Nem vicc! Pár éven belül hibrid áráért férünk hozzá az üzemanyagcellás autókhoz

Hatásfokjavítás mindenek felett

A Mirai jövője tehát meglehetősen prózainak (és igen hatékonynak) ígérkezik – nem úgy, mint a jelene. Ma minden egyes autó építésén 13 magasan képzett szakember dolgozik; ezzel a manufakturális módszerrel naponta csupán 6,5 autó készül el abban a Motomachi üzemben, ahol egykor a Lexus LFA szupersportkocsit gyártották, szintén kézzel. A gyártás automatizálása felgyorsíthatja a termelést, az ütemváltásnak azonban a költségcsökkentés is fontos feltétele.

A Strategic Analysis nevű szervezet elemzése szerint egy üzemanyagcella egység előállítása jelenleg mintegy 11 ezer dollárba kerül. Ezért jelentős részben a ritka, így drága anyagok alkalmazása a felelős: platinából, titánból és szénszálas kompozitokból épülnek fel a cellák, illetve a hidrogéntartály. Az egyes komponensek hatásfokának javításával büntetlenül csökkenthető a nemes anyagok aránya, és ezzel a költségek.

Jó példa erre a platina katalizátor, amely a hidrogén és az oxigén közötti kölcsönhatást (ennek során keletkezik az elektromos áram) segíti elő. Minden egyes Mirai üzemanyagcellájában 30 gramm platinát alkalmaznak; a technológia fejlesztésével csak ezen a ponton akár 300 dollárral csökkenthetők a költségek, írja a Strategic Analysis, hozzátéve, hogy az éves termelés tervezett megtízszerezése és a technológiai fejlesztések együtt körülbelül 8000 dollárra (azaz 27 százalékkal) csökkenthetik az üzemanyagcella költségét.

Ez új lehetőségeket nyithat meg a hidrogén technológia más területeken történő felhasználása előtt, legyen szó az áruszállításról (a Toyota és a Kenworth közös fejlesztésű nyerges vontatója Kaliforniában teljesít szolgálatot), a közösségi közlekedésről (a Toyota a jövő évi nyári olimpiára nem kevesebb mint száz darab Sora üzemanyagcellás buszt készül forgalomba állítani Tokióban) vagy akár az otthoni energiatárolásról: Japánban már egy évvel ezelőtt negyedmillió háztartás energiaellátásáról gondoskodtak üzemanyagcellás rendszerek1.

Ez utóbbi azt támasztja alá, hogy egyes országokban (például Japánban és Kínában) folyamatosan nő az üzemanyagcella technológia piaci támogatottsága. A Toyota becslése szerint a megfelelő infrastruktúra kiépítésével a hidrogén lehet az emberi társadalom meghatározó tiszta energiaforrása a következő száz évben. Ez persze nem jelenti az akkumulátorok végét: a Toyota maga is szerepet szán a hálózatról tölthető elektromos járműveknek a közeljövőben, hiszen mindkét technológiának megvan a maga optimális felhasználási területe, egymást kiegészítve és kipótolva (az akkumulátorgyártó-ipar kapacitását erősen korlátozzák a nyersanyagkészletek) biztosíthatják az autóipar és ami ennél is fontosabb, az emberi civilizáció túlélését a következő évtizedekben.

Fotók: Toyota

1 https://www.cnbc.com/2019/02/26/how-toyota-is-helping-japan-create-a-hydrogen-fueled-society.html