Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Intelligens drónok segíthetik a jövő repülőtereit

Posted on 2020-06-062020-06-06 By Troll aki István

Share this post:

Share on X (Twitter) Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

A leginnovatívabb diákok ötleteit várta a HungaroControl

A repülésbiztonságot növelő drónos technológia, a drónreptetést támogató alkalmazás, a légiforgalmi irányítást radikálisan megváltoztató mesterséges intelligencia – csak néhány a HungaroControl idei diákversenyére beérkezett pályamunkák közül. A Student Innovation Challenge nevezetű megmérettetésen a magyar léginavigációs szolgálat ezúttal is a légiforgalmi irányítás és a repülés jövőjét formáló, leginnovatívabb ötleteket díjazta.

A légiforgalmi irányításban elengedhetetlen a folyamatos innováció, illetve a kutatás-fejlesztés. A HungaroControl a közös gondolkodás, együttműködés érdekében 2015-ben létrehozott egy kutatás-fejlesztési platformot (K+F+I Platform), amelynek tagjait különböző felsőoktatási intézmények adják. Később a kezdeményezés továbbfejlesztése, interaktívabbá tétele és az egyetemekkel való hatékonyabb együttműködés érdekben született meg a diákverseny gondolata. A Student Innovation Challenge minden évben, meghatározott témákban várja az egyénileg jelentkező egyetemi hallgatók vagy egyetemistákból verbuválódott 2-3 fős csapatok gyakorlatban is hasznosítható koncepcióit, innovatív pályamunkáit.

A légiforgalmi irányítás és a repülés alapvetően műszaki és informatikai alapokra épül, így főként az ilyen szakirányú képzéseken tanuló hallgatók vehetnek részt a versenyen – a HungaroControl szakembereinek többsége is jórészt légiközlekedési- illetve repülőgépközlekedési mérnök. De természetesen gazdasági tudásra is szüksége van a Student Innovation Challenge versenyzőinek, hiszen a koncepciók üzleti modelljét is ki kell dolgozniuk.

A témákat minden évben a HungaroControl határozza meg, de ezt követően a pályaművek készítői szabad kezet kapnak, a lényeg, hogy a „dobozon kívül” gondolkodjanak. Tavaly a drónok forgalommendzsmentjének és a távoli toronyirányításnak a kérdését járhatták körül a pályázók, idén pedig a drónok felhasználásában rejlő lehetőségek, illetve a légiforgalmi irányításban keletkező, óriási mennyiségű adat mesterséges intelligencián alapuló hasznosítása, és az erre épülő üzleti szolgáltatások témájában lehetett pályázni.

A meghirdetett témákat a verseny nyitónapján, a HungaroControl szakembereinek előadásain keresztül ismerhették meg még jobban az érdeklődők. Ezt követően a diákverseny – a pandémiás helyzet miatt – átköltözött a virtuális térbe: a döntőben a csapatok videóban mutathatták be kidolgozott koncepcióikat, ezzel helyettesítve a személyes prezentációt. Első körben a HungaroControl kutatás-fejlesztési csoportja pontozta a beérkezett műveket, majd a legjobb 5 pályázati anyag került a K+F+I Platform tagjait adó egyetemek képviselői elé, akik anonim módon értékelték a diákok munkáit.

Az idei első helyezett a Szent István Egyetem FOD-REDS csapata – Buza Dániel, Flórián Gergő és Vilcsek Viktor – lett. Pályázatukhoz az ötletet az egyetemükön, mezőgazdasági feladatok ellátására használt drón adta, amely alkalmas többek közt a takarmány megfigyelésére, illetve az érési folyamatok felismerésére is.

Koncepciójuk alapja, hogy évente közel 59 millió perc késés keletkezik a világ repülőterein a futópályákon, gurulóutakon található hulladékok, oda nem illő tárgyak (Foreign Object Debris, azaz FOD) miatt, ráadásul ezek a hulladékok az emberi biztonság szempontjából is kockázatot, illetve dollármilliárdokban mérhető műszaki károkat jelenthetnek.

