Hazánkban nem csökkent a halálos balesetek száma

Tavaly kevesebben halt makeg az európai utakon, mint 2017-ben, de további gyors és konkrét intézkedésekre van szükség ahhoz, hogy számottevően csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma. Ez derül ki a 2018. évi közúti közlekedésbiztonsági statisztikákról szóló jelentésből, melyet az Európai Bizottság tett közzé.

Mintegy 25 100-an vesztették életüket 2018-ban a közutakon a 28 uniós tagállamban. Ez egymillió lakosra vetítve átlagosan 49 közúti halálesetet jelent, ami azt mutatja, hogy Európa útjai továbbra is messze a legbiztonságosabbak a világon. 2010-hez képest 21%-kal, 2017-hez képest pedig 1%-kal csökkent a közúti balesetben elhunyt áldozatok száma, ami egyértelműen pozitív tendencia. Ugyanakkor az adatokból az is látszik, hogy még nagyobb erőfeszítésekre van szükség ahhoz, hogy az EU teljesíteni tudja azon célkitűzését, hogy 2020-ra 50%-kal csökkenjenek a közúti halálesetek.

Tavaly az Egyesült Királyság (28 haláleset/millió lakos), Dánia (30), Írország (31) és Svédország (32) érte el a legjobb közúti közlekedésbiztonsági eredményeket. 2017-ről 2018-ra a legnagyobb – az uniós átlagot messze meghaladó – mértékben Szlovéniában (-13%), Litvániában (-11%), Bulgáriában (-9%), valamint Szlovákiában és Cipruson (mindkét országban -8%) csökkent a közúti halálesetek száma. 2018-ban a közúti balesetben elhunyt áldozatok száma lakosságarányosan Romániában (96 haláleset/millió lakos), Bulgáriában (88), Lettországban (78) és Horvátországban (77) volt a legmagasabb. Magyarországon is elmarad a közúti közlekedésbiztonság az uniós átlagtól: 2018-ban egymillió lakosra vetítve 64-en vesztették életüket a magyar közutakon, ami azt jelenti, hogy a helyzet gyakorlatilag nem változott 2017-hez képest.

A közúti balesetek halálos áldozatai között sok a veszélyeztetett – vagyis a gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros és idős – úthasználó, különösen a városokban. A demográfiai és a mobilitási tendenciák abba az irányba mutatnak, hogy ezek a csoportok a jövőben nagyobb hányadát adják majd a közutakon közlekedőknek, amivel feltétlenül számolni kell. A veszélyeztetett úthasználók a súlyos sérültek között is nagyobb arányban vannak jelen, elsősorban a nagyobb településeken.

Az unió nemcsak a közúti halálesetek, hanem a súlyos közúti baleseti sérülések számát is csökkenteni kívánja. Tavaly minden egyes halálestre 5 súlyos sérülés jutott, ami számokra lefordítva hozzávetőleg 135 000 súlyos sérültet jelent. Az EU hosszú távon arra törekszik, hogy 2050-re nullához közeli értékre szorítsa le a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó balesetek számát az uniós közutakon.

Az Európai Bizottság számos konkrét intézkedéssel járul hozzá a közúti közlekedés biztonságához. Az általános járműbiztonsági rendelet felülvizsgálatára irányuló bizottsági javaslat alapján az Európai Parlament és a Tanács az idén márciusban megállapodott arról, hogy 2022-től új biztonsági technológiákat kell alkalmazni az európai járművekben, köztük olyanokat, amelyek csökkentik a teher-gépjárművek és az autóbuszok esetében a veszélyes holtteret, illetve segítik a járművezetőket a sebességkorlátozások megtartásában.

  • 2018. évi közúti közlekedésbiztonsági statisztikák – Kérdések és válaszok
  • A Bizottság közúti közlekedésbiztonság terén végzett munkája és uniós közlekedésbiztonsági statisztikák
  • Közúti közlekedésbiztonság: A Bizottság üdvözli az emberéletek megmentését célzó új EU-szabályokkal kapcsolatos megállapodást