A Panasonic és a Toyota városfejlesztéssel foglalkozó vegyesvállalatot alapított
A világ egyik legkörnyezettudatosabb vezető elektronikai vállalata, az okos-város technológiák fejlesztésében is élen járó Panasonic, és a világ legzöldebb, eddig több mint 13 millió hibrid autót értékesítő autógyártója, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota hosszútávú együttműködésre tekinthet vissza. Ez épp úgy érinti a környezetbarát hibrid elektromos autók számára fejlesztett akkumulátorok, mint az azokban helyet kapó nanoe technológiás klímaberendezések területét. A két vezető japán vállalat, amely nemrégiben az elektromos autózást forradalmasító prizmatikus és szilárd test akkumulátorok fejlesztésére alapított vegyes vállalatot, a napokban aláírta azokat a megállapodásokat, amelyek eredményeként megalapíthatják városfejlesztéssel foglalkozó, új vegyesvállalatukat is. A két vállalat a Toyota által szorgalmazott mobilitási kezdeményezéseket a Panasonic életmód-fejlesztő kezdeményezéseivel kívánja összefűzni. Az együttműködés érdekében vegyesvállalatot hoznak létre, hogy a városok számára új értéket teremtsenek.
Hatalmas előrelépést jelenthet a fenntartható városok jövője szempontjából a Panasonic és a Toyota újabb együttműködése. A két saját területén vezető japán vállalat arra törekszik, hogy a városfejlesztésen keresztül ne csupán növekedést és előrelépést érjenek el, de az emberek életminőségét is javítsák. A partnerek gyors fejlődésre számítanak ebben az üzletágban, egyrészt a háztartási kisgépek és nagyberendezések piacán megjelenő IoT* (dolgok internete) technológiák, másrészt a mobilitás terén tapasztalt olyan evolúciós változások miatt, mint a CASE** (csatlakoztatott, autonóm, megosztott, elektromos) vagy a MaaS*** (mobilitási szolgáltatások), amelyek a személyautók, közösségi közlekedési eszközök és egyéb közlekedési megoldások számítástechnikai alapon történő összekapcsolása révén biztosítanak újszerű mobilitási szolgáltatásokat. Az ingatlanpiacon – ahol a várakozások szerint egyre intenzívebb versenyre lehet számítani – a két vállalat ingatlanfejlesztési üzletágaik integrálása révén igyekszik megerősíteni vállalkozásai alapját.
„A jövőben a hardveren túl a technológiával támogatott, magasabb színvonalú szolgáltatások biztosítása is egyre fontosabb szerephez jut az ügyfelek és a helyi közösség számára értéket teremtő városgazdálkodásban.” – avat be Kazuhiro Tsuga, a Panasonic elnöke. „A Toyota mindig is élen járt a mobilitás terén, a Panasonic pedig hosszú ideje szolgálja ki az emberek életmód jellegű szükségleteit. A két vállalat a maga erősségeit egyesítve igyekszik új értékekkel gyarapítani a mindennapi életet. Az új együttműködés keretében a Panasonic nem kisebb feladatot tűz ki maga elé, mint hogy tovább tökéletesítse városfejlesztő tevékenységét és minden egyes ügyfél számára ‘ideális életmód-megoldásokat’ biztosítson.”
„Mostantól információ-áramlás köti össze az emberek mindennapi életét támogató összes tárgyat és szolgáltatást, köszönhetően a CASE kifejlesztésének.” – mutat rá Akio Toyoda, a Toyota elnöke. „Minden eddiginél fontosabb, hogy mindezt közösségi és társadalmi szempontból (más szóval a ‘hálózatba kapcsolt városok’ koncepcióját követve) szemléljük, és ez magában foglalja a gépjárműveket is. Hogy ezt megvalósíthassuk, meggyőződésem szerint elengedhetetlen, hogy barátokkal és szövetségesekkel működjünk együtt, párbeszédet folytatva a jövőre vonatkozó elképzeléseinkről. Személyes küldetésemnek tekintem, hogy a mind jobb teljesítményre való törekvés szellemében újfajta életmódot valósítsunk meg, egymás mellé állítva a jármű- és csatlakoztatási iparágakban tevékenykedő Toyota, illetve a háztartási berendezések, akkumulátorok, valamint IoT üzletágak terén eredményes Panasonic képességeit és tudását. Így a két vállalat ingatlanpiaci üzletágaiból kiindulva együttes erővel tesszük még versenyképesebbé tevékenységeinket.”
A városfejlesztés terén a Panasonic (számos partnervállalatával közösen) élen járt annak a fenntartható okos-város (SST)**** városfejlesztési modellnek a kidolgozásában, amely Japánban és nemzetközi szinten egyaránt komoly elismerésben részesült, mint az élvonalbeli városfejlesztés sikeres példája. Ezzel párhuzamosan a Toyota egy „mobilitási szolgáltatási platform” (MSPF)***** kidolgozásán fáradozott, amely a ‘csatlakoztatott autók’ folytonos fejlesztésével együtt létrehozhat egy mindenki számára elérhető, korlátok nélküli, biztonságos és kényelmes mobilitású társadalmat, valamint elősegítheti az ügyfeleknek és a társadalomnak egyaránt javára váló Big Data kezdeményezések megvalósítását. Ezen túlmenően a Toyota számos japán és nemzetközi vállalattal együttműködve dolgozik új mobilitási szolgáltatások létrehozásán. A vegyesvállalat megalapításával a két cég – a Panasonic tudását és digitális életmód-technológiáit, illetve a Toyota mobilitási szakértelmét kiaknázva – kölcsönösen hozzájárul a vonzóbb városok létrejöttéhez.
* „IoT” = Internet of Things, azaz hálózatba kapcsolt tárgyak. Amennyiben az egyes elektronikus készülékeket az internetre csatlakoztatjuk, azzal lehetővé tesszük, hogy kommunikáljanak egymással, illetve olyan technológiákat és szolgáltatásokat valósíthatunk meg, mint az automatikus vezérlés, a távirányítás vagy a távoli mérés.
** „CASE” = Connected, Autonomous, Shared, Electric (csatlakoztatott, autonóm, megosztott, elektromos)
*** „MaaS” = Mobility as a Service, azaz Szolgáltatásként biztosított mobilitás. A kifejezés az olyan szolgáltatásokat takarja, amelyek közösségi közlekedési megoldások, bérautók, taxik, bérelhető kerékpárok és egyéb eszközök összehangolt alkalmazásával gondoskodik a felhasználók zökkenőmentes közlekedéséről.
**** A „fenntartható okos-városok” olyan települések, amelyek ultramodern technológiák és szolgáltatások alkalmazásával valósítják meg a jobb életminőséget eredményező, fenntartható fejlesztéseket.
***** „Mobilitási szolgáltatási platform” alatt értjük a Toyota által épített, csatlakoztatott autók információs infrastruktúráját.