A BMW Garmisch

„Amikor először meghallottam, hogy a BMW fel kívánja éleszteni a BMW Garmisch koncepciót, kissé meglepődtem” – emlékszik vissza Marcello Gandini az Adrian van Hooydonkkal való első találkozására. A BMW Group vezető formatervezője 2018 nyarán kereste fel Torinóban az olasz legendát azzal, hogy a projekthez engedélyét és hozzájárulását kérje. „Megtisztelve érzem magam, amiért a projekt részese lehettem és nagy örömmel tölt el, hogy a BMW a múlt eme izgalmas részletének feltámasztása mellett döntött. Elnézve a végeredményt, még nekem is nehezemre esik megkülönböztetni az eredetitől” – nyilatkozta Marcello Gandini.

Letisztult, minimalista formanyelvével, precíz vonalvezetésével és mértani formáival a BMW Garmisch azon meghatározó stílusirányzat egyik ékköve, amelyet az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején az olyan úttörő olasz stúdiók vetítettek előre, mint a Bertone, az Italdesign és a Pininfarina. Az autóipar formatervezői mind a mai napig inspirációként tekintenek az akkoriban forradalminak számító megoldásokra. Az avantgárd stílus egyik nagyköveteként a BMW Garmisch az autóiparban elterjedt formák módszeres újragondolására ösztönözte a tervezőket. „A Concorso d’Eleganza Villa d’Este színpadán a múlt egy szeletét kívántuk feléleszteni, miközben azt is megjegyezzük, hogy mely irányba haladunk tovább. Marcello Gandini munkáit mindig is a letisztultság és a következetesség jellemezte, drámai köntösbe csomagolva. Ezért is találom rendkívül inspirálónak az alkotásait. Néhány apró húzással mindig képes volt valami egészen látványosat alkotni, a kevesebb több vezérelv effajta alkalmazása ma is kifejezetten modernnek számít” – fogalmazott Adrian van Hooydonk.

Az 1938-as születésű Marcello Gandini a XX. század egyik legmeghatározóbb autóipari formatervezője volt. Az alatt a tizennégy esztendő alatt, amíg a torinói Bertone stúdió formatervezési vezetőjeként dolgozott, a kor számos merész és forradalmi modelljét alkotta meg, köztük olyan ék alakú sportautókat, mint a Lancia Stratos Zero vagy az Alfa Romeo Carabo, illetve olyan ikonikus egyéniségeket, mint a mára rendkívül ritka gyűjtői példánnyá érett Lamborghini Miura. Marcello Gandini és a Bertone formatervezőinek munkája a BMW Garmisch mellett a BMW Spicup show-autóban és a BMW 5-ös sorozat első generációjában is visszaköszön, amely a BMW korábbi vezető tervezője, Paul Bracq irányítása alatt látott napvilágot.