Kulturális ikonná vált a Lexus

A modern japán popkultúra szerves részét képező, évtizedek óta rendkívül népszerű képregény-műfaj, a manga világában elevenedtek meg egy különleges kampány erejére a Lexus legújabb típusai.

Három elismert manga-rajzoló foglalta képregénybe a Lexus egy-egy típusát a grafikai műfaj legnagyobb nemzetközi seregszemléje alkalmából.

Bár első pillantásra talán nem egyértelmű, a Lexus és a manga képregények között nagyon is sokrétű és közvetlen az összefüggés. Ahogy a Lexus, a XVIII. századi gyökerekből táplálkozó (de akár a XIII. századik is visszavezethető) grafikai iskola is a hagyományos japán esztétikai értékeket, kulturális emlékeket ülteti át modern keretek közé, amint ősi japán rajztechnikákat alkalmazva boncolgat provokatív, előremutató kortárs témákat. Ez az újraértelmezés nemcsak könnyen értelmezhetővé teszi a múlt tradícióit az új generációk számára, de ezzel egyben fennmaradásukról is gondoskodik. Gondoljunk csak a Kiriko üvegművesek féltve őrzött technikájára, amit a számítógép-vezérlésű gyártás és a kézi megmunkálás egyedülálló párosításával valósítottak meg a Lexus LS zászlóshajó fedélzetén; vagy azokra a Takumi mesterekre, akik érzékszerveiket szinte emberfeletti szintre fejlesztve képesek a márka gyártósorain kitapintani, megpillantani az átlagember (és a számítógép) számára észrevehetetlen hibákat.

Amikor tehát a British Museum meghirdette a világ legnagyobb, Japánon kívüli manga-történeti kiállítását (megtekinthető 2019. augusztus 26-ig), a Lexus nagy-britanniai importőre úgy döntött, kézzel foghatóvá teszi a kapcsolatot a képregények és a luxusmárka között. Három, eltérő szakmai pályát bejáró világhírű manga-művészt kértek fel, hogy választott grafikai műfajukba illesztve jelenítsék meg a Lexus egy-egy típusát.

Yishan Li soha nem részesült formális képzőművészeti oktatásban, ez azonban nem állt sikere útjába, rajzai több mint harminc könyvben jelentek meg. Az autodidakta manga-művész az UX kompakt crossover „Új távlatok” szlogenjét igyekezett megragadni a naplementében autóján pihenő nő kompozíciójával. Az ötlet maga gyorsan megfogalmazódott a fejében, a megvalósítás azonban nagyobb kihívásnak bizonyult a vártnál: az autó bonyolult, precízen meghatározott íveit és domborulatait csak rendkívüli alapossággal tudta élethűen visszaadni.

Az UX lírai, romantikus ábrázolásával szöges ellentétben áll Daniel Atanasov autó-értelmezése. A bolgár származású művész gyermekkora óta rajong a mangákért; képzett grafikusként alakította ki saját, sci-fit és küzdősportelemeket is alkalmazó műfaját. Értelmezésében a Lexus LC valódi harci mén, egy saját akarattal rendelkező (hiszen nincs vezetője), de gazdájával szimbiotikusan együtt lélegző és létező társ, amelynek „hátán” egy félelmetes japán harcos indul a csatába – vagy talán épp most tér vissza onnan?

Míg Atanasov mangáján legalább jelképesen megjelenik a modern emberi társadalom, Timothy Kong a fantázia világába repíti el közönségét. Egy másik japán műfaj, az anime stílustárát bátran alkalmazva tűzokádó sárkány társaságában ábrázolja a Lexus ES szedánt. Míg Európában a sárkány gonosz és félelmetes, a japán kultúrában erős, büszke, intelligens lényként tekint rájuk. „A sárkány a merészség, a hatalom jelképe, amivel a Lexus formatervezőinek bátorságát, az autók előremutató, egyedi dizájnját akartam hangsúlyozni” – emelte ki a művész.

Fotók: Lexus