Eddig csak menő volt, idén már szokássá válik Budapesten a közösségi autózás
A fogyasztók számát tekintve a carsharing már elérte a kritikus tömeget
A budapesti közösségi autózás piacán az aktív fogyasztók száma elérte azt a kritikus, 30-40 ezres küszöböt, ami alapján már kellően elterjedtnek és közismertnek nevezhető a szolgáltatás. A szolgáltatók szerint az elmúlt években a fogyasztók megtapasztalhatták, hogy jól és megbízhatóan működnek az autómegosztó szolgáltatások, így az idei év már arról szól, hogy egyre inkább szokássá válik és beépül a budapesti közlekedők mindennapjaiba a közösségi autózás.
A hazai carsharing piac mára felzárkózott a hasonló méretű európai nagyvárosokhoz. Budapesten nagyságrendileg összesen 30-40 ezer aktív felhasználót tudhat magáénak a két autómegosztó szolgáltatás (az átfedéseket kiszűrve), ami a város adottságait nézve már megfelelő méretű bázis ahhoz, hogy elmondhassuk: a fogyasztók itthon is megszokták és használják a carsharing modellt.
A GreenGo Car Europe Kft. ügyvezetője, Michaletzky Bálint arra számít, hogy következő lépésként a fogyasztói elköteleződés éve jöhet az autómegosztók magyar piacán. „Szolgáltatóként 2019-ben már nem az az első számú cél, hogy minél nagyobb, diverzebb flottát vagy lefedettséget mutassunk fel, hanem hogy a már regisztrált érdeklődők körében bővítsük az aktív közösségi autózást.” – emeli ki. Ebben segítségükre van az a bővülő tudásbázis, amit a mindennapi fogyasztói visszajelzésekből és más használati adatokból nyernek.
A GreenGo 2016-ban 45, kizárólag elektromos autóval indította el szolgáltatását – Madriddal szinte egyidőben, harmadikként a világon. Ma már 300 autóból álló, percalapon bérelhető, elektromos autókból álló flottával működnek. Ezzel autónként nagyjából 5-10 belvárosba be- és onnan kipöfögő járművet váltanak ki.
Az elköteleződés a nemzetközi felmérések alapján is elkerülhetetlen lépés. A közlekedési piacot elemző Frost & Sullivan kutatása szerint autómegosztó szolgáltatásokat használók száma világszinten 2025-re megduplázódik: a jelenlegi 22 millióról 45 millióra növekszik a felhasználók száma, ami az egyes szolgáltatókat is lépéskényszerben tartja, hogy saját adat alapú újításokkal és rugalmas használati megoldásokkal álljanak elő.