Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Suprák a versenypályán

Posted on 2019-10-302019-10-30 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

A GT 4 jóvoltából már Európában is a rajtvonalhoz állhat a Toyota GR Supra. Ennek apropóján áttekintjük az ikonikus sportautó versenyzői múltjának legnevezetesebb pillanatait.

Kiváló futómű, bajnoki génekkel megáldott motor, példás megbízhatóság: bármelyik generációját tekintjük, a Toyota Supra maga volt az ideális versenyautó-alap. A sors furcsa fintora, hogy a kupé egész történelme alatt statisztaszerepbe kényszerült a márka motorsport-tevékenységeiben. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne aratott volna komoly sikereket a világ különböző pontjain, de mindig volt más típus, egy másik széria, amely jobban magára vonta a reflektorfényt. Úgy tűnik, az ötödik generációs modell végre megkapja azt az elismerést az autóversenyzés világában, amely elődeinek is kijárt volna: a Nürburgringi 24 óráson már bizonyított, a NASCAR-ban is jól teljesít, jövőre pedig nemcsak a japán GT 500 szériában áll rajthoz, hanem a privát csapatoknak szánt GT4 is megérkezik. Ennek örömére érdemes felidézni a korábbi Suprák versenypályás szereplését.

Japán nagymester

A kilencvenes években a Toyota és a rali egymástól elválaszthatatlan fogalmak voltak. Azt azonban kevesen tudják, hogy nemcsak a murván voltak diadalmasak a Castrol zászlaja alatt versenyző Toyoták. Az 1974-ben alapított Tachi Oiwa Motor Sport (közismertebb nevén TOM’S), a márka egyik legfontosabb hazai motorsport-partnere, 1995-ben szintén az olajcég színeiben küldte pályára a negyedik generációs Supra általuk felkészített példányát. Nem ez volt az egyetlen kapocs azonban a Supra és a rali-világbajnokságban győzelmet győzelemre halmozó Celica GT-Four között: a frissen alapított All-Japan Grand Touring Car Championship (JGTC) szabályzata lehetővé tette, hogy a csapat a márka bármely erőforrását szabadon felhasználja. A TOM’S mérnökei tehát érzékeny búcsút vettek az utcai Supra ikonikus, soros hathengeres motorjától, és a helyére beépítették a világbajnok rali-versenyautó kétliteres 3S-GT turbómotorját.

A körversenyekre áthangolt erőforrás takarékosabb és könnyebb volt a legnagyobb ellenfél, a Nissan erőforrásánál, közel 500 lóerejével és 600 Nm-t meghaladó nyomatékával pedig a nyers erő dolgában sem kellett szégyenkeznie. 1997-ben a Supra megszerezte a Toyotának első JGTC bajnoki címét, amelyet aztán 1999-ben csapatszinten, 2001-ben és 2002-ben egyéniben ismételt meg a modell. 2005 után Super GT néven folytatódott Japán első számú körpályás bajnoksága, ahol a Toyota Supra egy újabb bajnoki cím után átadta a stafétabotot a Lexusnak, amely azóta hat további konstruktőri bajnoki címet szerzett meg.

24 órás hibrid

Nem a TOM’S volt az egyetlen Toyota-csapat a JGTC-ben. A SARD (Sigma Advanced Racing Development) is komoly fenyegetést jelentett a konkurens csapatokra, de végül egészen máshol írta be magát a motorsport történelemkönyvébe. A csapatot nem hagyta nyugodni a 24 órás versenyzés gondolata; 1995-ben a Lexus LS 400 négyliteres, nyolchengeres 1UZ-FE motorjának 600 lóerős változatát építették be egy Suprába, valamint egy Toyota MR2-be, ám ez nem bizonyult ütőképes kombinációnak. Ezért amikor tíz évvel később a Tokachi 24 óráson álltak rajthoz, különleges megoldáshoz folyamodtak: a Super GT szériában versenyző Toyota Suprájuk 4.3 literes, V8-as erőforrását három villanymotorral támogatták meg; a rendszerteljesítmény meghaladta a 700 lóerőt. A Denso SARD Supra HV-R fölényesen nyerte meg az egész napos versenyt: ez volt az első olyan hibrid versenyautó a világon, amely futamgyőzelmet tudott aratni.

