Priussal a Dakaron? Nem vicc!

Toyota Prius Plug-In: végig a Párizs-Dakar útvonalán

Megszállott japán autórajongók csapata egy elsőkerék-hajtású Toyota Prius Plug-in modellel jutott el Párizsból Dakarba. A túra ötlete jóval korábban megszületett, negyven évvel ezelőtt ugyanis már bejárták ugyanezt a távot – szintén Toyotákkal.

7000 kilométer a világ legkíméletlenebb körülményei között: a Toyota hálózatról tölthető hibrid szedánja, a Prius Plug-In probléma nélkül tette meg a Franciaország és Szenegál közötti utat.

Kalandvágyó, kreatív emberek – magyarul ezt jelenti a Team ACP (Adventurous and Creative Persons) neve. A csapatot a hetvenes évek végén hozta létre egy maréknyi lelkes japán autórajongó, és hogy senki ne gondolja, a levegőbe beszélnek, még abban az évben be is neveztek a világ legkeményebb terepralijára. Az eleve úttalan utakra fejlesztett Land Cruiser mellett egy mára legendássá vált személyautóra, a Corolla AE86-osra esett a választásuk. Habár nem értek el értékelhető eredményt, a Toyoták megbízhatósága, valamint az út közben tapasztalt kulturális és közösségi élmények annyira fellelkesítették őket, hogy a következő 12 évben minden alkalommal visszatértek a Dakarra – valamennyi esetben Toyotákkal.

Vezetőjük, Jokota Kijicsiro 1981-ben történelmet írt, amikor egy FJ60 volánjánál az első japán pilótaként teljesítette a rali teljes távját. Egy évre rá jött az igazi diadal: egy teljesen szériaállapotú, 1.5 literes, hátsókerék-hajtású Toyota Carinával nemcsak hogy célba értek, de minden más kétkerékhajtású csapatnál jobb időt futottak. Így szerezte meg a privát istálló a Toyota első Dakar-győzelmét, holtversenyben. A célban együtt ünnepelhettek ugyanis két másik Dakar-győztes Toyota-csapat, az épített összkerékhajtású dízelek géposztályában diadalmas Toyota Land Cruiser, illetve a szériaállapotú, összkerékhajtású benzines autók között első helyen végző Toyota Hilux legénységével. 1987-ben ismét aranyérmet akasztottak Kijicsiro-szan nyakába, aki ebben az évben éppen egy átépített dízel Toyotával indult a versenyen.

Amikor több mint egy évtized után hátat fordítottak a Dakarnak, Jokota Kijicsiro és barátai új kihívások után néztek. Az első generációs Prius megjelenésekor nem is keresgéltek tovább: 1997-ben tízéves világ körüli útra indultak a forradalmian újszerű autóval.

Ez még úgy is emberfeletti teljesítmény, hogy ma már tisztában vagyunk a Toyota hibrid technológiájának megbízhatóságával, akkor azonban még több volt a kérdés, mint a válasz – utóbbiak jelentős részére éppen a Team ACP Odüsszeiája adta meg a választ a fejlesztőmérnökök számára is.

Tíz évvel a Föld körüli Prius-túra lezárása után Jokota Kijicsiro a közelmúltban úgy döntött, ideje összekötni a Team ACP két legnagyobb fegyvertényét, és egy Toyota Priusszal eljutni Párizsból Dakarba. Útvonalként ugyanazt a 7000 kilométeres szakaszt jelölték ki, amelyen negyven évvel ezelőtt első Dakar ralijukra edzettek. A hálózatról tölthető Prius, ahogy annak idején a Corolla és a Carina is, kétkerékhajtású lévén sokat küzdött a homokban és a sziklás utakon, ám végül érdemi meghibásodás nélkül futott be Szenegálba. A hosszú expedíció során arra is fény derült, hogy az afrikai éjszakákban kevés jobb választás létezik a hálózatról tölthető Toyotánál: az autó nagykapacitású akkumulátorcsomagja tábori áramforrásként szolgált, erről üzemeltették például a vízforralót és az elektromos rezsót. Ahogy városi körülmények között, a Prius Plug-In Afrikában is jelentős szakaszokat tudott megtenni tisztán elektromos üzemmódban. Nem véletlenül esett rá a Team ACP választása, a környezet védelmének jelentőségére kívánták felhívni a figyelmet, nem mindennapi teljesítményükkel a fenntartható motorsport eszményét hirdetve.

Az 1986-os túráról egy rövidfilm is készült, melyet az alábbi linken tekinthet meg:

Fotók: Toyota, team-acp.com