Másfél év múlva érkezik a vadonatúj Toyota crossover
Új crossoverrel bővíti választékát a Toyota
Másfél éven belül vadonatúj szabadidőjármű jelenik meg a Toyota kínálatában. A SUV részletei egyelőre nem nyilvánosak, ám néhány dolgot már biztosan tudunk.
2021-ben megkezdi a termelést a Toyota és a Mazda közös gyártóüzeme Észak-Amerikában. Az 1,6 milliárd dolláros beruházás első terméke egy vadonatúj szabadidőjármű lesz.
Nem hogy előzetes fotórészletet, de még látványrajzot sem közölt másfél év múlva piacra lépő, új szabadidőjárművéről a Toyota. Az Észak-Amerikában gyártandó, első körben itt forgalomba kerülő crossover annak az Alabama állambeli üzemnek lesz az első terméke, ahol a Toyota és a Mazda közösen fog gyártani akár évi 300 ezer járművet.
A legmodernebb gyártástechnológiákat alkalmazó gyár – amelynek első kapavágását stílusosan egy robot ejtette meg 2018 novemberében – eredetileg az új generációs Toyota Corollát készítette volna, ám a szabadidőjárművek iránti, folyamatosan növekvő kereslet miatt most átstrukturálták a termelési terveket. Az eredetileg a Corollára optimalizált gyártókörnyezet azonban így is meghatározza az új, titokzatos modell lehetséges irányait. Bennfentes információk szerint szinte biztos, hogy ez a szabadidőjármű a Corollával közös padlólemezre, azaz a Toyota TNGA platformjának kompakt módozatára (TNGA-C) fog épülni, ugyanarra, amelyet jelenleg a C-HR crossover is alkalmaz.
A 2021-re ütemezett bevezetés azt jelenti, hogy a rejtélyes újdonság nem a 2016-ban bemutatott C-HR utódja lesz, annak ugyanis hamarosan érkezik a ráncfelvarrott változata, többek között a hazai piacra is. Az alacsony tömegközéppontot, valamint (rendkívüli torziós merevségének köszönhetően) kiváló vezethetőséget és alacsony zaj- és rezgésszintet biztosító TNGA platform rugalmassága ugyanakkor meglehetősen nagy szabadságot engedélyez a mérnököknek a leendő modell méreteit tekintve. Szó lehet egy, a C-HR (4360 milliméter hosszúság) és a TNGA-K padlólemezre épülő RAV4 (4595 milliméter) közötti típusról, vagy egy négy méternél alig hosszabb, kifejezetten városi használatra optimalizált szubkompakt crossoverről.
Ha európai modellről beszélünk, egyértelműen az előbbinek volna nagyobb a létjogosultsága (a városi szabadidőjárművek szegmense minden másnál nagyobb ütemben nő az óvilágban, és akár már idén leszoríthatja az alsó-középkategóriát az eladási ranglista második helyéről1); a jövőre érkező, következő generációs Yaris padlólemezére (TNGA-B) nagyon is elképzelhető egy négy méternél alig hosszabb, nagyvárosi útviszonyokra optimalizált crossover. Ugyanakkor szintén jelentős, ráadásul globális piacra számíthatna egy 4,4 méter körüli karosszéria-hosszúságú modell, amely a C-HR mozgékonyságát és minimális helyigényét a RAV4 fejedelmi helykínálatával és menetkomfortjával párosítaná. Mivel a modell a Toyota és a Mazda közös gyárában készül majd, a választást nyilván a partner termékstratégiai elképzelései is befolyásolják majd.
Ami a várható dizájnt illeti, a Toyota egyetlen kapaszkodót adott a Carscoops újságírójának a modellre irányuló kérdésére. A 2017 tavaszán bemutatott FT-4X crossover-koncepció fiatalos megjelenéssel és kiemelkedően jól variálható belső térrel rendelkezett. A TNGA-C platformra épülő jármű a C-HR-nél is kompaktabb (4249 milliméter) volt ugyan, de klasszikus, szögletes idomai miatt a méretek módosítása sem borítaná fel a dizájn arányait, így a fent vázolt mindkét lehetőséghez alkalmazkodhatna. A tanulmányautó innovatív ötletei (kiemelhető audiorendszer és belső világítás, két irányban nyitható csomagtérajtó, vizes palackként is szolgáló fogantyúk stb.) nem valószínű, hogy gyártásba kerülnek; ugyanakkor a tanulmány radikálisan újszerű, pimaszul leegyszerűsített formanyelve az új generációs RAV4 megjelenése óta már egyáltalán nem számít elképzelhetetlennek.
Fotók: Toyota
1 http://carsalesbase.com/category/car-sales-europe/car-sales-segments/small-suv-segment/