A csapat egyedülálló, mesterséges intelligencia által vezérelt, drónos FOD-eltávolító rendszert dolgozott ki. A projekt felvetése szerint a ma jellemzően statikus szenzorokkal, radarokkal észlelt, illetve emberi munkával kezelt helyzeteket hatékonyabban megoldhatja egy kamerával szerelt és a képeket mesterséges intelligencián alapuló algoritmussal elemző drón. Az eszköz folyamatosan ellenőrzi a futópályákat, gurulóutakat FOD-ok után kutatva, de képes lehet a kisebb tárgyakat eltávolítani (például fémdarabokat, csavarokat mágnessel), a nagyobbakról pedig riasztást adni a szakembereknek. A csapat tagjai pályamunkájukban ugyanakkor azt is jelezték, hogy a már létező automatizált drónok ilyen alkalmazásához a tanulni képes, mesterséges intelligencián alapuló szoftver kifejlesztése mellett a jogi szabályozás változása, illetve komoly biztonsági megoldások is szükségesek.

A FOD-REDS csapat ismerteti a FOD-eltávolító rendszer működési elvét

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem második helyen végzett Globmasters csapatának tagjai – Kele Katalin, Pósa Zsófia és Magyar Martin – mindannyian a Hadtudományi és Honvédtisztképző Karon tanulnak, Repülésirányító specializáción. Clear to up elnevezésű applikációjuk arra hivatott, hogy megkönnyítse a mindennapi drónhasználatot, és segítő kezet nyújtson a léginavigációs szolgáltatóknak. Az alkalmazás megoldást kínál mind a kereskedelmi célú felhasználás (drónposta, dróntaxi), mind pedig a közhasznú reptetések számára (vérszállítás, kutató-mentő alkalmazások). A projekt fő szempontja a biztonság. A pályázók olyan funkciókat terveztek, amelyek a repülésbiztonságot segítik elő, illetve annak szintjét emelik – például folyamatos meteorológiai értesítéssel, vagy figyelmeztetésekkel a tiltott légtérbe való belépéskor, illetve a kijelölt légtér elhagyásakor.

Az alkalmazás nem csak a légtérhasználati engedély megszerzéséhez szükséges időt rövidítené le, de alternatív útvonalat is tervezne arra az esetre, ha valaki sürgősen venne igénybe egy adott légtérrészt.

A csapat a felhasználói élményt is szem előtt tartotta: az alkalmazás egyfajta közösségi platformként is működhet a drónpilóták számára.

Az NKE Globemasters csapatának drónos applikációja

A képzeletbeli dobogó harmadik fokára Buskó Csenge, Kiss Vivien és Elekes Balázs, vagyis a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Charlie-Victor-Bravo csapata léphetett fel, moduláris esemény-előrejelző és figyelmeztető rendszerével. Koncepciójuk középpontjában a mesterséges intelligencián alapuló adatfeldolgozás áll – a légiforgalmi irányítás során keletkező óriási adatmennyiség felhasználása jelentős mértékben támogathatja a légiforgalmi irányítók munkáját, illetve döntéseiket.

A rendszer előre figyelmeztetné a légiforgalmi irányítókat a nehezen megjósolható eseményekre, többek közt az időjárásváltozásra, a pilóták reakcióira, a levegőben keletkező veszélyhelyzetekre, vagy az üzemanyagtakarékosság miatti útvonalmódosításokra is. Rendszerük nagy, akár egymással össze sem függő adathalmazokat is képes elemezni.

