5 tipp a téli/őszi vezetéshez

Lassan beköszönt a tél, leesik az első hó és az utak valódi jégpályákká változnak, az esőtől felázott utakon bármikor megcsúszhat az autónk. Ezekkel a kondíciókkal igazi rémálom lehet a vezetés még a gyakorlott sofőröknek is, nem beszélve a friss jogsis vezetőkről. A téli gumi ugyan kötelező, de vigyázat, nem véd meg mindentől! Annak érdekében, hogy magabiztosan vágj bele a télbe a vezetés terén is, összegyűjtöttünk pár tuti tippet, amivel olyan könnyen veheted az akadályokat a fagyos utakon is, mintha még nyár lenne!

#1. Készülj a legrosszabbra!

Nem számít, hogy a szalonból frissen kigurult autód van, vagy jól bejáratott társad, sosem tudhatod, mikor viselik meg a mínuszok. Ilyenkor még inkább kell rá számítani, hogy egy apró alkatrész meghibásodása is nagyobb kárt okozhat – akár az autó leállását – mint kevésbé szélsőséges időben. Mindig legyen nálad víz, életmentő snack, és extra meleg ruha arra az esetre, ha órákat kellene várnod a segítségre.

#2. Óvakodj a hirtelen mozdulatoktól!

Ha igazán ismered az autód, bizonyára tudod, hogy mikor tudsz még biztonságosan előzni, vagy hogy kijelölt gyalogátkelőhelynél tényleg csak 30 km/h-ról van esélyed hirtelen megállni. Télen azonban ennél is jobban kell figyelned, hisz a fagyos és vizes utakon sokkal hosszabb a féktáv. Szintén számolnunk kell azzal, hogy az előttünk haladó autó is kerülhet rizikós helyzetbe, ezért tanuljunk meg a másik autós fejével gondolkodni, hogy a tömeges ütközéseket elkerüljük.

#3. Láss tisztán!

Nincs is rosszabb, mint mikor szakad a hó és az ablaktörlő sem segít a tisztánlátásban, mert ráfagy a szélvédődre a hó. Könnyítsd meg az utazásod azzal, hogy a szélvédődet mentesíted a fagyástól. A régebbi járművekben, ahol nem tökéletes a hőszigetelés, gyakori jelenség a jégvirág képződése. Szerencsére egyre több üvegen található fűtőszál, ám mindig győződj meg arról indulás előtt, hogy elegendő téli (fagyálló) folyadék van az ablakmosó tartályban.

#4. Ne a tél gyakoroljon rád nyomást!

Tudnod kell, hogy az alacsonyabb hőmérséklet természetes nyomásvesztést idéz elő az abroncsokban. Ilyenkor gyakrabban kell ellenőrizned a gumikat, sőt még 0,2 bar-ral érdemes is megemelni a guminyomást.

#5. Válaszd a minőséget!

Sokszor olvashattad már, hogy a drágább = jobb. Még többször ennek a cáfolatát. Most viszont nem az anyagiakon múlik. Az elővigyázatos vezetés érdekében kerüld a kátyús utakat, hisz a repedésekbe folyt víz 0 °C alatt bizony megfagy, ami kiszámíthatatlan megcsúszáshoz vezethet.