztrófák idején pedig sürgősségi kórházként vethető be a helyszínen, miközben az üzemanyagcellája még áramot is képes biztosítani a környező épületeknek, berendezéseknek.
A Toyota a Coaster kisbuszra építve fejlesztette ki a mobil kórházat, amelynek áramforrása az első generációs Toyota Mirai üzemanyagcellás rendszerét használja. Közúton környezetbarát módon, szén-dioxid és egyéb károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik, alacsony zajszinttel és vibrációval járó vezetési élményt nyújtva.
A beépített konnektorokkal – amelyek nem csak a jármű belsejében, hanem az utastéren kívül is megtalálhatók – a Coaster kórház számos elektromos eszköz áramellátására képes. Külső egyenáramú elektromos tápellátó rendszerrel is ellátták, amely nagyteljesítményű, 9 kW-os áramellátást biztosít 90 kWh-s kapacitás mellett.
Belül a jármű egyesíti a légkondicionálást egy fejlett légcserélő rendszerrel és egy HEPA szűrővel (amely képes kiszűrni a levegőből a 0,3 μm-nél nagyobb átmérőjű részecskék 99,97 százalékát), hogy csökkentse az utasok megfertőződésének esélyét munka közben.
A Toyota úgy véli, hogy az üzemanyagcellás mobil kórház jelentős előnyökkel rendelkezik a hagyományos mobil kórházakhoz képest. Nem csak környezetvédelemi szempontból, hanem azért is, mert a csendes és vibrációmentes működés csökkentheti az orvosi személyzet és a betegek stressz-szintjét. A közelgő demonstrációs tesztek arra irányulnak majd, hogy hatékonyan kihasználhassák a jármű energiaellátási képességeit orvosi és egyéb egészségügyi célokra bárhol, ahol katasztrófa történt.
Az autógyártó és a Japán Vöröskereszt egyaránt úgy gondolja, hogy a betegek sürgősségi szállítása mellett a mobil kórház számos feladatra bevethető még az egészségügy területén, ideértve a véradóbuszok és az orvosi vizsgálati járművek áramellátását, esetleg kórházi ellátást vagy PCR-tesztelés biztosítását gyéren lakott területeken is.
Technikai adatok:
Toyota Coaster FCEV | Hossz / szélesség / magasság | 7,160 mm / 2,105 mm / 2,795 mm |
Maximális tömeg terhelten | 5,670 kg | |
Végsebesség | kb. 100 km/h | |
Hatótáv | kb. 210 km | |
Üzemanyagcella | Mennyiség | 1 |
Maximális teljesítmény | 114 kW/155 LE | |
Villanymotor | Mennyiség | 1 |
Maximális teljesítmény | 134 kW/182 LE | |
Maximális nyomaték | 300 Nm | |
Magasnyomású hidrogéntank | Mennyiség | 3 |
Tárolható hidrogén tömege | 7.2 kg | |
Áramellátás | Típus és kimenő teljesítmény | AC 100 V, max. 9 kW |
DC (CHAdeMO), max. 9 kW | ||
Áram kapacitás | kb. 90 kWh |
Fotók: Toyota