Az első magyar nagyvállalat, amely teljesen zöld flottára vált
A vállalati flották világszerte drasztikus ütemben fordulnak el személyautó beszerzéseik során a dízel meghajtástól: fontos szimbolikus jelzést küldenek a piacnak (és egyben kézzelfogható módon hozzájárulnak az autópark zöldüléséhez) a Klíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezéséhez hasonló megmozdulások, amelynek keretében meghatározó globális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. Magyarország piacvezető mezőgazdasági integrátora, a KITE Zrt. ugyanakkor még ennél is tovább ment: a vállalat úgy döntött, hogy személyautó parkját 3 éven belül, azaz 2022-ig 100%-ban környezetbarát hibrid elektromos autókra állítja át, ehhez pedig a piac legfejlettebb hibrid hajtását és legszélesebb hibrid modellportfólióját kínáló Toyotát választotta partneréül.
Az elmúlt években világszerte folyamatosan nőtt azoknak a személyautó flottájuk tekintetében a dízel hajtástól elforduló vállalati flottáknak a száma, akik a részben vagy teljesen elektromos hajtású autók mellett tették le a voksukat. Míg az akkumulátoros elektromos autók (BEV) használhatósága a hosszú töltési idő és az alacsony hatótáv, valamint a fejletlen infrastruktúra okán jelenleg erősen korlátozott, valamint teljes üzemeltetési költségük – az állami támogatások ellenére – relatíve magas, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű közlekedést lehetővé tévő öntöltő hibrid elektromos autók (HEV) valódi praktikus és versenyképes árú alternatívát jelentenek.
Ennek a Magyarországon is folyamatosan felgyorsulóban
lévő folyamatnak jelenti fontos mérföldkövét az egyik legnagyobb hazai
mezőgazdasági szereplő, a nádudvari központú KITE Zrt. döntése: az agrárium
területén meghatározó magyar vállalat 3 év alatt 150 öntöltő hibrid elektromos
Toyota (Yaris, vadonatúj Corolla Hatchback, vadonatúj Corolla Touring Sports,
vadonatúj RAV4 és vadonatúj Camry modellek vegyesen) beszerzése mellett
döntött.
A KITE Zrt. környezet iránti felelőssége két szempontból is megközelíthető. Egyrészt fontos kérdés, hogy mint vállalkozás, a működése közvetlenül milyen mértékben terheli vagy óvja a természetet. Másik megközelítésben piacvezető agrárintegrátorként tevékenysége közvetve hatással van a fenntartható mezőgazdaság összes tényezőjére, ezen belül a természeti erőforrások megőrzésére és hatékony felhasználására, valamint a környezet védelmére.
Amellett, hogy 2019. január 1-től csak a szigorú szabályrendszernek megfelelő, EURO 5 környezetvédelmi besorolású motorral rendelkező gépeket helyez forgalomba, fontosnak tartja a környezettudatos járműflotta-választást is. A KITE Zrt. célkitűzése a saját járműflotta üzemeltetésében a károsanyag-kibocsátás csökkentése.
A KITE Zrt. Magyarország vezető agrárinnovátoraként a mezőgazdaságban fellelhető legmodernebb technológiákat, korszerű termelési eszközöket és üzemszervezési eljárásokat kívánja rendszerbe foglalni és partneri körében elterjeszteni, ezzel is segítve a versenyképes, fenntartható, valamint hatékony gazdálkodást. A hagyományok által kijelölt úton haladva kívánjuk a jövő digitális megoldásait a mezőgazdaság terén is meghonosítani, így a magyar piac úttörőjeként, egyedülálló módon tesszük elérhetővé a precíziós gazdálkodáshoz szükséges eszközök, termékek, szolgáltatások, informatikai és üzleti megoldások teljes, komplex rendszerét. Mindennek fényében természetes és egyben szimbolikus lépés számunkra, hogy személyautó-flottánk tekintetében is a piacon a legfejlettebb környezetbarát, hibrid elektromos hajtását választjuk. – fogalmaz Szabó Levente, a KITE Zrt. vezérigazgatója.
