Csak a Toyota úszhatja meg gigantikus pénzbüntetés nélkül?

Brutális pénzbüntetés várhat a többi autógyártóra

A tavalyi évi egyes autómárkákra illetve autógyártókra jellemző súlyozott kibocsátási átlagok alapján a JATO számításai szerint az autógyártóknak együtt összesen 33,6 milliárd Eurós bírságot kellett volna megfizetnie a határértéket meghaladó károsanyag-kibocsátás miatt, ha már 2018-ban is él a 95 g/km-es küszöb. Abszolút értékben a legkevesebbet, 0,55 milliárd Eurót a Lexus prémium márkát is jegyző, és a 2021-es célokat már tavaly csaknem teljesítő Toyotának kellett volna befizetnie, a legnagyobb, 9,19 milliárd Eurós büntetés pedig a VW csoportnak járt volna, de a többi autógyártónak is súlyos, Euro milliárdokban mérhető befizetéssel kellett volna számolnia. Ezek a számok önmagukban is megdöbbentőek, ám ha szembe állítjuk az egyes autógyártók világszintű nyereségével, még elgondolkodtatóbb adatokat kapunk. A Toyota profitja a büntetés révén mindössze 3%-al csökkent volna, a Nissan csoport 19%-al, a Daimler 40%-al, a BMW csoport 46%-al, VW csoport 76%-al, a Ford 78%-al, a Volvo 82%-al, az FCA 89%-al tett volna szert kevesebb nyereségre, a Renault csoport éves nyereségének 103%-át, a Hyundai-Kia 132%-át, a PSA pedig 191%-át fizette volna be büntetésként.

Jól látható tehát, hogy amennyiben a következő két évben nem változik drasztikusan az autógyártók értékesítési összetétele, a Toyotát leszámítva a legnagyobb iparági szereplők mindegyikét padlóra küldheti de legalábbis rendkívül nehéz helyzetbe hozhatja. A JATO tanulmány egyenesen úgy fogalmaz, hogy a hamarosan hatályba lépő CO2-kibocsátási célértékek apokaliptikus hatással lehetnek az európai autóiparra. A hatóságok ugyanis egyértelműen fogalmaztak: a 2020-tól fokozatosan bevezetendő, 2021-tól pedig kötelező érvényű szabályozás értelmében a CO2-kibocsátás új autókra vonatkozó flottaátlaga nem haladhatja meg a 95 g/km-t, ez 24,7 g/km-rel alacsonyabb, mint annak a 11 autógyártónak az átlagértéke, amelyek 2018-ban több mint 300 000 autót adtak el a kontinensen, és amelyek közül egyedül a Toyota csökkentette átlagos CO2-kibocsátását. Az Európában tevékenykedő többi autógyártó teljesítményét is megvizsgálva (figyelmen kívül hagyva a legkisebbeket) tizennyolc gyártóból csupán négy javította emissziós értékeit a tavalyi év során. Ennek a négy autógyártónak (Honda, Suzuki, Toyota és GM) a termékei ugyanakkor az európai piacon eladott autók mindössze 7%-át tették ki. Ezzel szemben a négy legrosszabbul teljesítő márka (Daimler, JLR, BMW csoport és Volvo) mind prémium autógyártó volt, és együttesen az összeladások 16 százalékáért feleltek.

Hogyan csökkenthető a leendő bírság mértéke?

A JATO tanulmánya a lehetséges legrosszabb forgatókönyvvel, azaz az értékesítési mix változatlanságával számol. Reálisan ugyanakkor a már mos bejelentett villamosítási tervek és a nagy CO2-kibocsátású modellek európai értékesítésének beszüntetése révén az autógyártók 2020 és 2022 között átlagosan akár 7,5 g/km-rel is mérsékelhetik flottaszintű súlyozott teljes CO2-kibocsátásukat. A flottaszintű CO2-kibocsátás élharcosa vélhetően továbbra is a világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota lesz. Prémium márkájával, a Lexusszal együtt a Toyota már most 20 hibrid elektromos autót kínál a piacon a városi kisautó Toyota Yaristól a szupersportkupé Lexus LC-ig. Az Európában már most 50%-ban hibrideket értékesítő Toyota ráadásul idén igazi zöld modellinváziót mutatott be: a márka világszinten három legfontosabb modellje, a világ legnépszerűbb SUV-jának számító RAV4, a világ legnépszerűbb személyautójaként ismert Corolla, és a világ legkelendőbb felső-középkategóriás autója, a Camry is vadonatúj generációval jelentkezik, és mindhárom modellhez elérhető lesz a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos hajtása. Ha ez nem lenne elég, a Lexus is három új hibrid modellel erősít 2019-ben: az év elején mutatkozott be az új RC kupé és a vadonatúj ES felsőkategóriás luxuslimuzin, nemrégiben pedig megérkezett a vadonatúj UX kompakt crossover is – mindhárom szintén a világ legfejlettebb öntöltő hibrid hajtásával. Ezen felül a Toyota még tavasszal, az idei Genfi Autószalonon bejelentette, hogy 2020-tól évente minimum egy plug-in hibrid elektromos modellel bővíti európai kínálatát, emellett 2021-ig három akkumulátoros elektromos modellt is bemutat Európában, ezt követően pedig várható a gyártó új hidrogén üzemanyagcellás modelljeinek érkezése is.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!