A SEAT történelmet írt volna az SUV-vel?

A brit Autocar magazin a közelmúltban írta, hogy a szerkesztőség véleménye szerint a SEAT Ateca a legjobb vétel a SUV-piacon, a második helyre pedig a Volkswagen T-Roc került.

Az Autocar szerint a SEAT első lépése a SUV-szegmensben rendkívül sikeres volt.

„Az Atecával a spanyol gyártó olyan kocsit hozott létre, amely az ár-érték arány, a megjelenés, valamint a praktikum szempontjából egyaránt elismerésre méltó, ráadásul még a vezetési élmény terén is jól teljesít. Mindez így együtt sok esetben nem mondható el a szegmensben szereplő modellekről” – írja a magazin.

A 2016-ban bemutatott Ateca mellett az Arona és Tarraco a SEAT jelenlegi kínálatának három SUV-modellje, a kezdetek viszont jóval messzebbre nyúlnak vissza. Több mint három évtized alatt több tanulmány is egyengette az utat napjaink SEAT terepjárói számára. Lássuk, milyen koncepció modellek voltak hatással az Ateca, az Arona és a Tarraco génjeire.

1991

seat_marbella_playa_m.jpg

A Marbella Playa tanulmány-pickup a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be. Az akkoriban futó Marbella modellhez képest nagyobb szabadmagasságú Playa más hűtőrácsot, 40 lóerős motort és élénk, fiatalos színeket kapott.

2000

seat_salsa_emocion_m.jpg

Az ezredfordulót a Salsa Emoción tanulmánnyal köszöntötte a SEAT a Párizsi Autószalonon. A 250 lóerős modell három vezetési módot kínált (terep, sport és közúti), és hasmagassága terepüzemmódban elérte a 310 millimétert is.

„Ennél a járműnél jelentek meg először az oldalsó elemeken végigfutó vonalak, amelynek továbbfejlesztett változatát később az IBX koncepción láthattuk. Ez utóbbi már sokban hasonlított az SEAT Arona modellen látható vonalakhoz” – mondta Xavier Villanueva, a SEAT külső formatervezője.

2007

seat_tribu_m.jpg

A Tribu volt a martorelli márka első tanulmánymodellje, amely minden SUV-jellemzőt egyesített: terepjárós megjelenését jelentős hasmagasság és kompakt méretek teszik teljessé. A Salsa Emoción tanulmányhoz hasonlóan a Tribu is három vezetési módot kínál, és vele kezdődött a terepképesség kombinálása a városi karakterrel.

„Az Ateca modellen ennél négyzetesebb kerékjáratokat találunk, a hátsó lámpák háromszög alakú megjelenése pedig olyan stílust teremtett, amely inspirációt jelentett később a Tarraco megalkotásánál” – magyarázta Xavier Villanueva.

2011

seat_ibx_m.jpg

A SEAT Genfben mutatta be az IBX koncepciót, amely továbbfejlesztette a Tribunál megismert terepjárós felépítést, ám még karakteresebb vonalai vannak.

„A magas orrkialakítás, a kompakt utastér, a feszesen formált felületek és a határozott vonalvezetésű fényszórók csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek most az Ateca és Arona modelleken is visszaköszönnek” – hangsúlyozza Xavier.

Ezen kívül az IBX tanulmányt olyan korszerű technológiai megoldásokkal látták el, mint a teljes LED-világítás és az elektromos hibrid erőforrás.

2015

seat_20v20_m.jpg

A 20v20 terepjáró tanulmányt közvetlenül az első sorozatgyártású SUV-modell, az Ateca érkezése előtt mutatták be a nagyközönségnek. Először Genfben volt látható, és a sportos kupé formavilágot ötvözte egy feltűnő SUV-karakterrel.

seat_cross_sport_m.jpg

A szintén 2015-ben, Frankfurtban leleplezett Leon Cross Sport pedig egyesítette a kompakt sportautók teljesítményét és az összkerékhajtású modellek sokoldalúságát.