A környezettudatosság mellett ugyanakkor az öntöltő hibrid elektromos autók az üzembentartási költségek (TCO) terén is rendkívüli versenyelőnyt kínálnak. Miközben egy hibrid autó ára és fogyasztása nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a turbófeltöltő, a könnyen kopó kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, ráadásul még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Mindez természetesen a hibridekre jellemző kimagasló maradványértékben is visszaköszön.
„Vezető mezőgazdasági szereplőként a környezettudatosság kiemelten fontos számunkra. A környezetbarát hibrid elektromos autók melletti elköteleződésünk ugyanakkor racionális döntés is, hiszen az elmúlt évben történt hosszútávú tesztelésük mellett meggyőződhettünk arról, hogy a hibridekre jellemző megbízhatóság és az üzembentartási költségek terén jelentkező előnyök – az alacsony fogyasztástól az alacsony szervizköltségeken át a kimagasló értéktartásig – minden kétséget kizáróan a legjobb választássá teszik számunkra a Toyota hibrid modelljeit.” – teszi hozzá Szabó Levente.
A Toyota és a KITE Zrt. kapcsolata egyébiránt nem mai keletű: az együttműködés mintegy fél évtizedre tekint vissza. Mint Gánya Rudolf, a debreceni Toyota és Lexus márkaképviseleteket ellátó Road Service Kft. ügyvezetője elmondja, nem volt könnyű a korábban a KITE autóparkjában egy évtizeden át egyedüli márkaként szereplő versenytárs mellett lehetőséget kapni, a Toyotákra jellemző piacvezető üzemben tartási költségek azonban megnyitották a kaput.
„Az elmúlt fél évtized során a KITE nagyságrendileg 300 új Toyotát vásárolt a Road Service Kft.-tól, ez idő alatt mind autóink, mind szervizszolgáltatásunk minősége megalapozta a további hosszútávú együttműködés lehetőségét. Az, hogy a KITE Zrt. a hibrid elektromos autókra történő átállás mellett döntött, egy több, mint egy éves folyamat eredménye: jártak a vállalatnál hibrid modelljeink tartós teszten is, így a KITE szakemberei első kézből győződhettek meg a Toyota hibridekre jellemző alacsony fogyasztásról és szervizköltségekről, de az elsők között, még hivatalos hazai forgalmazásuk megkezdése előtt próbálhatták ki az idén érkező legújabb generációs Corolla, RAV4 és Camry modelleket is.” – árulja el Gánya Rudolf.
A szerződés szerinti 5 éves vagy 250.000 km-es futásteljesítményű használat egyértelmű visszaigazolása annak, hogy a KITE Zrt. az elmúlt két évben meggyőződött a Toyota modellek elnyűhetetlenségéről. Az ugyanakkor kétségkívül szintén fontos volt a vállalat számára, hogy jóllehet a kötelező szervizek és esetleges egyéb szervizmunkák zöme vélhetően a Road Service Kft. debreceni telephelyén történik majd, a Toyota teljes hazai márkakereskedői hálózatában ugyanazok a szervizkondíciók várják majd a KITE-s autókat.
„Az, hogy az egyik legnagyobb magyar vállalatként és egyben a hazai agrárium vezető szereplőjeként, a KITE teljes személyautóparkjának a legújabb generációs környezetbarát hibrid elektromos Toyotákra való átállítása mellett döntött, történelmi siker és egyben rendkívüli visszaigazolás számunkra. Bízunk benne, hogy a most átadásra kerülő 50, és három év alatt összesen 150 KITE-s Toyota hibrid példája más meghatározó vállalatokat is a környezetbarát autókra történő váltásra ösztönöz majd, ami meghatározó lehet a hazai autópark zöldülése szempontjából.” – fogalmaz László Richárd a Toyota magyarországi országigazgatója.