Ígéretes visszatérés

A Supra utcai változata globális népszerűségnek örvendett, a motorsportban azonban Japánon kívül nem tudott igazán emlékezeteset alkotni. Ezen kíván most változtatni az új széria: Észak-Amerikától Japánon át Európáig letette névjegyét a motorsport asztalára. Ráadásul 2020-tól az ügyfélcsapatok is élvezhetik a Gazoo Racing kompetenciájának a gyümölcseit. Az utcai modell alapjaira épülő Toyota GR Supra GT4 hatékony aerodinamikai módosításokkal, versenykipufogóval és FIA-homológ belső kialakítással lép színre már jövőre, hogy különböző európai, távol-keleti és észak-amerikai szériákban öregbítse a modell és a márka hírnevét.

GR Supra GT4 műszaki adatok

Karosszéria
Hosszúság 4460 mm
Szélesség 1855 mm
Magasság 1250 mm
Vázszerkezet acél; nagy szilárdságú bukókerettel
Első diffúzor kompozit
Hátsó szárny kompozit
Üzemanyag-tartály FIA-homológ, gyorstankoló csatlakozóval
Vezetőülés FIA-homológ
Motor és erőátvitel
Típusa Soros hathengeres, egy darab kettős megfúvású turbófeltöltő
Lökettérfogat 2998 cm3
Erőátvitel Automata sebességváltó, hátsókerék-hajtás
Kenőanyag Ravenol
Kipufogórendszer Akrapovič
Felfüggesztés, kormánymű, fékek
Első felfüggesztés MacPherson rugóstag
Hátsó felfüggesztés Többlengőkaros
Kormánymű elektromos, fogasléces
Abroncs Pirelli
Kerekek Ötlyukú, 11 x 18

Fotók: Toyota, Toyota GAZOO Racing, Jalopnik

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:GR Supra, GR Supra GT4, GT 4, GT4, Supra, Toyota, Toyota GR Supra, Toyota Supra

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Kaderják Péter: “Cél a közlekedés zöldítése”
Next Post: Hamis márkajelzésű autóalkatrészeket találtak a pénzügyőrök az M43-ason

kapcsolódó

  • A BMW májusban újraindítja a termelést Nyúz
  • Az ellenőrt kereső Facebook-bejegyzés kapcsán vizsgálódik a BKK Nyúz
  • Nagyon figyelj, mert nagy szopás lesz! Nyúz
  • Újabb romániai kisbusz szenvedett balesetet, mert a sofőr élőben közvetített a közösségi hálón Nyúz
  • Csak 2024-ben állhat vissza a légi utasforgalom szintje Európában Nyúz
  • Bentley Bacalar ihlette magánrepülőgép és helikopter Nyúz
2019. október
hKscpsv
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 
« szept   nov »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Szabálytalankodó autósokat bírságoltak civil járműből ellenőrző rendőrök Budapesten
  • A Volvo Trucks és a Boliden közösen állítanak forgalomba elektromos teherautókat a földalatti bányamunkák elvégzésére
  • 27 új Siemens Desiro ML motorvonat érkezik az ÖBB-hez
  • Újabb közlekedésrendészeti ellenőrzések
  • További funkciók és továbbfejlesztett technológia a Mercedes-AMG GLA és GLB számára
Hiba történt: a hírcsatorna nem elérhető. Később próbálkozzunk újra.
  • Az internetes csalásokra is felhívja a figyelmet az országos pénzügyi teszt
  • A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
  • A gyári BMW-csapattal tesztelt Kovács Bálint
  • A Mazda CX-9 gyengén teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.