Magyarország egyik legszebb Land Cruiserének rövid története
Ráadásul nincs puha, rugalmas lökhárítója sem: Szilvia első parkolásakor rögtön koccant is – szerencsére saját régi autójával. Ma már tökéletesen érzi az autó méreteit, karja hozzáedződött a nehéz kormányhoz, a gumicsizmás lábra méretezett pedálokat pedig akár tornacipőben is képes kezelni. A BJ40-et irányítani, uralni kell – ehhez a több mázsás lovakkal szerzett tapasztalatából merített önbizalmat –, 80 km/h-s utazósebessége türelemre, hosszú fékútja elővigyázatosságra int, ám Szilvia amikor csak teheti, a Land Cruiserrel jár. Egyetlen szabály van csupán: esős időben a garázsban marad a BJ. Ilyenkor kerül elő a másik, hétköznapi autója – egy Toyota Prius.
„Annyira meggyőzött a Land Cruiser megbízhatósága, hogy amikor végül a másik autómnak mennie kellett, egy harmadik generációs Priust választottam helyette. Az első hónapban fogadásból 4,2 literes átlagfogyasztást értem el vele – így a lelkiismeretem is tisztább, amikor előveszem a Land Cruisert, hiszen az öreg BJ40-es dízelmotor nem a világ legtisztább, és semmiképp sem a legcsendesebb erőforrása. Nem véletlenül adtam neki a Traktor becenevet” – nevet Szilvia. Majd hozzáteszi: A karakteres kerregésnek megvan az az előnye is, hogy a szomszédok messziről hallják, ha hazaérkezik vagy éppen elindul. De annyira szerethető a járgány, hogy ezt is megbocsátják, és inkább új barátságokat köszönhet neki.
Szilvia tökéletes boldogságához már csak két dolog hiányzik. Egyre inkább izgatja a fantáziáját egy hosszabb expedíció a felújított Toyotával, de talán ennél is jobban szeretne egy második BJ40-est, amire nem kellene vigyáznia. „Kipróbáltam egy HZJ80-ast. Azzal fantasztikusakat terepeztem, de túl nagy, nem fordul olyan könnyen, mint a J40-es. Szóval most az a nagy álmom, hogy keresek egy másik BJ40-est. Műszakilag teljesen rendbe tesszük, de a karosszériát nem restauráljuk, és akkor végre arra használhatom, amire született: bármire.”
Toyota Land Cruiser BJ40 3.0 Diesel, 1979 – műszaki adatok
Karosszéria | Két oldal- és két hátsó (csomagtér)ajtó, létraalvázas karosszéria |
Váltó | 4+1 fokozatú, manuális váltó, kapcsolható összkerékhajtás felezővel |
Felfüggesztés | Elöl-hátul merev tengelyes, laprugós felfüggesztés |
Motor | Soros négyhengeres, előkamrás szívódízel motor |
Hengerűrtartalom | 2977 cm3 |
Teljesítmény | 59 kW/80 LE |
Forgatónyomaték | 191 Nm |
Hosszúság | 3870 mm |
Szélesség | 1660 mm |
Magasság | 1930 mm |
Fotók: Szabó Gábor