A gyereksírás jöhet, a figyelmetlen sofőröket viszont nem bírjuk
A rohanós reggelek, a délutáni csúcsforgalom, a gyerekek iskolába és különórákra szállítása mindenki idegeit próbára teszik. Majdnem minden második ember naponta több mint 1 órát tölt ingázással, sőt ez minden ötödik ember esetében akár 3 órát vagy annál hosszabb időt is jelenthet. Felmérésében a Shell arra volt kíváncsi, hogyan érezzük magunkat autónkban hétköznapi teendőink ellátása közben, illetve hogyan próbáljuk meg csökkenteni az ingázás okozta stresszt.
A Facebookon közzétett „Ne csak utazz, élvezd az utat!” kérdéssort 1140-en töltötték ki*, a napi ingázásra vonatkozó számokból pedig kiderült, hogy bár legtöbben nyugodtnak érezzük magunkat vezetés közben, vannak azért stresszfaktorok, amelyekre számos, jól bevált módszert használunk.
Kik töltik a legtöbb időt autójukban?
A legkevesebb időt az irodai munkát végzők töltik autójukban, 36%-uk kevesebb mint fél órát. A másik végletet a szállítás, beszerzés, logisztika területén dolgozók, illetve az építőiparban vagy ingatlanokkal foglalkozók képviselik, akiknek hozzávetőlegesen 46%-a, azaz közel fele naponta 3 órát vagy annál is többet autózik. Nemcsak foglalkozások szerint vannak különbségek, hanem nemek szerint is: a férfiak több időt ingáznak. Míg a hölgyek 62%-a tölt 1 óránál kevesebbet napközben az autóban, addig a férfiaknál ez az arány nem éri el az 50%-ot sem (46%). Az sem meglepő, hogy a kistelepüléseken élők ingáznak a legtöbbet, saját bevallásuk szerint egynegyedük naponta 3 óránál többet tölt autóban.
Legtöbben (73%) munkába járásra használják autójukat, de emellett ügyintézés (43%), illetve szabadidős elfoglaltságok miatt is sokan ülnek a volán mögé (39%). A gyerekek szállítását inkább a nők oldják meg, a különbség azonban elmarad a várakozásoktól, a férfiak 23%-a használja a gyerekek programjaihoz az autót, ez az arány a nőknél 32%. A 9 százalékos különbség azt jelzi, hogy a férfiak is aktív szerepet vállalnak a gyerekek utaztatásában.
Hogy érezzük magunkat a mindennapi ingázás során?
A hétköznapok kimerítő feladatai, a nagy forgalom és a dugók ellenére 59% válaszolta, hogy nyugodt sofőrnek tartja magát, mi több, az eredményekből azt is megtudtuk, hogy ahogy öregszünk, egyre nyugodtabban viseljük az autózás okozta megpróbáltatásokat. 30 év alatt 54%, 46-60 év között 64% vallja magát nyugodtnak vezetés közben. A válaszadók 22%-a kifejezetten szabadnak érzi magát a kormány mögött és csak 10% érzi úgy, hogy sokszor frusztrált vagy ideges a napi ingázás során.
Ennek okai legtöbbször a figyelmetlen vezetőtársak, ők a válaszadók 56%-át zavarják, ezt követik sorrendben az agresszív vezetők 52%-kal és a nagy forgalom 44%-kal. Legkevésbé az autóban ülő gyerekek türelmetlensége zavaró, ezt csak 2% jelölte meg.
A nagy forgalom a fővárosban a legkellemetlenebb az autósok szerint, míg a parkolóhelyek hiányát meglepően nem a fővárosban, hanem a megyeszékhelyen és nagyvárosokban élők jelölték be legmagasabb arányban.
A megkérdezettek 49%-a mondta, hogy jobban figyel, ha ideges, agresszív, gesztikuláló autóstársat lát, ha látja, hogy idős ember vezet 47%, illetve tanulóvezetővel találkozik 44% körültekintőbb. Jellemző, hogy a férfiakat jobban zavarják az agresszív, figyelmetlen sofőrök, mint a nőket. Rákérdeztünk a sokat emlegetett sztereotípiára is, a női sofőrökre. A férfiak 22%-a figyel jobban, ha női sofőrt lát (nőknél ez 8%).
Mi a helyzet a biciklisekkel?
