Toyota V12, házilag
A Toyota az elmúlt évtizedek során nem egy kiváló négy-, hat- és nyolchengeres motort gyártott, az LFA V10-eséről nem is beszélve. Az autóipari hierarchiában azonban semmi, még a furcsán túltenyésztett 16 hengeres motorok sem múlják felül a V12 tökéletességét. És bár a Toyota maga is rendelkezik (pontosabban a Century 2018-as nyugdíjazásáig rendelkezett) ilyen erőforrással, mennyivel izgalmasabb, ha magunknak építünk egyet! Pontosan erre vállalkozott egy elvetemült rajongó, bizonyos Don Groff valahol Amerikában, aki úgy gondolta, két darab 2.5 literes, soros hathengeres (1JZ) Toyota-blokk sziámi-ikresítésével feltalálja a spanyolviaszt (hiszen az imént említett Century 1GZ-FE motorja gyakorlatilag hasonló elvet követve született meg). A projekt még 2014-ben kezdődött, az építő párhuzamosan fejlesztette a blokkot és a köré megálmodott szivar karosszériát, amolyan steampunk grand prix stílusban. 2018 végére már üzemképes volt a hengersoronként egy-egy Garrett turbóval megtámogatott erőforrás. Ha végül mégsem készül el a 800 lóerősre tervezett, etanol üzemű utcai versenyautó, már a dupla sorhatos selymes hangja és a hengersorok között kígyózó kipufogócsövek igéző látványa miatt mindenképpen érdemes volt belefogni a sziszifuszi munkába.
A motorindításról készült mindössze fél perces videót pedig vétek lenne kihagyni: https://youtu.be/Nt8jfKUfRCA