Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Visszatért Budapestre a Kossuth Múzeumhajó

Posted on 2020-02-212020-02-21 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

Komáromban esett át a tízévenként szükséges műszaki átvizsgáláson, és most visszatért szokásos helyére, a Vigadó térre a Kossuth Múzeumhajó. Az egyedülállóan jó állapotban fennmaradt gőzhajó több, mint száz éve, 1913-ban épült az újpesti Ganz-Danubius hajógyárban, a Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási Rt. részére. Hosszú évek és többszöri névváltoztatás után 1984-től tartozik a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. Most, a szükséges vizsgálatok után, ismét Pesten, a Lánchíd közelében várja a látogatókat.

„Az ország első számú múzeumhajója, a Duna egyik legöregebb gőzhajója a Közlekedési Múzeum kiemelten fontos műtárgya és egyben kiállítóhelye is. A Kossuth Múzeumhajón az elmúlt hetekben a komáromi hajógyárban végezték el a szakemberek a tízévenként kötelező műszaki átvizsgálásokat, ma pedig már újra a budapesti belvárosban tekinthetik meg az érdeklődők. Egy ilyen hajón sétálni önmagában is különleges élmény, de a Közlekedési Múzeum hajómodelljei, kiállításai és programjai révén a hajó az elmúlt két évben egyre népszerűbbé is vált.” – mondta el Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a hajó Budapestre való visszaérkezése kapcsán.

Bár ez a gőzhajó-típus a XX. században igen elterjedt volt, ma már csak a Rajnán és az Elbán közlekedik belőlük néhány, valamint hasonló Ausztriában az 1912-es építésű – Óbudán készült – Schönbrunn termesgőzös, ami szintén muzeális állapotú és célú gőzhajó. Kossuth Múzeumhajó kuriózum abból a szempontból is, hogy kiállítótérként és vendéglátóhelyként is üzemel, miközben maga is a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe tartozó műtárgy. 1913-as vízre bocsátásakor még a Ferencz Ferdinánd Főherczeg nevet kapta. A hajó túlélte mindkét világháborút, 1944-től csaknem két évig Ausztriában vesztegelt. Ezt követően 1947-től a Magyar-Szovjet Hajózási Részvénytársaság volt a tulajdonosa, 1955-től pedig a Magyar Hajózási Rt. lobogója alá került. 1979-ben selejtezték, majd 1984-ben dőlt el, hogy a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerül át. Felújítása még abban az évben megkezdődött. Később a 2000-es évek elején egy újabb jelentős felújításon esett át, ekkor nyerte el mai – sokak szerint – legszebb formáját.

A hajótest – az 1953-ban hozzáépített orrot kivéve – még az eredeti, ahogyan a hajóban megtekinthető gőzgép is. A hajó hossza 62 méter, legnagyobb szélessége 16,5 méter. Eredetileg szénnel, majd később pakurával fűtött kazánok termelték a gőzt az 580 lóerős, kéthengeres, ferdén fekvő gőzgép számára.

Most – átesve a tízévenként esedékes műszaki szemlén – ez az egyedülálló közlekedéstörténeti és ipari műemlék visszatért Budapestre, hogy a Lánchíd közelében fogadja látogatóit. A hajón látható időszaki kiállításunk – amely az utasellátás történetét mutatja be sínen és vízen – még egész tavasszal látogatható, helyét pedig egy újabb időszaki kiállítás veszi majd át a budapesti hajóközlekedés kétszáz évének bemutatásával.

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:Kossuth Múzeumhajó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Mesterséges intelligenciával a véletlen gyorsítások ellen
Next Post: Van képünk hozzá (20.02.22.) – Pininfarina Battista

kapcsolódó

  • Több újraindított járattal bővít nyáron a Wizz Air Nyúz
  • Ismét kerékpáros irodalmi fesztivált rendeznek Szegeden Nyúz
  • Szárnyakad adnak Lexusának Nyúz
  • Vasárnap újra feketeüldözés Nyúz
  • Futópálya javítás miatt egy hétre bezárják a debreceni repülőteret Nyúz
  • 400 kilós traktorgumikkal is elbírnak ifj. Fekete László versenyzői Nyúz
2020. február
hKscpsv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829 
« jan   márc »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Újrahasznosított autó?
  • Videón mutatja be a BKK az autóbuszsáv-ellenőrzési akcióját
  • Bemutatkozott az ID. 2ALL
  • Kiosztották a Kerékpárosbarát Település és a Kerékpárosbarát Munkahely címeket
  • Gáz- és dízelüzemű buszokat állítanak forgalomba Zala vármegyében
  • A World Photography Awards 2023 nyílt pályázatának döntősei
  • A múlt héten megérkezett Ed Sheeran vadonatúj felvétele, az „Eyes Closed”
  • A Linkin Park egy újabb kiadatlan számot fedett fel „Fighting Myself” címmel
  • A Képzőművészeti Egyetem jótékonysági adományozást szervez a török földrengés áldozatai javára
  • Újabb szívhez szóló dalt ismerhetünk meg a The National közelgő lemezéről
  • A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
  • A gyári BMW-csapattal tesztelt Kovács Bálint
  • A Mazda CX-9 gyengén teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • A Volkswagen Atlas így teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
Hiba történt: a hírcsatorna nem elérhető. Később próbálkozzunk újra.
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.