Negyedik generációs mobilhálózaton kommunikálnak egymással a Lexusok


Ausztráliában hamarosan útjára indul az a kísérleti projekt, amelyben közúton tesztelhetik a Lexus nagy hatótávolságú C-V2X kommunikációs rendszerét. A technológia az autógyártó autonóm mobilitási programjának fontos részét képezi.

Minden eddiginél gyorsabb, nagyobb hatótávolságú és megbízhatóbb hálózaton: 4G mobil adatkapcsolaton keresztül kommunikál egymással az a két Lexus RX450h, amelyek a Lexus és a Telstra mobilszolgáltató vállalat közös kísérleti projektjében teszik meg fontos első lépéseiket Ausztrália közútjain.

A Lexus és az ausztráliai Queensland állam kormánya tavaly indított útjára egy fontos autonóm mobilitási projektet. A kétéves kísérletben azt a technológiát vizsgálják és finomítják, amely rövid távú rádiókapcsolat (gyakorlatilag wifi-technológia) segítségével biztosít kétirányú kommunikációt egyrészt az autógyártó fejlett érzékelőkkel felszerelt járművei és azok követlen környezete (például jelzőlámpák, útépítések, más gépjárművek, de akár kerékpárosok vagy gyalogosok) között, másrészt két vagy több ilyen, hálózatba kapcsolt gépkocsi között.
A most bejelentett projekt ezt a megoldást emeli magasabb szintre, ezúttal egy másik ausztráliai államban. A Victoria állam közútjain, a Telstra mobilszolgáltatóval közösen megvalósuló kísérletben negyedik generációs mobil adathálózaton (4G) keresztül kommunikálnak egymással és környezetükkel a Lexus modelljei. Az új technológia nagyobb távolságokból képes összekapcsolni egymással a járműveket és a közlekedési infrastruktúrát, ezzel gyakorlatilag kiterjesztve a hálózatba kapcsolt gépkocsik észlelési területét, valamint lehetővé téve a kapcsolódást egy felhő alapú kommunikációs és adatbázishoz, amely külső szolgáltatásokat is bekapcsolhat a kommunikációba, és ezzel hosszú távon támogathatja a teljes körű autonóm mobilitás megvalósulását.

A Telstra és a Lexus közös rendszerében biztonsági tartalékként a járművek saját 4G kommunikációs berendezéseik segítségével közvetlenül is képesek egymással kapcsolatot létesíteni, így – rövidebb távokon – akkor is megvalósulhat az információcsere, ha műszaki vagy földrajzi okokból valahol nem áll rendelkezésre mobil hálózati hozzáférés. A C-V2X (mobil hálózati kommunikáció a járművek és „bármi” között) rendszer kiépítésben közreműködő Telstra szakemberei elmondták, hogy a 4G hálózaton szerzett tapasztalatokat közvetlenül át tudják majd ültetni az ötödik generációs mobil adatátviteli hálózatokba. Utóbbiak akár húszszoros sebességű adatátvitelre lesznek képesek, és adott területen nagyságrendekkel több felhasználási pontot (beleértve a járműveket is) tudnak kihasználni, mint a jelenlegi 4G hálózatok.

A Victoria állam 3,5 millió dolláros támogatásával megvalósuló kísérleti projekt keretében olyan technológiákat tesztelnek a partnerek, mint a tilos jelzésen áthajtó gépkocsira vagy az útra lépni készülő gyalogosokra történő figyelmeztetés. Ilyen esetekben a járművek és az infrastruktúra közötti kommunikáció gyorsabban képes tájékoztatni az érintett autó ütközéselkerülő rendszereit, mintha saját szenzorai tennék – a különbség kis távolságok esetén talán csak pár századmásodperc, de ha emberéletek megmentéséről van szó, minden segítség számít.

A Telstra és a Lexus idén márciusban, a Forma-1-es Ausztrál Nagydíj alkalmából látványosan demonstrálta életmentő kommunikációs technológiáinak működését. A szolgáltató 4G hálózatán keresztül olyan feladatokat oldott meg sikeresen a két összekapcsolt hibrid szabadidőjármű, mint a másik gépkocsi vészfékezésének felismerése, vagy a szemmel (illetve kamerával vagy radarral) nem észlelhető jármű helyzetének megállapítása – ez utóbbi életmentő lehet abban az esetben, ha egy gépkocsi beláthatatlan helyen, bukkanó mögött vagy kanyarban szenved balesetet, illetve kénytelen megállni.

Fotók: Lexus, Telstra