Nyitható tetejű sportkabrióval erősít a Toyota

Újabb taggal bővül a Toyota GR Sport családja. Ezúttal a szélesebb rokonságból választottak alapot a mérges aprósághoz, a módosítások pedig messze túlmutatnak a lelkesítő optikán.

Japánban folytatja a GR Sport modellcsalád bővítését a Toyota. Ezúttal a cégcsoportba tartozó törpeautó-specialista, a Daihatsu arra legalkalmasabb gyártmányát küldték edzőterembe.

A Toyota 2017-ben indította útjára a Gazoo Racing motorsport és tuning terén szerzett, széles körű tapasztalatát hasznosító, több lépcsős GR termékcsaládot. Különösen Japánban bővült lendületes ütemben a választék, városi kisautóktól a sportkupén át a buszlimuzinokig számos modell kapott GR Sport optikai és futóműcsomagot, vagy még magasabb szintű GR kezelést. Az első pillanattól fogva nyilvánvaló volt, hogy a kínálatot a sportautó esszenciáját megtestesítő roadster tenné teljessé, ám mivel a Toyotának jelenleg nincs kabrió modellje, ezt a hiányosságot eddig nem tudták orvosolni.

A Gazoo Racing mérnökei viszont nem voltak restek a szomszédba menni segítségért, és a Toyota Motor Company százszázalékos tulajdonában lévő Daihatsu márkánál meg is találták a hiányzó láncszemet. A Copen nemcsak a Daihatsu kínálatának, de a Kei-Car, azaz a japán városi törpeautó műfajának is az egyik legizgalmasabb darabja. A nyitható keménytetővel szerelt, kétüléses autócska orrában egy 658 köbcentiméteres turbómotor dolgozik. A 63 lóerő és a 92 Nm forgatónyomaték nem csábít felelőtlen száguldozásra, ám a 850 kilogrammos menetkész tömeggel társítva mégis meglehetősen dinamikussá teszi a 3,4 méteres csöppséget.

Ez a virgonc személyiség tökéletes kiindulási alappá tette a Copent a GT Sport kezeléshez. Hogy méltó legyen a nevére, módosították a padlólemez központi merevítő elemét, valamint az első rugótornyokat is kitámasztották. A megnövelt karosszériamerevség lehetővé tette a rugóráták feljavítását, a csavarrugók látványos pirosban pompáznak. A Gazoo Racing munkatársai hosszasan optimalizálták a futómű beállításait, így az új lengéscsillapítókkal szerelt felfüggesztés a dinamikus kanyarvétel, a kiváló tapadást és a finom rugózás nehezen összehangolható kombinációját nyújtja.

Az elektromos szervokormányt szintén keményebbre, közvetlenebbre hangolták, ami a mindössze 223 centis tengelytávval együtt rendkívül kezessé és fordulékonnyá teszi a könnyű autót. A Copen GR Sport határozott irányíthatóságához a Momo sportkormány és a Recaro ülések is hozzájárulnak, a sportos hangulatot fekete kárpitozás, klasszikus, analóg műszeregység és karbon hatású műszerfalbetétek erősítik. A nyolcféle színben rendelhető autó tetejét alapkivitelben motor mozgatja.

Kívülről is nehéz volna eltéveszteni a Copen GR Sport kivitelét: az autócska öblös, méhsejt-mintázatú hűtőmaszkot, kovácsolt BBS keréktárcsákat, aerodinamikailag optimalizált lökhárítókat és küszöbtoldatot kapott. Minden fényforrás LED-es, a ködlámpa és a fényszóró mellett ugyancsak szénszál-mintázatú burkolatokat találunk. Több ponton is feltűnik a Gazoo Racing jellegzetes fekete-piros emblémája, és ha ennyi sportosság nem volna elegendő, a GR Parts tartozékkínálatából különböző aerodinamikai idomokat rendelhetünk az autóhoz, az első splittertől a küszöbszélesítésen át az apró csomagtér fedelére illeszthető légterelőig.

Az egyetlen elem, amihez nem nyúltak hozzá a mérnökök, az az erőforrás. Ugyanakkor a hatfokozatú kézi váltóval szerelt modellek hajtott első kerekeinél részlegesen önzáró differenciálmű segíti a kigyorsítást a kanyarokból. Az autó hét szimulált fokozatot alkalmazó CVT erőátvitellel is megvásárolható.

A Toyota Copen GR Sport várhatóan nem lesz elérhető Japánon kívül, ugyanakkor a belpiacon nem elképzelhetetlenek további variánsok. A Daihatsu idén év elején mutatta be ugyanis a Copen kupéváltozatát, amelynél sportos berkekben igen jól csengő szénszálas tetőlemezzel váltották ki a mozgatható idomot. Ez a modell a fokozott karosszériamerevség révén még jobb vezethetőséget ígér, és mivel annak idején mindössze három hónapon át, alig kétszáz példányban gyártották, a Copen Coupé exkluzivitása is amellett szól, hogy legalább egy limitált széria erejéig a Gazoo Racing gondjaira bízzák.

Fotók: Toyota