Hidrogén-technológiai központtá alakítja át egykori gyártóüzemét a Toyota

Ausztrália főszereplővé kíván válni a hidrogén alapú globális társadalom kialakításában. Ebben az átalakulásban a Toyota is kulcsszerepet vállal, méghozzá a lehető leghatékonyabb módon.

A tavalyi év talán legnagyobb hidrogénipari szenzációja volt, hogy ausztrál kutatók áttörést értek el a nagy tisztaságú hidrogén szállíthatósága terén; ez a fejlesztés, valamint a Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) projekt, amelynek keretében a kontinensnyi ország 2021-ben a világon elsőként megkezdheti a hidrogén kereskedelmi jellegű exportálását Japánba, belátható időn belül globális H2-nagyhatalommá teheti Ausztráliát.

A hidrogénnek tehát hatalmas jövője van Ausztráliában, a jelene azonban meglehetősen szerény: pillanatnyilag egyetlen nyilvános hidrogén üzemanyag-töltőállomás sem található az egész országban. Ezért is érdemel különleges figyelmet a Toyota azon kezdeményezése, amely az Ausztrál Megújuló Energia Ügynökség (Australian Renewable Energy Agency, ARENA) támogatásával technológiai és tudásközpontot épít ki a HESC-projektnek is otthont adó Victoria állam fővárosában, Melbourne-ben.

A 7,4 millió ausztrál dollár (körülbelül 1,5 milliárd forint) értékű beruházás olyan, példa nélküli, integrált hidrogén központot hoz majd létre, amelyben nem csupán az energiahordozó előállítására szolgáló berendezés, valamint egy üzemanyag-töltőállomás üzemel majd, hanem ezek mellett a nagyközönség tájékoztatására és a szakemberek képzésére is lehetőséget teremtenek.

A Toyota Motor Company korábban meghirdetett programja szerint 2050-re teljesen CO2-semlegessé kívánja tenni járműflottáját, valamint globális tevékenységeit, emlékeztetett a központ létesítésének bejelentésekor Matt Callachor, a Toyota Australia elnök-vezérigazgatója. „A hidrogén központi szerepet játszhat a jövőben, mivel lehetővé teszi a legkülönfélébb megújuló forrásokból származó energia tárolását, illetve hatékony felhasználását.

Ausztrália nagyon rövid időn belül globális szereplővé kíván válni a hidrogéngyártás és -forgalmazás terén. A technológia elterjedésének legfőbb akadálya jelenleg az infrastruktúra hiánya; a Toyota segítségével fontos lépést tehetünk végső célunk megvalósítása felé– tette hozzá Darren Miller, az ARENA vezérigazgatója.

Az új hidrogén központ építése már az idei évben megkezdődik. A komplexumnak a Toyota egykori altonai gyártólétesítménye ad otthont, ami gyorsabbá és környezetileg fenntarthatóbbá teszi az építkezést. A tudásközpont már 2019 decemberében megnyithatja kapuit, a hidrogéngyártó és -töltő infrastruktúra egy évvel később lép üzembe.

A Toyota az elsők között karolta fel a hidrogén technológia ügyét Ausztráliában. 2018 februárjában alapító tagként járult hozzá a gazdaság megújuló energiaforrásokra való átállását elősegítő Hydrogen Mobility Australia (HMA) kezdeményezés megalapításához, tavaly novemberben pedig az országban elsőként indították útjára a hidrogén üzemanyagcellás gépjárművek nyilvános tesztprogramját. A 12 héten át tartó kísérlet keretében a lakosság is kipróbálhatta a Toyota Mirai szedánt; a program rendkívül sikeresnek bizonyult, ezért idén februárban további két hónapra meghosszabbították. Ugyancsak tavaly állították üzembe az altonai telephelyen működő Toyota alkatrészraktárban az első hidrogén üzemanyagcellás villás targoncákat – ezeket a rendkívül modern, zéró emissziójú munkagépeket itt alkalmazták először Japánon kívül.

Fotók: Toyota