A kiszámíthatatlan biciklisek a sofőrök 34%-a számára okoznak problémát, de itt jelentős különbség van településtípusonként is, a falun élő ingázók 52%-ától kívánnak nagyobb odafigyelést az – akár szabálytalanul közlekedő – kerékpárosok.
Ön is mindig időben elindul?
A stressz kiváltó oka sokszor, hogy késve indulunk el. Ennek kapcsán azonban jó hírünk van, a magyar autósoknál ez nem jelent problémát. Döntő többség úgy gondolja, hogy mindig vagy legalábbis általában időben elindul mindenhova (91%). Bár sokan azt gondolnák, hogy a hölgyek nagy késők, de valójában csak 16%-uk mondta, hogy szereti megvárni az utolsó pillanatot, vagy mindig késésben van, míg a férfiak esetében ez 6%.
Ha valamilyen oknál fogva mégis stresszesnek bizonyul az ingázás, a többség elsősorban zene- (63%) illetve rádióhallgatással (45%) próbál meg kikapcsolni.
Navigáció vagy jól bevált útvonal?
Útvonalválasztás szempontjából sokan vannak, akik a megszokotthoz ragaszkodnak, s mindig ugyanarra mennek (43%), de közel ugyanennyien (40%) hagyatkoznak a navigációra és a közlekedési hírekre. Csupán 18%, aki mindig spontán dönt, hogy melyik útvonalat választja. A válaszokból az is látszik, hogy a nők hajlamosak a megszokott utat választani (47%), míg a férfiak számára pedig fontos a navigáció (43%). Különbség van korosztály szerint is, a 46 évfelettiek közel fele (48%) használja a megszokott útvonalakat. A navigációt leginkább a fővárosi közlekedésben használják (62%), a megyeszékhelyen élők pedig legnagyobb arányban a megszokott útvonalakat választják (58%).
Mivel próbáljuk meg feldobni a napi ingázást?
A hosszúra nyúlt utazást a megkérdezettek többsége (54%) dúdolással, énekléssel próbálja meg feldobni, a második helyen viszont a „csak a vezetésre koncentrálok” válasz végzett 25%-kal. Míg a férfiak fele (49%) mondta, hogy énekel vezetés közben, addig a válaszadó hölgyek 68%-a jelölte be, hogy vezetés közben bizony szokott énekelni.
Az autósok 21%-a jutalmazza meg magát egy gyors kávéval, szendviccsel vagy péksütivel, jellemzően a férfiak gyakrabban (25%), a nőknél ez az arány 12%. A gyerekeket általában beszélgetéssel próbálják meg lekötni autózás közben (37%), ezt követi a közös játék 13%-kal, emellett a válaszadóknak csak 4%-a ad tabletet, 6%-a pedig könyvet a gyerek kezébe.
Koleszár Ágnes, a Shell Hungary üzemanyagokért felelős brand managere a felmérés kapcsán elmondta: „Kíváncsiak voltunk, hogy az autóban eltöltött idő során melyek azok a kapcsolódási pontok, ahol még gördülékenyebbé tudjuk tenni vásárlóink utazását, nemcsak a hosszabb autóutak alakalmával, hanem a hétköznapokban is. Előzetes feltételezéseink a felmérés eredményei alapján több szempontból is bizonyítást nyertek – ezeket jól tudjuk majd alkalmazni szolgáltatásaink fejlesztése során a töltőállomásokon és útközben.”
A kérdőív eredményei azt is megmutatták, hogy még nem érezzük magunkat elég nyitottnak arra (59%), hogy másokkal is megosszuk autónkat a napi ingázás során, aki mégis vállalná ezt, 21% elsősorban gazdaságossági okokból tenne így, 16% pedig a társaság miatt.
Összességében elmondhatjuk, hogy az általános vélekedéssel szemben, jól viseljük a hétköznapi autózás okozta megpróbáltatásokat, annak ellenére, hogy nap mint nap számos kihívással szembesülünk az utakon. Érdemes azonban odafigyelni, hogy a napi ingázást megfelelő mennyiségű pihenéssel kompenzáljuk, hiszen talán nem is gondolnánk, de az olyan alattomos stresszfaktorok, mint például a késés miatti szorongás, hosszú távon negatív hatással lehetnek egészségünkre.