Hibridekre állítja át taxiflottáját Dubai


Világszinten is egyedülálló ökoforradalomra készülnek az Egyesült Arab Emírségekben: 2026-ra szinte teljesen megszabadulna a hagyományos belső égésű motorral hajtott sofőrös bérautóktól Dubai.

Hét éven belül sofőrös bérautóinak és taxijainak 90 százalékát részben vagy teljesen elektromos üzemű járművekkel cserélné le Dubai, az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városa.


Ha valakitől, az OPEC tagországoktól nem várná az ember, hogy környezettudatosan, felelősségteljesen kezeljék a fosszilis üzemanyagoktól való függés, a belső égésű motorokkal járó környezetszennyezés problémáját. Mi sem állhatna azonban messzebb a valóságtól: Dubai vezetése példa értékű döntést hozott, és a világon elsőként szinte teljes egészében környezetbarát típusokra cseréli le a városban üzemelő taxikat, illetve sofőrös bérautókat.


Dubaiban mintegy 6500 limuzin és 9500 taxi üzemel. Az utóbbiaknak 28, míg az előbbieknek csupán hat százalékát teszik ki a zöld járművek. Egy gépkocsi naponta átlagosan 400 kilométert, azaz évente közel 150 ezer kilométert tesz meg – hatalmas mértékben csökkenthető lenne tehát a 2,5 millió állandó lakost, és az évente oda látogató 15 millió turistát kiszolgáló közel-keleti metropolisz légszennyezése, ha zéró vagy csekély emissziójú járművek járnának az utakon.


A közlekedési igazgatóság számításai szerint nem csupán a károsanyag-kibocsátás terén hoz majd javulást az átállás: a tisztán elektromos járművek esetében átlagosan 20 ezer, a hibrid járműveknél 30 ezer dirhammal (1,56, illetve 2,34 millió forint) csökkennek a járművek teljes élettartamára vetített üzemeltetési költségei. A megtakarítás mértéke csak azért nem nagyobb, mert az Emírségekben fillérekbe kerül az üzemanyag: a legfrissebb adatok szerint egy liter 95-ös benzin ára átszámítva nem éri el a 170 forintot!


A limuzinok körében a jelenlegi hat százalékról már jövőre tíz, két éven belül pedig 20 százalékra szeretnék emelni a zöld járművek arányát. Az ezt követő években előbb 30, majd 40 százalékra nő a piaci részesedésük, 2024-re meghaladják az 55 százalékot, 2025-re elérik a 70 százalékot, és végül 2026-ban a célul kitűzött 90 százalékot. Ezen belül a járművek 65 százalékát állítják át hibrid üzeműre, 25 százalékát pedig tisztán elektromosra. Ami a taxikat illeti, a hibridek aránya már jövőre eléri az 50 százalékot – összehasonlításként: 2016-ban 12 taxiból csupán egy volt hibrid!


A radikális átalakítás annak az átfogó, kormányzati tervnek a részeként valósul meg, amely a taxik és limuzinok kétszázalékos emissziócsökkentését célozza meg. A közlekedési igazgatóság a szerződési díjak csökkentésével, a buszsávok használatának engedélyezésével, valamint az elektromos üzemű taxik és bérautók üzemi engedélyének kétéves meghosszabbításával igyekszik támogatni az átállást.


A dubai közlekedési igazgatóság (a régióban elsőként) tíz évvel ezelőtt, 2008 és 2011 között már útjára indított egy hibrid/elektromos taxi tesztprogramot. Akkor 30 százalékos fogyasztás- és emissziócsökkenést mértek, a technológia fejlődésének köszönhetően azonban ma már jóval nagyobb mértékű mérséklés is elérhető.


Az átállást nagyban megkönnyíti, hogy a világ első számú zöld autógyártója, a Toyota egyben az Egyesült Arab Emírségek legnépszerűbb márkája is, amely 29,9 százalékos piaci részesedéssel zárta a 2018-as évet. A márkát a térségben forgalmazó Al-Futtaim Motors négyféle hibrid járművet forgalmaz: a klasszikus Prius mellett az új generációs Corolla, a vadonatúj Camry és a szintén modellváltáson átesett RAV4 kapható benzin-elektromos hajtáslánccal. A Toyota prémium testvérmárkájának, a Lexusnak szinte a teljes globális hibrid portfoliója elérhető az Emírségekben, a CT kompakt ferdehátútól kezdve az ES, GS és LS szedánokon át az LC luxuskupéig, illetve az RX/RX L szabadidőjármű-párosig.


A piac egyébként a központi tervek nélkül is jó úton halad a hibridizáció terén. Az egyik legnagyobb szolgáltató, az Arabia Taxi tavaly 454 hibrid Priust és Camryt állított üzembe. Akkor kiszámolták, hogy teljes élettartama során minden egyes Camry 88 tonnával kevesebb CO2-t bocsát a levegőbe, mint hasonló teljesítményű, benzinmotoros társa. Ez az érték egyébként azért olyan impozáns, mert taxis körökben igen magas, 850 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolnak az Emírségekben – újabb ok arra, hogy az elpusztíthatatlan járműveiről legendás Toyota típusait válasszák a szolgáltatók.


Fotók: Toyota, thenational.ae, dubaitaxi.ae