Több mint 200 ló egy sporttáskában

Az ID.3 a Volkswagen egy új korszakának, az elektromos mobilitásnak a kezdete. Az elektromos hajtást, amely a moduláris elektromos hajtásrendszer-platformján (MEB) alapul, a Volkswagen Group Components gyártja. Nem csak kevésbé összetett, mint egy hagyományos benzin- vagy dízelmotor, hanem elég kompakt is ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába. De hogyan működik valójában a kasseli Components telephelyen gyártott elektromos hajtás?

Az elektromos hajtás alkatrészei

Minden villanymotoron van egy álló állórész, amelynek belsejében forog a forgórész. Az állórész réz huzaltekercsekből készül. Amikor elektromos áram áramlik ezeken a tekercseken, egy forgó mágneses mező jön létre az állórészben, amely a forgórész forogását okozza. A forgómozgás egyszerű fizikai elven alapszik: a mágnesben lévő ellentétes pólusok vonzzák egymást, míg az azonos pólusok taszítják egymást. Ezenkívül kétféle elektromos hajtás létezik: állandó mágneses, kefe nélküli motorok és az aszinkron motorok. Az állandó mágneses kefe nélküli motor erős állandó mágneses rotorral rendelkezik, amely szinkronban forog az állórész mágneses mezőjével. Aszinkron gépekben azonban a rotor az elektromos áramot használja saját mágneses mezőjének generálására, és ennek eredményeként a forgórész forgása elmarad az állórész mágneses mezőjének forgásától.

Hajtű tekercselési technológia és következetesen könnyű konstrukció

A Volkswagen új ID.3-ját APP 310 elektromos hajtással szerelték fel. Ez a meghajtó egy állandó mágneses, kefe nélküli motor. Az “APP” megjelölés a hajtás és a sebességváltó tengellyel párhuzamos elrendezéséből származik, míg az ezt követő szám megjelölés a 310 Nm-es maximális nyomatékból származik. Ennek a hajtásnak a fő alkatrészeit az egyedi gyártás és a Csoport gyártás kombinációjával állítják elő a Volkswagen Group Components különféle gyártóhelyein.

A forgórészt és az állórészt a Salzgitterben található alkatrészgyárban gyártják. Az új hajtű módszerű tekercselési technológia megkövetelte egy innovatív gyártási folyamat alkalmazását az állórész összeszerelésében, amelynek során az állórész laminált magjában lévő tereket optimálisan kitöltik sík, előre kialakított réztekercsekkel. Ez növeli a nyomaték sűrűségét és az elektromos hajtás hatékonyságát, összehasonlítva a rézhuzal-tekercsekkel működő hajtással. A maximális nyomaték alacsony motorfordulatszám mellett is elérhető, ami azt jelenti, hogy az 1-sebességes sebességváltó elegendő a teljes fordulatszám-tartományhoz. Mind az elektromos hajtást, mind az 1-sebességes sebességváltót a kasseli alkatrészgyárban gyártják. A teljes hajtóegység és az 1-sebességes sebességváltó együtt elég kompakt ahhoz, hogy beleférjen egy sporttáskába. A hajtómű csak kb. 90 kg tömegű és legfeljebb 150 kW (204 LE) teljesítményt képes generálni az ID.3-ban.

Elektromos hajtások Kasselből Európa és Észak-Amerika piacai számára

A jövőben Kasselben gyártják majd az Európában és Észak-Amerikában az MEB alapjaira készülő járművek elektromos hajtásait. A termelést évi 500.000 darabos kapacitásra tervezték. Kassel szorosan együttműködik a kínai tianjini gyárral is, ahol a kínai piac számára párhuzamosan gyártják az elektromos hajtást. A két üzem együttesen 2023-tól évente akár 1,4 millió elektromos hajtóművet fog előállítani. Ez azt jelenti, hogy a Volkswagen Group Components a jövőben az elektromos járművek hajtóműveinek legnagyobb globális gyártója lesz.