Tetovált autó?

Elkészült a világ első tetovált autója

A Lexus a kezdetektől fogva nagy tisztelője és aktív támogatója volt a japán kézműves tradícióknak. Ez történt most is, amikor a vállalat megrendelte a világ első tetovált autóját. Az UX szabadidőjárműre épülő autót szigorúan egyetlen példányban készítette el Claudia De Sabe, a brit tetováló kultúra meghatározó alakja.

Az autóipar és a képzőművészet találkozása számtalan csodálatos alkotásnak adott már életet. Ahhoz hasonlót azonban, amelyet Claudia De Sabe brit tetoválóművész valósított meg egy Lexus UX felületén, tudomásunk szerint még soha senki nem kísérelt meg.

Irezumi: így nevezik azt a japán tetováló művészetet, amelynek egyedi eszközei és stílusa több száz év alatt nyerték el mai formájukat. Noha a japán szigeteken már időszámításunk előtt tízezer évvel is létezett az emberi test maradandó díszítésének hagyománya, az irezumi azonban csak a XVII. században jelent meg, és vált a japán kultúra egyik leghíresebb (olykor leghírhedtebb) alkotóelemévé. A bonyolult, művészi igényességű tetoválások több évszázadon át számítottak a gazdagság és a hatalom szimbólumának, mígnem a XX. század hajnalán, a nyugati kultúrák felé nyitó japán vezetés nem kívánatossá nyilvánította, sőt, kriminalizálta a tetoválást.

A japán társadalom ma sem nyitott a tetoválásokra – a sors fintora, hogy a kis számban fennmaradt japán mestereket világszerte a legtehetségesebb (és legdrágább) tetováló művészei között tartják számon. A japán tetoválás hosszadalmas és igen fájdalmas folyamat. Az alkotó fabotra erősített fémtűvel viszi be a bőr alá a különleges Nara tintát. Egy-egy nagyobb motívum elkészítése évekbe telhet, a munka végeztével pedig a művész egy arra előkészített területen szignálja is a munkát

Az egyik legnépszerűbb tradicionális motívum a koi: egy dekoratív, tenyésztett pontyfajta, amelyet Japánban a szeretet és a barátság jelképeként tartanak számon. Az irezumi világában erőt, gazdagságot, határozottságot, függetlenséget, kitartást és jó szerencsét tulajdonítanak a koi grafikának. Nem véletlenül választotta ezt a színpompás halfajt témájául Claudia De Sabe , aki a hagyományos tetováló eszközök helyett egy finom hegyű kézi fúróval dolgozott. Ezzel távolította el a fehér autóról a fényezést, hogy az alatta láthatóvá váló, nyers fémlemez háromdimenziós körvonalként rajzolja ki az autó teljes oldalfalát beborító témát.

Miután elkészültek a kontúrok, öt liternyi autófestéket vitt fel kézzel, kiemelve a részleteket. Végezetül aranyfüsttel díszítette, majd lelakkozta a kész munkát, így az egyetlen és megismételhetetlen példányban elkészült tetovált Lexus korlátozások nélkül használható. Más kérdés, hogy mindenki súlyos könnyeket ejtene akár egy apró kőfelverődés miatt is: habár a tetovált UX nem eladó, szakértők mintegy 120 000 angol fontra (kb. 46 millió Ft) becsülik az értékét.

A teljes projekt hat hónapon át tartott, a tervezéstől a leleplezésig. Csak a tetoválás (azaz a körvonalak gravírozása) egy teljes munkahetet vett igénybe. Megnehezítette a munkát, hogy az alkotó jóval nehezebben mozoghatott az autó körül, mintha egy hús-vér embert tetovált volna, ráadásul a legapróbb tévesztés is korrigálhatatlan hibát eredményezett volna.

„Amikor embert tetoválok, észben kell tartanom az izmok, a kötőszövetek elhelyezkedését és jellemzőit. Az autó esetében egészen más jelentett kihívást: itt a lemezek hullámzó, változó ívére kellett ügyelnem.” – kommentálta a munkát Claudia De Sabe, aki szerint lendületes, dinamikus, áramvonalas idomaival a Lexus UX tökéletes alany volt a világ első autó-tetoválásához.

Forrás: Wikipedia

Fotók:
Lexus

Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség