Na, erre tuti nem számított szinte senki

Szaúd-Arábia csak 2018-ban hétmilliárd dollár (1,9 billió forint) értékben ruházott be nap- és szélerőművek fejlesztésébe és telepítésébe, míg az Egyesült Arab Emírségek, amely jelenleg földgázból fedezi a közművek energiaszükségleteinek 98 százalékát, 2050-re energiatermelésének 75 százalékát megújuló forrásokra kívánja átállítani, és nagyságrendileg 50 milliárd dirham (3,8 billió forint) értékű beruházással készül támogatni az ilyen irányú projekteket.

Miközben a megtermelt hidrogén 90 százalékát várhatóan ipari szektorokban (olaj- és gázipar, valamint finomítóipar) fogják hasznosítani, a fenntartható módon megtermelt energiaforrás a közlekedést is forradalmasítani fogja. Az átállás részeként az Emírségekben széles körben be kívánják vezetni a hidrogén üzemanyagcellás járműtechnológiát; ennek érdekében Dubajban már 2017-ben üzembe állították a térség első Toyota Mirai flottáját. A Szaúd-Arábiában most induló projekthez szintén a Toyota biztosítja a járműflottát. A 2014-ben bevezetett Mirai szedán a világ legnagyobb számban eladott, piaci forgalomban lévő hidrogén üzemanyagcellás személygépjárműve. A 152 lóerős villanymotorral felszerelt Mirai egy tankolással több mint 500 kilométert képes megtenni, két nagynyomású hidrogéntartálya mintegy hat perc alatt teljesen feltölthető.

Fotók: Toyota


[1] https://www.saudiaramco.com/en/news-media/news/2019/first-hydrogen-fuel-cell-vehicle-fueling-station

[2] https://www.opec.org/opec_web/en/data_graphs/330.htm