Budapest kegyelemdöfést ad a szennyező dízeleknek?

A héten a a Fővárosi Közgyűlés egyhangú szavazással elfogadta a szmogrendelet szigorítását: mostantól az Euro5-ös dízelek sem közlekedhetnek a városban, ha kritikus Budapest légszennyezettsége.

Idén október 1-jétől az Euro5-ös károsanyag-kibocsátási osztályba sorolt dízel üzemű járművek sem közlekedhetnek szmogriadó esetén – így határozott május 29-ikei ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Az egyhangúan megszavazott döntés értelmében az eddigieken túl az Euro 5-ös besorolású (12., 13. és 14. környezetvédelmi osztály) dízel autók is korlátozás alá esnek, ha Budapest légszennyezettsége meghaladja a határértéket. Ezzel a döntésével jelentősen szigorította saját korábbi célkitűzését a Közgyűlés: amikor 2017-ben megszavazták, hogy 2018. október 1-jétől szmogriadó idején tilos lesz Euro3-as besorolású (7. és 8. osztály) dízelekkel közlekedni a városban, még csak az Euro4-es dízelek (10. és 11. osztály) 2019-es tilalma volt tervbe véve.

A Közgyűlés példa értékű döntése jó hír azoknak, akik légzőszervi megbetegedésben szenvednek, vagy csak megpróbálnak emberhez méltó életet élni a belvárosban: a súlyosan szennyező dízelek (amelyek a fővárosban és vonzáskörzetében a használatban lévő dízel üzemű járművek 88 százalékát teszik ki!) által kibocsátott nitrogén-oxidok és koromrészecskék rendkívül károsak az egészségre. Nem véletlenül döntött úgy évekkel ezelőtt a Toyota, hogy fokozatosan kiszorítja a dízeltechnológiát új típusaiból, és a legalább ugyanolyan takarékos, ám nagyságrendekkel tisztább üzemű benzin-elektromos hibrid hajtásláncokkal helyettesíti azokat. Ez nemcsak azért kedvező, mert az újonnan megvásárolt Toyota típusok tulajdonosainak a jövőben sem kell aggódniuk a dízeleket érintő, folyamatos szigorítások miatt, hanem azért is, mert a márka hibrid típusai használt autóként is felértékelődnek. Különösen igaz ez a Lexus prémium márkára, amely utoljára 2013-ban forgalmazott dízel üzemű modellt (IS 220d), jelenlegi európai eladásainak 60 százalékát (Nyugat-Európában 99 százalékát!) teszik ki a benzin-elektromos hibrid modellek.

Akár újonnan, akár használt autóként vásárolják, a Toyota és a Lexus hibridjei nem csupán környezetbarát működésük, minimális károsanyag-kibocsátásuk miatt tökéletesen ideálisak városi közlekedésre. Speciális vezérlésüknek köszönhetően az átlagos használat körülbelül 55 százalékában képesek tisztán elektromosan, teljesen zaj- és rezgésmentesen közlekedni; a villanymotor nyomatéki karaktere pedig zökkenőmentes és lendületes elindulást tesz lehetővé álló helyzetből.

https://egyszermarlattamautot.hu/2019/05/29/tovabb-korlatozzak-a-szmogriado-idejen-hasznalhato-dizel-gepjarmuvek-koret/

Fotók: Toyota, Lexus, Rizsavi Tamás (képmanipuláló photoshop király), ecolounge.hu, Balázs Attila (MTI)