Skip to content

trollverda.hu

Az autózás troll oldala

  • Kezdőlap
  • * Nyúz
  • * NapP képe
  • * Troll aki István
  • Toggle search form

Hibridek körpályákon és murván

Posted on 2019-07-302019-07-30 By Troll aki István

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp

Takarékos, tiszta és felelősségteljes – tényleg csak ennyit tudnának a hibridek? Korántsem. Rápillantunk az érem másik oldalára is: arra, amelyen nem deciliterekben, hanem tizedmásodpercekben mérik a sikert.

Ha azt mondjuk, hibrid, általában egy csendes, takarékos, tiszta üzemű ökoautó jut eszünkbe. Pedig évek óta uralják a legendás Le Mans-i 24 órást, hol dízel-elektromos, hol benzin-elektromos konfigurációban. Itt hasznos, de korántsem elég, ha hosszú idő telik el két tankolás között: a teljesítmény és a megbízhatóság egyaránt kulcsszerepet játszik a versenypályán. És nem csak az aszfalton, hamarosan a rali-világbajnokságot is meghódíthatják. A hibrid Toyoták második Le Mans-i győzelmének évében ideje röviden áttekinteni, hogyan hódították meg a hibridek a motorsport világát.

Nehéz kezdés

Azt gondolhatnánk, a hibrid versenyautó viszonylag új keletű fogalom, pedig már 1998-ban – azaz a Toyota Prius bevezetése utáni évben! – rajthoz állt az első benzin-elektromos versenyautó Le Mans-ban. Az amerikai Panoz prototípusa, az Esperante Q9 GTR-1 Hybrid (becenevén Sparky, azaz Szikrás) a takarékosságra alapozta stratégiáját, de hiányzott a konstrukcióból a másik két tényező: a teljesítmény és a megbízhatóság. A súlyos akkumulátorok lomhává tették az autót, volt olyan verseny, amelyre kvalifikálni sem volt képes magát a csapat.

A Supra-áttörés

A hibrid technológia motorsportsikere sokáig váratott magára, ám ami késik, nem múlik. A 2007-es évben egy Toyota Supra HV-R megnyerte a Tokacsi 24 órás futamot, és ezzel történelmet írt: először fordult elő, hogy egy hibrid diadalmaskodni tudott egy hosszú távú versenyen. Az HV-R a Super GT szériában versenyző autóra épült, 480 lóerős 4.5 V8-as benzinmotorját (3UZ-FE blokk) három villanymotor támogatta meg: a hátsó tengelyre egy 200 lóerős villanymotort szereltek, az első kerékagyakban pedig egy-egy apró, 13 lóerős egység dolgozott. Az 1080 kilós autó összteljesítménye meghaladta a 700 lóerőt. A Toyota Team SARD színeiben versenyző Supra 616 kört tett meg 24 óra alatt, 19 kört verve rá a második helyezettre.

Áram és benzin: nyerő páros

A Supra sikere nyomán a konkurens márkák egymás után készítették el a maguk hibrid átiratát. A Ginetta-Zytech 09HS prototípus 2009-ben állt rajthoz az amerikai Le Mans szériában, és ugyanebben az évben a Forma-1-ben is megjelent a kinetikus energiát visszanyerő KERS rendszer – voltak, akik a mozgási energiát nem elektromos, hanem mozgási energiaként tárolták: egy méretes lendkereket hajtottak meg a fékezéskor felszabaduló energiával.

Amikor 2012-ben WEC néven megújult a hosszú távú világbajnokság, a hibridek voltak a frissen összeállított mezőny szenzációi – és hogy 1998 óta mennyit fejlődött a technológia, jól mutatja, hogy az új széria alapítása óta a hibrid modellek uralják a királykategóriának számító LMP1-es géposztályt. A legutóbbi világbajnok, a Toyota TS050 hibrid (a gyártó harmadik hibrid LMP1-es versenyautója) egy 2.4 literes, V6-os biturbó benzinmotor köré építette fel hibrid hajtásláncát; a mindössze 878 kilós rakétát közel ezer lóerő repítette a győzelemig.

A versenyszabályzat módosításai miatt a Toyota vadonatúj autóval készül a jövő évre. A szigorítás gyümölcsét az ügyfelek élvezhetik: a bemutatást követő két éven belül húsz közúti példányt kell gyártani a WEC-ben induló versenyautókból, jelen esetben az ezer lóerős hibrid GR Super Sportból. Így zárul be a kör, és kerül vissza a közutakra az a versenytechnológia, amelyet eredetileg szintén felrendszámozható járművek ihlettek.

