A Toyota és a Tesla vezeti az európai újautó-piac villamosítását

Folyamatosan növelik részarányukat Európa piacain a részben vagy teljesen elektromos járművek. A növekedést a Toyota hibrid típusai viszik a vállukon.

Minden eddiginél több villamosított jármű talált gazdára 2019 márciusában Európa-szerte – derül ki a JATO Dynamics piacelemző szervezet által közzétett jelentésből. Miközben a teljes európai piac 3,6 százalékot zuhant a dízelek pedig az ezredforduló óta nem tapasztalt mélypontot elérve az összeladások mindössze 31,2 százalékát tették ki (és a szakértők szerint még folytatódik a zuhanásuk), a részben vagy teljesen elektromos személyautók forgalma 31 százalékkal nőtt az előző év márciusához képest.

Az öntöltő hibrid (HEV), hálózatról tölthető hibrid (PHEV) és akkumulátoros elektromos (BEV) járművek eladásai idén márciusban először lépték át a bűvös 100 000 darabos határt, méghozzá alaposan: a tavasz első hónapjában 125 400 hibrid és elektromos személygépkocsit adtak el Európában.

A hónap leghangosabb szereplője a Tesla Model 3, amelyből 15 755 darabot adtak el márciusban – többet, mint bármely más villamosított járműből. Az amerikai szedán népszerűségének köszönhetően 2018 márciusához képest szinte megduplázódott a BEV-piac forgalma (+85%).

Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, az eladások zömét továbbra is a megfizethető, teljes használati értékű öntöltő hibrid modellek (63 100 db, +24%) teszik ki, azon belül pedig meghatározóak a Toyota típusai.

Az európai piac négy legnépszerűbb öntöltő hibridje a Toyota kínálatából kerül ki: a Yarisból 12 671 darabot, a C-HR-ből 11 600-at, az immár hibrid szedánként is elérhető Corollából 6746-ot, míg a friss bevezetésű, új generációs RAV4-ből 5963-at adtak el márciusban. Ez azt jelenti, hogy önmagában ez a négy Toyota típus (36 980 db) tette ki az európai hibrid eladások 59 százalékát, illetve a teljes villamosított piac 29 százalékát. Minden tíz eladott, részben vagy teljesen elektromos személyautóból hármat a Toyota gyártott – ezzel továbbra is a Toyota az európai öko-autózás legnagyobb jelentőségű szereplője.

Ami a márka első negyedéves forgalmát illeti: 15 százalékkal nőtt a hibrid modellek forgalma. A Toyota január és március között 130 300 hibrid gépkocsit adott el az óvilágban, ami hajszállal meghaladja az összeladások felét: ma már az Európában eladott Toyoták több mint 50 százaléka hibrid! A hibridek részesedéseaz összeladásokból a C-HR (89%) crossover és az új ferdehátú Corolla (81%) esetében a legnagyobb, de a RAV4 (71%), a Yaris (55%) és a Corolla Sedan (39%) is impozánsan teljesít. Persze továbbra is a Lexus a hibrid technológia fáklyahordozója: a márka nyugat-európai eladásaiban immár 99 százalékos (egész Európára vetítve pedig 71 százalékos) arányt élveznek a benzin-elektromos modellek.

Fotók: Toyota, Lexus, JATO Dynamics