GT86-tal vált valóra egy vak orvos álma

Dr. Amit Patel hat évvel ezelőtt veszítette el a látását, ám ez sem akadályozta meg abban, hogy egy Toyota GT86 volánja mögött kiváló köridőt fusson Anglia talán legismertebb versenypályáján.

A nagy-britanniai Surrey megyében található Dunsford tesztpálya a Top Gear televíziós műsor házi versenypályájaként vált közismertté – Dr. Amit Patel számára azonban nem ez teszi örökké emlékezetessé az eredetileg a Lotus Carsnak tervezett, 2,82 kilométeres pályát. Az egykori mentőorvos évekkel ezelőtt elveszítette látását, és bár a mindennapokban már megtanult együtt élni szerzett fogyatékosságával, nem adta fel álmát, hogy egyszer még egy sportautó volánja mögé üljön – és erre a Toyota mobilitási esélyegyenlőséget szorgalmazó Start Your Impossible kampányának keretében lehetősége is nyílt.

„Nagyjából hat éve vezettem utoljára. Magam is meglepődtem, hogy minden visszajött – a motor hangja, a sebességváltás, a kuplungolás, a fékezés. Maga a vezetés azonban, és az, hogy fogalmam sincs, merre megyek, észbontó volt” – mondta a fiatal orvos, akit egy tapasztalt vezetéstechnikai oktató, Mark Watkins segített a nem mindennapi kaland során. Mark korábban is dolgozott már látássérült vezetőkkel, így pontosan tudta, hogyan közelítse meg a feladatot, arra azonban nem számított, milyen egyszerű dolga lesz. „Amit azonnal ráérzett a vezetésre, lenyűgözően finoman kezelte az autót.” Az első köröket egy Toyota Yaris Hybrid volánja mögött tette meg az orvos, majd amint egyre inkább összeszokott oktatójával és az autóval, átültek egy 200 lóerős Toyota GT86-ba.

„Igyekeztem Mark utasításaira összpontosítani. Hajlamos vagyok megfeledkezni arról, hogy nem látok; őrület, hogy tényleg vezettem” – árulta el Dr. Amit Patel, akiért felesége és két és fél éves kisfia szorított a pálya szélén. Ez azonban csak a kezdet volt: miután bebizonyosodott, hogy Amit képes magabiztosan körbemenni a pályán, eljött a mért kör ideje.

„Tudtam, hogy képes megtenni, abban azonban egyáltalán nem voltam biztos, hogy vajon az ideális íven, hibázás nélkül fogunk-e körbemenni” – árulta el Mark, akinek a felkészülés során egyetlen egyszer szorult csak össze a gyomra. „Megpördültünk, az autó elkezdett hátrafelé robogni, és a szemem sarkából láttam, ahogy elindul felénk a mentőautó. 130-cal tolattunk, Amit azonban ezt is élvezte.”

Amikor komolyra fordultak a dolgok, Amit kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával, tévedhetetlenül terelte végig a pályán a GT86-ost. Egy ponton leszaladt ugyan a pályáról, ám higgadtan korrigált, és végül egy perc 46 másodperces időt futott. „Utoljára gyerekkoromban, karácsonykor éreztem ilyen örömöt. Mindketten ujjongtunk. Előtte úgy gondoltam, elégedett leszek, ha két és fél percet megyünk, és egy darabban lehozzuk az autót a pályáról” – foglalta össze az utolsó kör élményét az oktató. „Ehhez képest Amit majdnem olyan jó időt futott, mintha én magam vezettem volna, és biztos vagyok benne, hogy némi gyakorlással további egy-két másodpercet is le tudtunk volna még faragni. Az elmúlt tíz évben oktatóként rengeteg mindent megéltem, de kétségtelenül ez volt életem legfantasztikusabb pár napja.”

A különleges élmény megvalósításában kulcsszerepet játszó Toyota GT86 régi ismerős a Top Gear rendszeres nézői számára, 2017 óta több tucat nemzetközi és brit híresség tette próbára képességeit a volánja mögött. Az autó néhány elengedhetetlen módosítástól eltekintve szériaállapotú: bukókeretet, valamint fix vázú versenyüléseket építettek be, a hozzájuk tartozó, többpontos biztonsági övekkel egyetemben. A légzsákokat kiszerelték, illetve deaktiválták. A bukókeret beszerelése miatt ki kellett venni a hátsó üléseket, illetve helyenként megbontani a belső burkolatokat – mindez nem hangzik bonyolultnak, de az átalakításhoz a munkát elvégző Rogue Motorsport szerelőinek darabjaira kellett szedni az autót, majd ismét összerakni azt.

„A Toyota GT86 igazi élményautó: nagyon könnyű gyorsan vezetni, könnyű és kiegyensúlyozott, és remek visszajelzést ad a pilótának” – mondta az autóról az átalakításokat megtervező és kivitelező Patrick Mortell. „A kihívás a fennmaradó tíz százalék feltérképezése és kiaknázása.”

Dr. Amit Patel felkészüléséről és a gyors körről többet is megtudhat az alábbi videóból:

Fotók: Toyota UK