Dízel terepjáró épült Toyota Suprából

Felesleges folytatni a negyedik generációs Toyota Supra átépítéseket: ennél őrültebb módosítással aligha fogunk már találkozni. Merész, de következetes munka Nagy-Britanniából.

A negyedik generációs Toyota Supra a világ egyik leggyakrabban tuningolt klasszikus sportautója. Soros hathengeres motorja legendásan tartós: a 2JZ blokk elpusztíthatatlansága nemcsak hosszú élettartamában nyilvánul meg, hanem abban is, hogy a gyári teljesítmény többszörösére átépítve sem adja meg magát. Egy Ashley Whitsey nevű brit autóbolond azonban mégis megvált a háromliteres turbómotortól, hogy a helyére egy másik hathengeres turbós erőforrást, egy Cummins dízelmotort építsen be.
Hősünk választása az észak-amerikai származású Cummins 6BT blokkra esett. A hengerenként kétszelepes, 5.9 literes motort Bosch üzemanyag-befecskendező rendszer táplálja, és eredetileg mezőgazdasági munkagépekhez fejlesztették ki, még 1984-ben. Az erőforrást 1989-től szerelték be könnyű és nehéz teherjárművekbe, illetve buszokba, ahol combos kezdeti forgatónyomatékának köszönhetően hamar népszerű alternatívájává vált a nagy V8-as benzinmotoroknak. A Dodge márka ezt a blokkot szerelte korabeli RAM pickupjába; a 6BT manapság elsősorban Nagy-Britanniában különösen kedvelt cseremotor – igaz, rendszerint terepjárókba építik be, egyetlen olyan átépítésről sem tudunk a bolygón, ahol egy Suprába építették volna be.
Ma már nem tudjuk, hogy vajon a motor ötlete született-e meg először, és ehhez idomult hozzá a Supra, vagy Whitsey eleve sárbarát sportkupét álmodott meg. Az viszont biztos, hogy a Supra ma jóval magasabban hordja az orrát, a farát és mindent, ami a kettő között van: elöl 30, hátul 32 colos, erősen ballonos abroncsokat szereltek rá, és futóművét is megemelték.
Ezen a ponton kötelességünk elárulni, hogy Whitsey úr nem egy mezei Suprát áldozott be a frankensteini művelet érdekében. A test-donor egy makulátlan állapotú kupé volt, TRD 3000 GT motorházfedéllel és alatta egy patika tisztaságú, duplaturbós blokkal, ráadásul a ritkább, kéziváltós kivitelben (fotók a kék színű autóról a galériában).
A dízelmotor eredeti állapotában 250 lóerős volt, ami komoly visszalépés a Supra 320 lóerejéhez képest, a 840 Nm forgatónyomaték viszont kis híján a duplája annak, amit a Toyota 2JZ-GTE turbómotorja nyújtott, és ez a tulajdonos szerint több mint feledteti a csúcsteljesítmény terén mutatkozó deficitet. Ez volt a kiindulási alap; azóta új turbófeltöltőt és módosított szívórendszert szerelt a Cumminsra, mögé pedig megerősített tengelykapcsolót. A jelenlegi teljesítményről nincsenek mérései, de még nincs vége a teljesítménynövelésnek, a tervekben impozáns számok szerepelnek: 500 lóerő és több mint 1300 Nm a kitűzött cél.
A dízel terep-Supra még nincs teljesen kész, de már járóképes: a füstokádó, zajosan kerregő klasszikus sportautó legalább annyira megdöbbentő, viszont szellemiségében legalább illik hozzá a kupéra hegesztett vonóhorog. Ashley nem szabott határidőt magának a projekt befejezésére, de reméljük, most felpörögnek az események, mert már körvonalazódik egy következő átépítés: egy Rover 25-ös városi kisautóba fog beépíteni egy hathengeres Subaru boxermotort…
Videó az első motorindításról: https://www.facebook.com/ashley.whitsey/videos/10157346853147710/
Fotók: Ashley Whitsey Facebook oldala