Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Már a kereskedelmi hajózásban is teret nyer a hibrid technológia

Posted on 2019-09-102019-09-10 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

Idén nyáron átadták a világ legnagyobb hibrid kompját, a hajóipar első számú motorgyártói hibrid rendszerekkel bővítik palettájukat. A Toyota által meghonosított részben elektromos technológia már a tengeren is hódít.

A norvég Color Line hajózási vállalat idén nyáron jelentette be, hogy vízre bocsátja és szolgálatba állítja a 2000 utas szállítására alkalmas Color Hybrid dízel-elektromos kompot. A 160 méteres hajó, amelynek gyártásához két évvel ezelőtt kezdett hozzá a cég, a parton vagy fedélzeti generátorai segítségével töltheti fel 5 MWh kapacitású akkumulátorcsomagját, amelyről akár 60 percen át képes működtetni motorjait. A norvégiai Sandefjordból a svédországi Strøstmadba közlekedő hibrid hajó menetideje két és fél óra, legnagyobb sebessége 12 csomó.

Az egymilliárd norvég koronás (körülbelül 31,8 milliárd forint) összköltséggel megépített hajó technikai részletei lenyűgözőek (a Rolls-Royce által gyártott, hat-, nyolc- vagy kilenchengeres, soros hengerelrendezésű dízelmotor legnagyobb teljesítménye hengerenként 804 LE; áramfejlesztő üzemben 720-750/perc fordulatszámon üzemelnek), ennél is érdekesebb azonban az a trend, amelynek a Color Hybrid az eddigi leglátványosabb képviselője. New Yorktól San Franciscón át Tajvanig egymás után állnak szolgálatba a hibrid kompok, a technológiával elérhető megtakarítások a beszámolók szerint megdöbbentőek: a tajvani Kaohsziung városában üzemelő Happiness, azaz Boldogság nevű hajó 25 ezer literrel kevesebb gázolajat éget el évente, mint egy hagyományos hajó, ami pénzben kifejezve is jelentős összeg, de még fontosabb, hogy nagyban csökken a helyi légszennyezés mértéke.

A működési elv gyakorlatilag ugyanaz, mint a Toyota jól ismert modelljeinél: a legrosszabb hatásfokú üzemben, azaz elinduláskor, illetve a kikötés során, manőverezéskor tisztán elektromos üzemben közlekednek a hajók, majd az egyenletes sebességű haladásnál működésbe lépnek a belső égésű motorok. Ma még elsősorban kompoknál használatos a technológia, és gyakoribbak az átépítések (legutóbb például az észtországi Tallinban kezdték el a Tõll nevű komp átalakítását; a 2020-ig tartó, 1,6 millió eurós projekttől az üzemanyag-fogyasztás 20 százalékos csökkenését várják), de fokozatosan a nagyobb távolságokra tervezett hajóknál, illetve más kategóriákban is létjogosultságot nyerhet a működési elv. Eközben egy másik norvég projekthez, az ország fjordoktól szabdalt tengerpartja mentén végighajózó Hurtigruten luxushajóhoz is kifejlesztették már a hibrid hajtásláncot, ami szintén 20 százalékos fogyasztáscsökkentést ígér, hajónként és évente 3100 tonnával kevesebb CO2-t bocsát a légkörbe. A finn Wärtsilä – a cég a világ legnagyobb belső égésű motorját gyártja – pedig jachtokhoz, vontatóhajókhoz és kotróhajókhoz is kínál már hibrid erőforrást.

Egyértelműnek látszik tehát a trend: a világ legnagyobb hajómotor-fejlesztő vállalatai is rájöttek arra, amire az autóipar józanul gondolkodó szereplői. A hajók irdatlan energia-szükséglete nem fedezhető tisztán akkumulátorokról, a belső égésű motor önálló alkalmazása viszont rövidtávon sem fenntartható többé. Az egyetlen ésszerű megoldás a hibrid, amely a kedvezőtlen hatásfokú üzemi fázisokban villanymotorokkal tudja megtámogatni vagy helyettesíteni a dízelmotort, hosszú távon pedig optimális energiagazdálkodással csökkenti a használat anyagi és környezeti terheit.

A világ első számú hibrid specialistája, a Toyota egyébként a hajóiparban is az elsők között váltott hibrid technológiára. A cég már 2011-ben napelemekkel felszerelt dízel-elektromos hajót alkalmazott kész járműveinek a szállítására – ennek hajtásláncát nem a cég fejlesztette, nem úgy, mint a 2017-ben beharangozott PONAM-28V jachtét, amelyet gáláns gesztussal ingyen fognak a tokiói önkormányzat rendelkezésére bocsátani a 2020-as olimpia idején.

Ahogy az autóiparban, a hajózásban is a hibrid jelenti tehát a jelent és a közeljövőt – a jövő viszont a hidrogén üzemanyagcelláé. A Toyota közreműködésével megépített Energy Observer a világ első FCEV vízi járműve, amely jelenleg világ körüli úton népszerűsíti a fenntartható, teljes egészében emissziómentes hajtástechnológiát, hogy aztán 2020-ban a PONAM-28V oldalán a tokiói kikötőben várja a mobilitás jövője iránt érdeklődő látogatókat.

Fotók: Toyota, Fosen Yard, Hurtigruten, Ulstein Group

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:hibrid technológia, kereskedelmi hajózás

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Negyedmilliárd forintért talált gazdára a Toyota 2000GT egy valójában nem létező darabja
Next Post: Kiderült a Honda e ára

kapcsolódó

  • Milliárdos veszteségbe lökte a Boeinget a 737 MAX-krízis Nyúz
  • Az Opel Szentgotthard fokozatosan és biztonságosan újraindítja a gyártást Nyúz
  • A Renault Clio E-Tech Hybrid lett a Magyar Év kisAutója Nyúz
  • Új kampányfilmeket készített az Országos Mentőszolgálat Nyúz
  • A közlekedési munkástanácsok szerint aggályos a Volán újabb átszervezése Nyúz
  • Tovább terjeszkedik a Wizz Air az Egyesült Királyságban Nyúz
2019. szeptember
hKscpsv
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 
« aug   okt »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Szabálytalankodó autósokat bírságoltak civil járműből ellenőrző rendőrök Budapesten
  • A Volvo Trucks és a Boliden közösen állítanak forgalomba elektromos teherautókat a földalatti bányamunkák elvégzésére
  • 27 új Siemens Desiro ML motorvonat érkezik az ÖBB-hez
  • Újabb közlekedésrendészeti ellenőrzések
  • További funkciók és továbbfejlesztett technológia a Mercedes-AMG GLA és GLB számára
Hiba történt: a hírcsatorna nem elérhető. Később próbálkozzunk újra.
  • Az internetes csalásokra is felhívja a figyelmet az országos pénzügyi teszt
  • A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
  • A gyári BMW-csapattal tesztelt Kovács Bálint
  • A Mazda CX-9 gyengén teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.