A kiváló ötletek természetesen nem „vesznek el”, a HungaroControl ugyanis a jövőben hasznosíthatja a beküldött pályamunkák tudásanyagát, mi több a versenyen résztvevő diákoknak is együttműködési lehetőséget kínálhat, illetve bevonhatja őket gyakornoki programjába. A HungaroControl nem titkolt célja a kezdeményezéssel, hogy felkeltse a fiatalok érdeklődését a cég által kínált szakmai lehetőség iránt, így egyre több tehetség tekinthet potenciális munkahelyként a léginavigációs iparágra.

Share this post:

Share on X (Twitter) Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:diákverseny, drón, dronerz, dronerz.hu, HungaroControl, innováció, intelligens drónok, k+f+i platform, kutatás-fejlesztés, légi közlekedés, mesterséges intelligencia, student innovation challenge

Bejegyzés navigáció

Previous Post: MEGTUDTUK! #KariGeri a kerékpárosoknak adja a Lánchidat
Next Post: Van képünk hozzá (20.06.07.) –Spanyolviasz 3.0

kapcsolódó

  • Több újraindított járattal bővít nyáron a Wizz Air Nyúz
  • Eléggé sznob vagy? Ha nincs Lexus ülésbőr nyakkendőd, akkor tuti nem! Nyúz
  • Közvélemény-kutatást végez a BKK a Budapest környéki utazási szokásokról Nyúz
  • Tudod, ki az a Morizo? Nyúz
  • Sztrájk miatt nem indít járatokat hétfőn a berlini repülőtér Nyúz
  • Jelentősen csökken a használtautó-kereskedések bevétele Nyúz
2020. június
hKscpsv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
« máj   júl »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • YouTube
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • A MINI oxfordi gyára is elektromos üzemmódba kapcsol
  • Ideális fényviszonyok különféle vezetési helyzetekben
  • Így dolgozik a BKK „különleges ügyosztálya”
  • Közlekedésbiztonsági családi napon dől el, ki Magyarország legjobb kamionsofőrje
  • A Bentley Mulliner háromkerekűje az Ultimate Kindergarten Flex
  • Immár teljes a 12. Szemrevaló Filmfesztivál programja
  • Idiopátiás tüdőbetegség – ritka, mégis sokakat érint Magyarországon is
  • A szerelem legédesebb pillanatait hozza el Bella Poarch és Lauv közöse
  • Innováció az optikai szemüvegek területén
  • Újra keresettek a klasszikus képzések
  • A Suzuki V-Strom 800DE az „Alpen Masters 2023” tesztgyőztese
  • A laboratóriumi és klinikai tesztek mellett neuropszichológusok játékos tesztekkel vizsgálják a szellemi képességek lehetséges hanyatlását
  • Ezt a vad külsejű autonóm buszt most Európában tesztelik
  • A tesztelések után 19 eljárás indult kakaóitalpor-forgalmazók ellen
  • Határon túl is keresik a legokosabb fiatal agrártudóst a teszteken
  • Átb*szás! Megtévesztették a fogyasztókat a Regenera ital másnaposság elleni hatásáról
  • Borlepárlási támogatás segíti a borászatokat
  • Séflegendák és bajnokok mutatják meg, mit tudnak
  • Egymillió, kidobásra ítélt ételcsomagot mentett meg egy magyar startup applikációja
  • Tizennégy új magyar étterem kapott idén Michelin-ajánlást
  • Anita és Sanyi a csoDálatoS DS 9 E-Tense modellel is megismerkedett
  • Begurulva a tik-tokon is!
  • Kivételes Land Cruiser 2024 First Edition podcast
  • Exkluzív Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A születése óta vak Karvai Sándor megszelidítette az Acer ES 5 elektromos rollert
  • Egy kevéske “alap” Sandero
  • Nincs megállás! A tik-tokon is elindultunk!
  • 2024-es Toyota Land Cruiser First Edition podcast
  • Toyota Land Cruiser 2024 podcast
  • A plug-in Priusszal is ismerkedtünkToyota Prius
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

In memoriam Zsiska Ferenc

IMEDIA

NMHH

MTI

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.