Nagyot robbant a zöldautók piaca januárban – Tarolt a Toyota

Továbbra is a hibridek jelentik a legnépszerűbb és legélhetőbb zöld választást

A januárban Magyarországon gazdára találó 1543 részben vagy teljesen elektromos autó 80,6%-át tették ki a hibrid elektromos, 9,3%-át a plug-in hibrid elektromos és 10,1%-át az akkumulátoros elektromos modellek. A teljes januári magyarországi újautó eladásból 10,5%-al részesedtek a hibrid elektromos, ot tettek ki a hibrid elektromos, 1,2%-al a plug-in hibrid elektromos és 1,3%-al az akkumulátoros elektromos modellek, így összesen 13%-ot tett ki a részben vagy teljesen elektromos autók aránya. Amennyiben ez a tendencia fennmarad, 2020-ban akár a 18.500 darabot is meghaladhatja a hazánkban gazdára találó zöld autók száma, szemben a 2019-ben értékesített 11.166 darabbal.

Van azért kevésbé kedvező fejlemény is, tudatos vásárlói magatartás szükséges a megfordításához

Jóllehet rendkívül bíztató a részben vagy teljesen elektromos autók értékesítésének robbanásszerű hazai növekedése, arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy míg az elmúlt években rendkívül bíztató módon folyamatosan csökkent a Magyarországon gazdára találó új autó eladások tekintetében a dízel járművek aránya (a teljes 2019 évet tekintve 17,4%-ra zsugorodott), addig ez a trend januárban megfordult: a múlt hónapban 33,4%-ra szökött fel a dízel arány a hazai újautó értékesítések vetületében. Ennek oka az, hogy az új emissziós szabályozás csak az üvegházhatású CO2-kibocsátás kapcsán fogalmaz meg szigorú normákat, az egészségkárosító szállópor kapcsán nem. A CO2-kibocsátás területén pedig a szállópor kibocsátás tekintetében komoly felelősséggel bíró dízelek, bár a részben vagy teljesen elektromos autókkal nem vehetik fel a versenyt, gyakran jobban teljesítenek mint a tisztán benzines autók. Éppen ezért a drasztikus büntetéseket elkerülni kívánó autógyártók, amelyek még nem rendelkeznek megfelelő részben vagy teljesen elektromos palettával, vagy éppen nem tudnak eleget szállítani ezekből az autókból, nem ritkán megszüntetik egy-egy modell benzines változatát és csupán a dízel változatot kínálják belőle. Ennek révén az a visszás helyzet áll elő, hogy a flottaszintű CO2-kibocsátás, és ezáltal az autógyártók által befizetendő büntetés ugyan csökken, az egészségkárosító szállópor koncentráció ugyanakkor nő. Ez akkor kerülhető el, ha a vásárlók tudatosan a részben vagy teljesen elektromos autókat választják a dízelek helyett abban az esetben, ha az általuk választott járműkategóriában elérhető ilyen modell. Természetesen az olyan autógyártók, mint az elmúlt több, mint húsz évben világszerte mintegy 15 millió hibrid autót értékesítő, és a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos rendszerét kínáló Toyota és Lexus e tekintetben könnyebben ki tudják szolgálni a vásárlókat, de folyamatosan nő a versenytársak részben vagy teljesen elektromos kínálata is. Más kérdés, hogy utóbbiak sokszor rövid idő alatt piacra dobott, az emissziós szabályozás jelentette kényszer szülte megoldásai jelenthetnek-e olyan kiforrott, hatékony és megbízható választást, mint egy olyan autógyártójáé, amely több, mint két évtizede tudatosan a terület vezető fejlesztőjének számít.