Azt mondják, “szakmaiatlan és megtévesztő a Közlekedő Tömeg nyilatkozata”

Az elmúlt években sikerült rendbe tenni a MÁV gazdálkodását, míg az adósságállomány 2010-ben még 300 milliárd forint volt, az idei évre ez tizedére, 30 milliárd forintra csökkent. Uniós forrásból 400-500 kilométernyi vasúti pálya újult, újul meg, a MÁV is modernizálja az infrastruktúrát, fokozatosan szépíti az állomásait, pályaudvarait. A 2018-ban közlekedő több mint 1 millió személyszállító vonat 87%-a menetrend szerint érkezett a célállomásra, az összes járatra vetített késés átlagosan 2 perc volt. Ezzel a hazai vasúti személyszállítás a késési adatokat tekintve Európában a középmezőnyben foglal helyet. A MÁV 38 ezres foglalkoztatotti létszámához képest csupán 2,5% a nyitott pozíció, ennek tükrében nem beszélhetünk munkaerőhiányról.

A pálya és az állomások korszerűsítésének, az újonnan beszerzett, elővárosi közlekedést szolgáló korszerű motorvonatoknak, illetve minőségi, távolsági közlekedést szolgáló felújított járműveknek, valamint a jegyértékesítési rendszer folyamatos fejlesztésének köszönhetően az elmúlt négy évben országos szinten 3,6 millióval nőtt a vasúti közlekedést választók száma. A tíz legforgalmasabb vonalon 2017-ről 2018-ra 2,8 millióval emelkedett az utasok száma.

Elkészült már az első 20 IC+ kocsi Szolnokon, októberben pedig forgalomba áll a következő 70 darabos szériából az első. Az átszervezéseknek köszönhetően a MÁV-START a javítókapacitás különválasztotta a gyártástól, így a vagonok karbantartása, felújítása is lényegesen felgyorsult. Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz az IC-hálózat kiterjesztésére, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba. A beruházások és a beszerzések akár évi negyven-ötven darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik.

A kibővült motorvonat flotta mára már 123 korszerű FLIRT-el és 31 DESIRO-val látja el az elővárosi közlekedtetést. Ezt fogja tovább erősíteni a 2020 februárjától érkező 11 KISS emeletes motorvonat, melyek a legforgalmasabb Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác elővárosi vasútvonalakon fognak közlekedni. További 8 darab KISS motorvonat gyártása jelenleg folyamatban van. Ezeken felül további 21 darab KISS megrendeléséről szeptember 3-án írta alá a vasúttársaság a szerződést. Így 2022 őszére végére Budapest elővárosában kizárólag modern FLIRT vagy KISS motorvonat közlekedik majd évente 60 millió ember utazását szolgálva.

A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonal évi 19 millió utassal ma Magyarország legforgalmasabb vonalszakasza. Ezen idén is több karbantartási munkát végzett el a MÁV, azonban a vonal műszaki állapotának fokozatos romlása csak nagyobb volumenű fejlesztésekkel fékezhető meg. Szeptember 2-tól az S50 (Budapest-Nyugati–Monor) személyvonatok már két szerelvény esetében is modern, kényelmes, kétegységes FLIRT motorvonattal közlekednek. Jövőre mintegy 6 milliárd forintot csoportosít át a MÁV saját forrásaiból, hogy a ceglédi vonal kritikus szakaszainak állapotán javítson. A felújítások és az emeletes KISS motorvonatok jövő februári forgalomba állítása hozzájárulnak a menetrend stabilizálásához, a késések megszüntetéséhez.

A MÁV-START a szerelvények belső tisztítását végző alvállalkozót felszólította a kocsik sűrűbb tisztítására, elrendelte tisztítógépek beszerzését, valamint előírta a kárpittisztítás elvégzését is.

A MÁV kiemelten fontosnak tartja, hogy az utasok gyors és megbízható tájékoztatásban részesüljenek a lehető legtöbb csatornán, a legrövidebb idő alatt. A vasúttársaság egy központi operatív csoportot hozott létre, amelynek a feladata, hogy egy bekövetkezett rendkívüli esemény okozta üzemzavar elhárításáig az eddigieknél gyorsabban, összehangoltabban és rugalmasabban történjen – az esemény mértékéhez igazodó – az átmeneti vonatközlekedési rend meghatározása, az utasok alternatív elszállításának megszervezése. Szeptembertől pedig megkezdődött a vasútvállalaton belüli információáramlás megújítása és ezzel párhuzamosan azon kommunikációs csatornák kiépítése is, amelyek révén az utasok rövidebb idő alatt, gyors és megbízható tájékoztatásban részesülnek. Ehhez a munkához több ütemű informatikai fejlesztés is társul, amelynek eredményeképpen javul a fedélzeti és állomási utastájékoztatási kijelzők központi vezérlése, a forgalmi szolgálati helyek és fedélzeti személyzet (jegyvizsgálók, mozdonyvezetők) tájékoztatása.