Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Az AI jelentheti a megoldást az ultra gyorsan tölthető akkukhoz?

Posted on 2020-03-012020-02-29 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

Az elektromos autózás egyik legnagyobb kerékkötője az akkumulátorok kényszerűen hosszú töltési ideje. A Toyota a világ legnagyobb tudományos intézményeivel együttműködésben erre a problémára keresett megoldást, ám eredményeik jócskán túlmutatnak az eredeti problémán, és akár alapjaiban írhatják át a tudományos kutatások folyamatát.

Hogyan készíthetnénk olyan nagykapacitású akkumulátort, amely percek alatt teljesen feltölthető, mégis hosszú élettartamú? A tudás, amelyet a Toyota kutatási intézete (Toyota Research Institute, TRI) a világ legkiválóbb tudományos egyetemei közé tartozó Stanford és MIT kutatóival közösen igyekezett megszerezni, az elektromos autózás Szent Grálja.

Jelenlegi ismereteink szerint ugyanis a extra gyors nagy teljesítményű töltési folyamat olyan hatalmas terhelésnek teszi ki a legmodernebb akkumulátorokat is, amely néhány ciklus után visszafordíthatatlan károsodást okoz azok szerkezetében. A szakembereknek nincs okuk feltételezni, hogy megoldhatatlan a probléma, ám egyelőre nem sikerült rájönni arra a töltési módszerre, amellyel a kecske is jóllakhat és a káposzta is megmarad. Ennek rettentően egyszerű az oka: túl sok a változó. Ha a ciklus bármely pontján módosítjuk a töltési áramerősséget, az egész folyamat végkimenetele megváltozhat. A megoldás egyszerű, ugyanakkor megvalósíthatatlan, minden lehetséges módszert végig kell próbálni, méghozzá annyiszor megismételve az összes variációt, amíg tönkre nem megy az akkumulátorcsomag.

Ezen a ponton hozták be a képletben a TRI kutatói a mesterséges intelligenciát. A Stanford és az MIT kutatóival közösen olyan programot írtak, amely gépi tanulás segítségével képes már száz ciklus alapján meghatározni a teszt végkimenetelét. Sőt, a rendszer felismeri az egyes ismétlődő szabályszerűségeket, és ha olyan töltési programmal találkozik, amely korábbi tapasztalatai szerint nem lesz célravezető, félbeszakítja a kísérletet, és tovább lép a következőre.

A programban részt vevő szakemberek először tavaly áprilisban számoltak be köztes eredményeikről, és azok már akkor ígéretesek voltak. Eljárásukkal a szokásos teszteknél legalább tízszer gyorsabban ki lehetett például mutatni, hogy egy használt akkumulátornak mennyi még a várható hátralevő időtartama. Az alig egy hete publikált végső eredmények szerint azonban ennél is nagyobb mértékben felgyorsítható a tesztelési folyamat: a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a fejlesztési idő 98 százalékkal (!) lerövidíthető, pusztán a megfelelően programozott mesterséges intelligencia alkalmazásával.

Ez azt jelenti, hogy egy új generációs akkumulátor tesztelési időtartama két évről 16 napra (!) rövidíthető le. Egy komplex folyamat, amelynek eredményeként optimalizálják például egy villanyautó akkumulátor-csomagjának méretét, alakját és kémiai összetételét – megannyi változó, ami hatványozottan növeli a feladat időigényét –, évek helyett csupán néhány hónapot vehet igénybe.

A technológia természetesen nem csupán az autóiparban hozhat áttörést, de minden olyan más területen is, ahol a magas hatásfokú energiatárolás kulcsfontosságú – például a fenntartható energiaforrások kiaknázása (szél- és naperőművek) terén. Sőt: a gépi tanulás folyamata más technológiai és tudományos területeken is alkalmazható volna, a gyógyszerkutatástól a lézerek fejlesztésén át a röntgentechnológia tökéletesítéséig.

A kutatásban részt vevő felek azonban ennél is messzebb mentek, reményeik szerint az általuk kidolgozott módszer nagy általánosságban a tudományos felfedezések folyamatát is felgyorsíthatja.

