Van feljebb! A Toyota a korábbiaknál is nagyobb nyereségre számít idén

A tavaly környezetbarát hibrid elektromos modelljei elképesztő globális sikerének köszönhetően mintegy 10,6 millió új autót értékesítő, és brutális, az iparágban egyedülállónak számító 22,4 milliárd dolláros profitot elérő Toyota idén még magasabbra teszi a lécet. A környezettudatos stratégiát több, mint két évtizede a zászlajára tűző autóipari óriás a 2019. április 1.-el kezdődő és 2020. március 31.-el záruló új japán üzleti évben akár a rekordnak számító 10,74 millió új autó értékesítését, és 23,2 milliárd dolláros profit elérését sem tartja lehetetlennek.

Az elmúlt két évtizedben prémium márkájával, a Lexussal együtt több, mint 13 millió környezetbarát hibrid elektromos autót értékesítő, tavaly az éves világszintű hibrid eladások több, mint felét, a részben vagy teljesen elektromos eladások mintegy egyharmadát jezgyő Toyota kétségkívül a világ legzöldebb autógyártója. A világ legszélesebb, a városi kisautó Toyota Yaristól a szupersportkupé Lexus LC-ig terjedő hibrid elektromos modellportfólióját jegyző (Európában 20, világszinten 40 modell) vállalat globális eladásainak mára 16%-át, európai értékesítéseinek pedig 51%-át teszik ki a környezetbarát hibridek.

A 2019-es évvel kapcsolatos optimizmus alátámasztottnak tűnik: a Toyota három legfontosabb modellje, az évek óta a világ legnépszerűbb autójának bizonyuló Corolla, a világ legnépszerűbb SUV-jának számító RAV4, és a világ legkelendőbb felső-középkategóriás szedánja, a Camry is vadonatúj generációval jelentkezett (a Corolla mindjárt három karosszéria változattal), ráadásul mindhárom modell megkapta a világ legfejlettebb, negyedik generációs hibrid elektromos hajtását. Ha ez nem lenne elég, a vállalat prémium márkája, a Lexus is két nagyon fontos újdonsággal lépett elő idén: vadonatúj generációval mutatkozott be az ES felsőkategóriás luxuslimuzin, és valósággal berobbant a piacra a kompakt crossover UX, mindkettő szintén a legfejlettebb hibrid hajtással. Mind az említett három Toyota, mind a két új Lexus modell eddigi eladásai rekordokat döntenek, ami önmagában hatalmas hatással lehet az autópiac zöldülésére.

A jelek szerint pedig a Toyota zöld lendülete nem látszik megtorpanni: a vállalat 2020-tól évente minimum 1 plug-in hibrid elektromos modell érkezését is ígéri Európában, és 2020-at követően néhány éven belül 10 akkumulátoros elektromos modellt tervez bemutatni világszerte (ebből 2021-ig hármat Európában). Ezzel párhuzamosan a Toyota a 2020-as évek közepéből folyamatosan bővíteni kívánja abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellkínálatát is. Mindezek eredményeképp 2025-re vállalat valamennyi modellje elérhető lesz az említett részben vagy teljesen elektromos meghajtások valamelyikével, és 2030-ra minimum évi 1 millió zéró emissziójó (akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) új autó eladásával számol.

A Toyota zöld stratégiájának sikere lépéskényszerbe hozhatja a többi autógyártót

Az tehát, ha a világ legnagyobb autógyártójaként a Toyota zöld stratégiájának köszönhetően eléri ambiciózus értékesítési céljait, az egyelőre a globális autópiac tekintetében még csupán marginális szereplőnek számító Teslához hasonlóan lépéskényszerbe hozhatja a többi autógyártót is. Ennek eredményeképp jó eséllyel a zöld kommunikáció mellett a többi autógyártó értékesítéseiben is nagyobb arányban jelennek meg az alternatív hajtású modellek (erre beszédes példa, hogy jóllehet ma hazánkban több, mint 20 márka több, mint 90 részben vagy teljesen elektromos modellje elérhető, a magyarországi zöld eladások 70%-át két márka, a Toyota és a Lexus jegyzi). Mindezt nagyban elősegítheti az is, hogy a globális klímacélok teljesítése érdekében a Toyota alig néhány hónapja közel 24.000 a hibrid hajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyenesen a versenytársaival (miután korábban mintegy 5700 hidrogén üzemanyagcellás hajtással kapcsolatos szabadalmat osztott meg ellenérték nélkül).