„Az elektromos autózásban a szilárdtest akkumulátorok hozzák a következő nagy dobást”
Na de mi az a szilárdtest akkumulátor?
„Célunk, hogy jövő évi Tokiói Olimpiai Játékokon bemutassuk a nagy nyilvánosság számára a szilárdtest akkumulátorok működését.” – ígéri Shigeki Terashi, a Toyota világszintű kutatásfejlesztési tevékenységének vezetője.
A szilárdtest-akkumulátorok nagyobb energiasűrűséget nyújtanak, mint a Tesla és más versenytársak által alkalmazott lítiumion-akkumulátorok. Ezekben az EV-akkumulátorokban szilárd elektrolitot használnak a lítiumion-akkumulátorok folyékony elektrolitja helyett. A szilárdtest-akkumulátorok révén a Toyota és az őt követő autógyártók anélkül tudják majd megnövelni elektromos járműveik hatótávját, hogy nagyobb akkumulátorkötegeket építenének be. Emellett a várakozások szerint a szilárdtest-elektrolitok – eltérően a jelenlegi lítiumion-akkumulátoroktól – nem lesznek gyúlékonyak (szemben a Toyotával ugyanis a mostani akkumulátoros elektromos meghajtást kínáló autógyártók közül többen szembesültek az akkumulátortűz veszélyével). A Toyota három partnerrel készül megosztani akkumulátor technológiáját: a Subaruval, a Mazdával és a Suzukival – az elsőben a Toyota 16,8%-os, a másodikban 5,1%-os részesedéssel is bír, míg a Suzukival a másik két vállalathoz hasonlóan stratégiai együttműködésre lépett a részben vagy teljesen elektromos technológiák fejlesztése területén. A Subaru és a Suzuki évekkel ezelőtt létrehoztak már egy technológia-megosztási kapcsolatot a Toyotával, és vannak iparági elemzők, akik szerint a Mazda lesz a következő. A Toyota meggyőzte ezeket a cégeket arról, hogy csatlakozzanak a közös padlólemezekkel, technológiákkal és akkumulátorokkal dolgozó szövetséghez, amelyben valószínűleg a szilárdtest-akkumulátorok játsszák majd a legnagyobb szerepet.
Akié a legtöbb akkumulátor, az mindent visz?
Miközben a Toyota idén januárban EV-akkumulátorok gyártását szolgáló együttműködésre lépett a Panasonic-kal és a két vállalat egy közös vállalat megalapítását is bejelentette, a Panasonic és a Tesla áprilisban befagyasztotta a Gigafactory bővítésére vonatkozó terveket (miután a sajtóhírek szerint a Tesla nem tudta tartani a japán elektronikai óriás felé fennálló szerződéses vállalásait). A fenti ügylet keretében a Panasonic öt kínai és japán akkumulátorgyártó üzem tulajdonjogát adja át az újonnan létesített közös vállalkozásnak. A Toyota ugyanakkor együttműködésre lépett a kínai akkumulátorgyártó óriás CATL-lel és a BYD-del is, amelynek révén nem csupán saját akkumulátor beszerzéseit diverzifikálja és saját elektromosautó-gyártási terveit pörgeti fel, 5 évet előre ugorva az időben a globális klímacélok teljesítése érdekében, de olyan sztenderdek kidolgozását kezdeményezi, amely a teljes autóiparra – és azon is túl – hatással lehet. A Toyota tehát jól ismerte fel, hogy aki a legnagyobb globális akkumulátorkapacitással rendelkezik a világ legnagyobb autógyártói közül, az rendkívüli versenyelőnyre tehet szert a szigorodó szabályozásoknak és az amúgy is ez irányba változó fogyasztói preferenciáknak köszönhetően a környezetbarát autók irányába eltolódó piacon. Mindennek azért van kiemelt jelentősége, mert az akkumulátorok nagymértékben befolyásolják az elektromos autók teljesítményét, akárcsak az árukat (hiszen az autó vételárának akár 30 százalékát is kitehetik), ezért rendkívül éles a verseny az egyre jobb technológiák fejlesztésében, amelyben a Toyota már eddig is élen járt, a fenti megállapodások révén azonban olyan megnövekedett akkumulátor gyártási kapacitás áll a japán autógyártó rendelkezésére, amely eredetileg is ambiciózus alternatív hajtású terveinek elképesztő mértékű felgyorsítását teszi lehetővé.
Együtt könnyebb?
A Toyota ugyanakkor a teljes piac zöldülése és a globális klímacélok teljesülése érdekében alapvető fontosságúnak tartja a közös szabványok használatának, és az akkumulátorok újrahasznosításának kérdését. A Toyota által felvázolt jövőkép, az úgynevezett EV-ökoszisztéma alapja az akkumulátormegosztás, a járműmegosztás és az információmegosztás. A Toyota ugyankis olyan, a tervek szerint a versenytárs autógyártók számára is felkínált sztenderdizált akkumulátorokat fejlesztett ki amelyek az eltérő márkájú járművek mellett számos egyéb területen energiaforrásul használhatóak az okosvárosokkal kapcsolatos elképzeléseknek megfelelően (legyen szó autókról, munkagépekről, otthonokról, irodákról), szabadon cserélhetőek és nem utolsósorban újrahasznosíthatóak – és az ezt támogató infrastruktúra kialakítása révén megújuló energiaforrások révén tölthetőek. Mindezt az alábbi videó mutatja be: https://www.youtube.com/watch?v=3T69JouS-Yo