Tudtad? Használtautós jótállás és szavatosság

Ha kereskedőtől vette a használt autóját, meghibásodás esetén fél évig a törvény azt vélelmezi, hogy a hiba, vagy a hiba oka már az adásvételkor is fennállt. A részleteket, valamint a jótállás és a szavatosság közti különbséget Újvári Zoltán ügyvéd mondta el blogunknak.

Először is tisztázzuk: a jótállás az általánosan használt garancia szinonimája. A jótállás lényegesen kedvezőbb felelősségi konstrukció a vevő számára, mert minden bizonyítást az értékesítőre ró, de a törvény alapján a használtautókra nincs garancia, míg szavatossági felelőssége igenis van a használtautó értékesítőjének.

A törvény ugyanakkor nem zárja ki a lehetőséget, hogy jótállás kiterjedjen a használt autóra. Ekkor külön szerződésben kell vállalnia az értékesítőnek, hogy jótáll az autóért, de ha ezt nem teszi meg, akkor nincs jótállás. Viszont az egy évre szóló szavatossági felelősség külön nyilatkozat nélkül is fennáll.

Másrészt hosszabb, több évre szóló jótállás is lehet a használt autón, ha még a gyári garanciaidőn belül cserél gazdát. Ekkor – meghibásodás esetén – nem az eladóval szemben kell a vevőnek érvényesítenie a jótállási igényt, hanem a márkával szemben, mert él a gyári garancia. Az eladóval szemben viszont a szavatossági igénnyel élhet a vevő.

Ha magánszemély az eladó

Érdekes, hogy a törvény különbséget tesz aközött, hogy kereskedés értékesíti-e az autót, vagy magánszemély. Amennyiben magánszemély adja el a kocsit, a törvény alapján egy évig szavatolja, hogy amikor átadta a leendő vevőnek, az autó a jogszabályban és a szerződésben foglalt minőségi, esztétikai feltételeknek megfelelt, és az adott típusú, korú, futásteljesítményű modell általában elvárható műszaki jellegzetességével bírt. Amikor a vevő később érvényesítené a szavatossági igényt a magánszemély eladóval szemben, bizonyítania kell, hogy az általa egy éven belül észlelt hiba, vagy a hiba oka már akkor is megvolt az autóban, amikor átvette, csak akkor még nem volt tapasztalható.

Ami a szerződést illeti, SOHA ne írjunk alá olyan adásvételi szerződést, amelyben az szerepel, hogy feltételezhetően hibás a motor, az erőátvitel, stb., mert akkor a vevőnek semmi esélye sincs. Ezzel ugyanis lemondott a jogairól. (Egy ilyen eset részleteiről IDE kattintva egy Totalcar cikkben olvashat.) Elrettentésül nézzük meg a mellékelt szerződésrészletet, amely szerint semmi sem hibátlan az autóban.

aaa_szerzodes.jpg

A kereskedőé a bizonyítási teher

Könnyebb a vásárló dolga, ha kereskedőtől vásárol. Ekkor szintén egy év a szavatossági felelősség időtartama, viszont a törvény szerint az első hat hónapban észlelt hiba esetén a vevőnek nincs bizonyítási kötelezettsége. A törvény ugyanis vélelmezi, hogy a hiba, vagy a hiba oka már megvolt az értékesítéskor, és ilyen esetben, a kereskedésnek kell bizonyítania, ha mentesülni akar a felelősség alól, hogy az átadást követően keletkezett a hiba. Tehát a kereskedővel szemben a vevőnek az első fél évben nincs bizonyítási kötelezettsége, mert a törvény megfordítja a bizonyítási terhet azzal a vélelemmel, hogy a hiba nem újkeletű.