Hamarosan a Holdra indul a Toyota

A japán hivatalos szervek bejelentették, hogy a Toyota együttműködik a Japán Űrügynökséggel (Japan Aerospace Exploration Agency – JAXA) egy tervezett Holdra szállásban: a világ leginnovatívabb autógyártójának tartott, és a környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtások mellett a mesterséges intelligencia, a robotika és az autonóm autózás területén is vezető fejlesztőnek számító Toyota vélhetően egy holdjáró fejlesztésével járul hozzá a küldetés sikeréhez. Ez lesz a japán autóipari óriás első teljesen önálló szerepvállalása az űrkutatásban azt követően, hogy a vállalat részt vett egy, a Nemzetközi Űrállomásra küldött, kisméretű robot kifejlesztésében.

Mikor a környezetbarát önöltő hibrid elektromos hajtást minden korábbinál népszerűbbé tevő, futurisztikus formavilágú Toyota C-HR valamivel több, mint két éve berobbant a köztudatba, és a szaksajtóban egyre többen kezdték az űrhajó és holdjáró jelzővel illetni, vélhetően még nem is gondolták, hogy a megnevezés önbeteljesítő lesz. A 2020 Tokiói Olimpiára a hírek szerint egy repülő autóval készülő Toyota ugyanis a Japán Űrügynökség partnere lesz az ország a Hold projektjében.

 „Azt tervezzük, hogy együttműködünk a Toyotával a Hold felfedezését szolgáló küldetésben.” – fogalmaz nyilatkozta a Japán Űrügynökség szóvivője.

A JAXA és a Toyota a jövő héten, az űrügynökség által szervezett tokiói szimpóziumon ismertetik részletesen a küldetést. A Toyota megerősítette a hírt, hogy közös projektre készül a JAXA ügynökséggel „egy mobilitási és űrkísérletben”, de ennél többet egyelőre nem árult el a vállalat. A Jiji Press hírügynökség értesülései szerint az autóipari óriás egy „mobilitási módszer” kidolgozására készül, ami alkalmas lehet a Hold felszínén történő mozgásra – azaz gyakorlatilag egy holdjáróról lehet szó, arról azonban, hogy ez a jármű gurulva, esetleg repülve közlekedik majd, netalán mindkét funkcióra képes lesz, egyelőre nincs hír. A küldetés fontos mozgató rugója, hogy a Hold iránt újra feltámadt a nemzetközi érdeklődés; az égitestet sokan „a Föld nyolcadik kontinensének” tartják, amelynek felszínére éppen 50 évvel ezelőtt léptek először amerikai űrhajósok.

A NASA azt tervezi, hogy mielőtt újra emberi láb érintené a Hold talaját, egy ember nélküli járművet küldenek oda, legkésőbb 2024-ig. Japán 2017-ben jelentette be tervét, hogy 2030 körül embert küld a Holdra, és a jelek szerint ebben nagyban számít a világ leginnovatívabb autógyártójának tartott, önmagára pedig egyre inkább a jövő mobilitási szolgáltatójaként tekintő Toyotára.

Eddig mindössze Oroszországnak, az USA-nak és Kínának sikerült legyőznie a 384.000 kilométeres távolságot, és űrjárművel landolnia a Holdon. A múlt hónapban Izrael is útnak indított egy űrjárművet, hogy csatlakozzon ezekhez az országokhoz, a jelek szerint pedig hamarosan a világ technológiai vezetőjének tartott Japán is igyekszik a szűk klub részese lenni.

ONLINE PALEOCSILLAGÁSZ TANFOLYAM, ITT

A Toyota várhatóan 2020-ban bemutatásra kerülő repülő autójáról az alábbi, a mobilitás szabadságát hirdető videóban látható néhány képkocka:

https://www.youtube.com/watch?v=WNuqBRwpvBw&list=PLMJ_oV58WE4GmESywpk4SNs6ufq5OxjHp