Tartanak az elektromos autók akkumulátorától

Érdekes esetről számolt be egy osztrák portál, amelyből az derül ki, hogy senki sem tudja pontosan, mi is van egy lítium-ion akkumulátorban, illetve azt sem, hogyan lehetne újrahasznosítani.

Az akkumulátor feldolgozásra szakosodott cégek szerint a tiszta lítium elkülönítése elméletileg lehetséges, ám olyan komplex folyamat, hogy nem éri meg.

De kezdjük az elején. Október 4-én Dominik Freymuth figyelmetlenül vezette Tesláját Salzburg közelében, és az útról lesodródva egy fának ütközött. A kocsi azonnal kigyulladt, a férfit pedig más autósok rángatták ki a roncsok közül. Jóllehet megjárta a kórházat is, és szenvedett maradandó sérülést, viszont a roncs még nagyobb gondot okozott.

tesla_in_flammen_m.jpg

A Teslát nagy nehezen eloltották a tűzoltók, akik a romokat egy nagy konténerbe tették, majd három napig vízzel hűtötték, nehogy véletlenül újra lángra kapjon a 600 kilogrammos lítium-ion akkumulátor. Ezután egy fuvarozó a tulajhoz szállította, aki azonban nem talált olyan céget, amely elvinné és feldolgozná a roncsot.

kontenerben_hutik_a_teslat_m.jpg

A Tesla osztrák forgalmazója ugyan kapcsolatban áll a ÖCAR Autoverwertungs GmbH nevű bontóval, amely a Tesla szerint rendelkezik a Környezetvédelmi Minisztérium engedélyével, a cég azonban kijelentette: nincs engedélye a Tesla akku „újrahasznosítására”.

De mások sem óhajtanak foglalkozni ilyesmivel. Martin Klingler, a Schwaz DAKA hulladékfeldolgozó cég szakembere szerint a vállalat nem tud ilyen nagy lítium-akkumulátort feldolgozni, mivel nem tudják, milyen veszélyes anyagokat tartalmazhat. Az akkumulátorgyártók ugyanis erősen őrzik a gyártási titkaikat, hogy megőrizzék versenyképességüket.

Pedig még a tűzoltóknak is tudniuk kellene, hogy egy égő akkumulátor milyen anyagokat tartalmaz, egyrészt azért, hogy tudják, milyen anyaggal oltsák, másrészt pedig azért, hogy az égéskor nem szabadul-e ki valamilyen mérgező anyag az akkumulátorból.

tesla_freymuth_links_m.jpg

Van ugyan két cég – a belga Umicore és a német Redux –, amely az elektromos autók sértetlen akkumulátorainak feldolgozásával foglalkozik és különböző eljárásokkal kinyeri a kobalt, nikkel és réz tartalmat, ám az osztrák portál cikke szerint a tiszta lítium elkülönítése elméletileg lehetséges, de olyan komplex folyamat, hogy nem éri meg.

dasblog