Hibridek az aszfalton túl

Ha a hosszú távú világbajnokságban szerepelnek, miért ne indulhatnának a hibridek más motorsport-ágazatokban – például a raliban? Az FIA nemzetközi motorsport bizottsága a napokban jelentette be, hogy 2022-től részben elektromos típusok is indulhatnak a WRC rali-világbajnokságban. A technológia számos előnyt hordoz, legfontosabb hozadéka azonban a szuper speciál (SS) szakaszokon biztosítható extra motorteljesítmény.

Vajon a hibridek lehetnek a hírhedten bivalyerős B-csoportos autók méltó utódai? Ha a szabályok lehetővé teszik, a technikán nem fog múlni, de erre még visszatérünk egy későbbi anyagunkban.

Fotók: Toyota, Forbes, autoblog.com

Share this post:

Share on Twitter Share on Facebook Share on Pinterest Share on LinkedIn Share on Reddit Share on WhatsApp
Nyúz Tags:autósport, sport, technikai sport

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nem kell felkötnöd magad! Nyugi! Érkezik a Ford pickup emoji
Next Post: Van képünk hozzá (19.07.30.) – Porsche 718 Cayman GT4

kapcsolódó

  • Elektromos kéziszerszámokkal támad a Peugeot Nyúz
  • Könnygázzal harcolna az autótolvajok ellen a Toyota Nyúz
  • Az 1-es villamoson bohóckodott a terepmintás ruhába öltöztetett, felfegyverzett katona Nyúz
  • Kéklámpás járműcsodák az Aeroparkban Nyúz
  • 15 évvel később… Újra megérkezett hazánkba a Camry Nyúz
  • Visszaszámlálás az új Golfhoz (5.) Nyúz
2019. július
hKscpsv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
« jún   aug »
Impresszum
Tulajdonos: Berta István

A honlap tartalmáért a szerkesztőbizottság felelős!

Rendszergazda: Varga Zsolt

e-mail:
bertanyuuz@gmail.com

A honlap a Mi az a blogger lapcsoport tagja.
  • Szabálytalankodó autósokat bírságoltak civil járműből ellenőrző rendőrök Budapesten
  • A Volvo Trucks és a Boliden közösen állítanak forgalomba elektromos teherautókat a földalatti bányamunkák elvégzésére
  • 27 új Siemens Desiro ML motorvonat érkezik az ÖBB-hez
  • Újabb közlekedésrendészeti ellenőrzések
  • További funkciók és továbbfejlesztett technológia a Mercedes-AMG GLA és GLB számára
Hiba történt: a hírcsatorna nem elérhető. Később próbálkozzunk újra.
  • Az internetes csalásokra is felhívja a figyelmet az országos pénzügyi teszt
  • A távoli északon teszteli az Audi a Q6 e-tron szériaközeli prototípusát
  • A gyári BMW-csapattal tesztelt Kovács Bálint
  • A Mazda CX-9 gyengén teljesítette az IIHS töréstesztet
  • Jövő kedden és pénteken tartják két metróállomás füstpróbáját
  • Fogyasszunk több rostot, a szervezetünk hálás lesz érte!
  • Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak
  • Hat kategóriában ítélték oda a Magyar Sommelier Szövetség díjait
  • Tovább kell erősíteni a hazai élelmiszerláncot
  • Folytatódik az Árzuhanás a SPAR-nál
  • A Grandlandot is megtapogatták
  • Megérkezett hazánkba is a frissített DS 3 és DS 7
  • Gondoltad volna, milyen nehézségekkel/veszélyekkel kell megküzdenie egy látássérült embernek a mindennapi közlekedésben?!
  • ASA…
  • Az Evolveo Z5 Strongphone-t is “megleste” Sanyi (Videóval!)
  • Alpine A110 S
  • A frissített DS 7-essel is gurultunk
  • DS 3 bemutatón jártunk
  • Túl a háromszázezren
  • Nagyon röviden a dízel Astráról (is)
  • Többen ki vannak akadva, hogy megbilincseltek egy piroson áthajtó hisztis pi…-t! És, ha ezt a f…t elcsapja egy autó, akkor ki a hibás?! Megmondó
  • Védőfelszerelések nélkül fertőtlenítik az autómegosztó járműveit! Megmondó
  • Baleset-megelőzés, mi?! Lóf…t!!! Megmondó
  • Troll aki István rácsodálkozása a Mercedes A osztályra Megmondó
  • SMS-ezés helett a fogalmakat kellene ismerni és gondolkodni kellene, baszd meg!!! Megmondó
  • Takarítsd le az autót, mielőtt elindulsz Megmondó
  • Troll aki István komoly és fontos üzenete Megmondó

Copyright © 2023 trollverda.hu.

Powered by PressBook News WordPress theme

A weboldalon a minőségi felhasználói élmény érdekében sütiket használunk.

Részletek

trollverda.hu
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.