„Fel kell tennünk a kérdést: lehetséges kidolgozni olyan módszereket, amelyek saját maguk tesznek fel hipotéziseket, hogy aztán igazolják vagy cáfolják azokat?” – világít rá az eljárásban rejlő lehetőségekre Stefano Ermon, a Stanford számítógép-tudományokkal foglalkozó professzora. „Elképzelhető, hogy a gépek olyan tudást képesek megszerezni, amelyeket mi, emberek fel sem ismernénk.”


Ami a kutatás eredeti célját illeti, a Toyota kutatói még nem találtak rá a Szent Grálra, ám egy nagyon fontos lépéssel közelebb jutottak hozzá. A mesterséges intelligencia nemcsak drámai módon lerövidítette a tesztelést, hanem egy olyan törvényszerűségre is rávilágított, ami teljességgel ellentmond az emberi intuícióknak. „Váratlanul egyszerű töltési folyamatot vázolt fel a számítógép.” – említette meg Ermon professzor. „Mindig azt gondoltuk, hogy a töltési folyamat elején kell a legnagyobb áramerősséggel tölteni az akkumulátort. Most kiderült, hogy tévedtünk: az algoritmus szerint a ciklus középső szakaszában kell maximális teljesítményre kapcsolni a töltést. Ez az alapvető különbség a számítógép és az ember között: az előbbit nem befolyásolják megérzések, amelyek ugyan sokszor célravezetők, ám legalább annyiszor zsákutcába terelnek bennünket.”

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:AI, akkumulátor, aksi, akuu, elektromos, fejlesztés, kutatás, Lexus, mesterséges intelligencia, teszt, tesztek, töltés, töltési idő, Toyota, ultra gyorsan tölthető

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Van képünk hozzá (20.02.29.) – 1967-es Toyota 2000GT
Next Post: A Moody´s rontotta globális autóeladási várakozását

kapcsolódó

  • Továbbra is középpontban a szolidaritás Nyúz
  • Ide is érkeztek fotók a két áldozatot követelő nagybajomi balesetről Nyúz
  • Júliustól újraindítja budapesti járatát az Air China Nyúz
  • Rekordáron kelt el egy felújított és korszerűsített Toyota FJ45 restomod pickup Nyúz
  • Közösségi házat adományozott Wáberer György halmozottan hátrányos helyzetű családoknak Nyúz
  • Átadták az egyetlen magyarországi limitált Suprát Nyúz
2020. március
hKscpsv
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
« febr   ápr »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • YouTube
A Börzsöny Speciális Mentők Egyesület támogatót keres
  • A LEVC frissített akkumulátort fejlesztett a TX és a VN5 számára
  • A Magyar Suzuki felmért
  • Országos szemétgyűjtési akcióhetet szervez a Magyar Közút
  • A főbohóc tovább folytatja apja tragikus halálának megbosszulását! – #Karigerikerékpársugárúttá lesznek a metrópótló buszok egykori sávjai
  • A Volvo Trucks új biztonsági rendszereket vezet be teherautóiban
  • A TP Vision és az FC Barcelona több évre szóló megállapodást kötött
  • Psoriasis és társbetegségei
  • Megjelent Steigervald Krisztián új könyve, a Generációk harca a figyelemért
  • Programozható robotokkal a jövő mérnökeiért
  • „Látjuk a jövőt!”
  • Új szuperbaktérium-ölő antibiotikumot fedeztek fel tesztelés közben
  • Elon Musk cége elkezdheti az agyimplantátumok tesztelését embereken
  • Új új biológiai fegyverek tesztelése volt a cél
  • Mikrozöld termelőket ellenőriztek a Szupermenta tesztprogramban
  • A tesztidőszak tapasztalatai alapján…
  • Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a Gyulai Pálinkafesztiválon
  • Eljárás indult nagy élelmiszerláncok ellen, mert országszerte rögzíthették egyes üdítőitalok árait
  • Újranyitott a Sáfránkert Vendéglő
  • Új, családias SPAR-üzlet nyílt Budapesten, a Fehérvári úton
  • Nyár elején rendezik meg a gourmet fesztivált
  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta…
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett
  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Elsőként a Mazda CX-5-ben
  • Mazda 6 20 TH Anniversary
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

