A tapadás felesleges extra!
Egy kanadai vállalkozó kitalálta a legjobb autós mókát, amelyben átlagos földi halandóknak része lehet: szerény díj ellenében első generációs Lexus IS-ekkel versenyezhetünk jégpályán.
A márkakupákat általában marketing célból találják ki a gyártók, így gyakran nem a modellek pályaalkalmassága, sokkal inkább az értékesítési és/vagy presztízs-növelési célok határozzák meg, hogy milyen modelleket neveznek ki versenyautónak. A kanadai Russ Bond azonban a maga ura, és fordítva (azaz hogy pont a megfelelő irányból) közelítette meg a kérdést. A vállalkozó főállásban tinédzsereknek tart vezetéstechnikai oktatást, ám egyszer belekóstolt a jégversenyzésbe, és azonnal beindultak a gondolatai.
„A mindennapokban egy Lexus IS 300-assal járok, és amikor szóba került a jégversenyzés, rájöttem, pont erre találták ki. Hátsókerékhajtás, részlegesen önzáró differenciálmű és egy elpusztíthatatlan, legendás motor – minden adva van benne.” Ez önmagában talán még kevés lett volna, ám a csoportos örömautózás után megrohamozták őt az érdeklődök, látták, milyen jól szórakoznak a jégen, és mindenáron szerették volna kipróbálni a mókát.
Russ Bond tehát vett még egy autót, azonban az érdeklődés olyan mértékben nőtt, hogy végül a vállalkozó feltúrta az internetet, jó állapotban lévő, használt Lexus IS 300-asokat keresve. Mivel a márka ezredfordulós kínálatának legkisebb modellje pont ugyanolyan megbízható és kiváló minőségű autó volt, mint a Lexus legendáját megteremtő zászlóshajók, ez nem bizonyult problémának. Hamarosan tucatnyi IS 300 parkolt az Ontario állambeli Minden városában megépített jégpálya mellett, hivatalosan is megalakította a Lexus Sport Cup bajnokságot, a futamokat pedig a kanadai motorsport-szövetség (CASC) szabályrendszere alapján szervezte meg.
Az autókat egyforma, utcai szöges gumikkal szerelik fel, az autók a viszonylag kis sebességek és a szigorú ütközési tilalom miatt nem kapnak bukókeretet (a napfénytetőket azért leragasztják), az egyetlen motorsport-biztonsági elem a bukósisak. Az autóban lehet, sőt, javasolt is, utasokat szállítani – a résztvevők szerint ugyanis olyan jó móka a Lexusokkal a jégen keresztbe autózni, hogy azt bűn nem megosztani másokkal.
Mivel ezen a környéken novembertől áprilisig fagypont alatt van az átlaghőmérséklet, a szezon meglehetősen hosszú: a Lexus Sport Cup hat, egymást követő hétvégén zajlik, minden versenynapon több futamot is rendeznek.
Mint minden tisztességes bajnokság, a Lexus Sport Cup is pénzdíjazású, ám a versenyzők nem a jutalom, hanem a móka reményében neveznek be a versenyre. Russ Bond szerint azonban ennél többről van szó. „Amikor jégen versenyzünk, rendkívül sokat tanulhatunk a menetdinamikáról és magáról az autóról is. Nem mellékesen a Lexusok rendkívüli tartósságára is bizonyítékkal szolgál ez a kupa: nem egy autónk több mint félmillió kilométert futott már, mégis gond nélkül viselik a versenyhasználatot.”
Az első generációs Lexus IS-t 1999 és 2005 között gyártották és forgalmazták világszerte. A bevezetésekor a japán Év Autója díjat elnyerő modell háromféle hajtáslánccal volt elérhető: az IS200 soros hathengeres, kétliteres motorja 153 lóerős volt, a csak Japánban forgalmazott RS200 soros négyhengeres, szintén kétliteres blokkja 210 lóerőt adott le, míg a kanadai Lexus Sport Cup bajnokságban is szereplő IS300 csúcsverziót 230 lóerős, három literes, hathengeres erőforrás mozgatta.
További képek és videók a www.russbondagency.com/lexus-sport-cup-ice-racing-championship címen érhetők el.
Fotók: www.russbondagency.com, motoringtv.com