RSS Begurulva RSS

  • Nincs megálás! Anita és Sanyi is kipróbálta az OKAI Neon elektromos rollereket 2023-05-26
  • Rexton tesztnek indult, OKAI Neon e-scooter próba lett belőle 2023-05-25
  • Anita és Sanyi találkozott a Honda CB650R motorral (is) – VIDEÓ 2023-05-24
  • Anita és Sanyi a Mazda CX-5-öt is kihagyta… 2023-05-19
  • Anita és Sanyi a Mazda 6-os jubileumi kiadásával is megismerkedett 2023-05-12

RSS Teszt a lelke mindennek RSS

  • Új szuperbaktérium-ölő antibiotikumot fedeztek fel tesztelés közben 2023-05-29
  • Elon Musk cége elkezdheti az agyimplantátumok tesztelését embereken 2023-05-28
  • Új új biológiai fegyverek tesztelése volt a cél 2023-05-27
  • Mikrozöld termelőket ellenőriztek a Szupermenta tesztprogramban 2023-05-25
  • A tesztidőszak tapasztalatai alapján… 2023-05-24

RSS PodCars RSS

  • Röviden a Honda CB650R-ről
  • Ismerkedés az OKAI Neon elektromos rollerrel
  • E-Tech Renault Arkana
  • Elsőként a Mazda CX-5-ben
  • Mazda 6 20 TH Anniversary

RSS Egyszer már láttam autót RSS

  • A LEVC frissített akkumulátort fejlesztett a TX és a VN5 számára 2023-05-29
  • A Magyar Suzuki felmért 2023-05-29
  • Országos szemétgyűjtési akcióhetet szervez a Magyar Közút 2023-05-29
  • A főbohóc tovább folytatja apja tragikus halálának megbosszulását! – #Karigerikerékpársugárúttá lesznek a metrópótló buszok egykori sávjai 2023-05-29
  • A Volvo Trucks új biztonsági rendszereket vezet be teherautóiban 2023-05-29

RSS Gasztroll RSS

  • Átadták az Év Pálinkás Bonbonja verseny díjait a Gyulai Pálinkafesztiválon 2023-05-29
  • Eljárás indult nagy élelmiszerláncok ellen, mert országszerte rögzíthették egyes üdítőitalok árait 2023-05-29
  • Újranyitott a Sáfránkert Vendéglő 2023-05-29
  • Új, családias SPAR-üzlet nyílt Budapesten, a Fehérvári úton 2023-05-28
  • Nyár elején rendezik meg a gourmet fesztivált 2023-05-27

RSS Mi az a blogger RSS

  • A TP Vision és az FC Barcelona több évre szóló megállapodást kötött 2023-05-29
  • Psoriasis és társbetegségei 2023-05-29
  • Megjelent Steigervald Krisztián új könyve, a Generációk harca a figyelemért 2023-05-29
  • Programozható robotokkal a jövő mérnökeiért 2023-05-29
  • „Látjuk a jövőt!” 2023-05-29

Címkék

#maradjotthon autósport betegség BKK Budapest Airport Carlos Sainz Jr. Charles Leclerc COVID-19 COVID-19 koronavírus Covid-19-tüdőgyulladás egészség F1 ferihegyi repülőtér Forma-1 Formula one gusztustalan Hamilton gyomorforgató Hamilton Hamilton hisztiző Hamilton járvány koronavírus koronavírus-járvány kór kórság közlekedés Leclerc Lewis Hamilton Lexus Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Max Verstappen megelőzés mutyi nyavajgó Hamilton picsogó Hamilton Pérez rasszista Hamilton repülőtér Sainz Jr. sport technikai sport Toyota Verstappen veszély visszataszító Hamilton vérlázító Hamilton

In memoriam Zsiska Ferenc

MTI

IMEDIA

NMHH

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.