Nyúz

Már a kereskedelmi hajózásban is teret nyer a hibrid technológia

Idén nyáron átadták a világ legnagyobb hibrid kompját, a hajóipar első számú motorgyártói hibrid rendszerekkel bővítik palettájukat. A Toyota által meghonosított részben elektromos technológia már a tengeren is hódít.

A norvég Color Line hajózási vállalat idén nyáron jelentette be, hogy vízre bocsátja és szolgálatba állítja a 2000 utas szállítására alkalmas Color Hybrid dízel-elektromos kompot. A 160 méteres hajó, amelynek gyártásához két évvel ezelőtt kezdett hozzá a cég, a parton vagy fedélzeti generátorai segítségével töltheti fel 5 MWh kapacitású akkumulátorcsomagját, amelyről akár 60 percen át képes működtetni motorjait. A norvégiai Sandefjordból a svédországi Strøstmadba közlekedő hibrid hajó menetideje két és fél óra, legnagyobb sebessége 12 csomó.

Az egymilliárd norvég koronás (körülbelül 31,8 milliárd forint) összköltséggel megépített hajó technikai részletei lenyűgözőek (a Rolls-Royce által gyártott, hat-, nyolc- vagy kilenchengeres, soros hengerelrendezésű dízelmotor legnagyobb teljesítménye hengerenként 804 LE; áramfejlesztő üzemben 720-750/perc fordulatszámon üzemelnek), ennél is érdekesebb azonban az a trend, amelynek a Color Hybrid az eddigi leglátványosabb képviselője. New Yorktól San Franciscón át Tajvanig egymás után állnak szolgálatba a hibrid kompok, a technológiával elérhető megtakarítások a beszámolók szerint megdöbbentőek: a tajvani Kaohsziung városában üzemelő Happiness, azaz Boldogság nevű hajó 25 ezer literrel kevesebb gázolajat éget el évente, mint egy hagyományos hajó, ami pénzben kifejezve is jelentős összeg, de még fontosabb, hogy nagyban csökken a helyi légszennyezés mértéke.

A működési elv gyakorlatilag ugyanaz, mint a Toyota jól ismert modelljeinél: a legrosszabb hatásfokú üzemben, azaz elinduláskor, illetve a kikötés során, manőverezéskor tisztán elektromos üzemben közlekednek a hajók, majd az egyenletes sebességű haladásnál működésbe lépnek a belső égésű motorok. Ma még elsősorban kompoknál használatos a technológia, és gyakoribbak az átépítések (legutóbb például az észtországi Tallinban kezdték el a Tõll nevű komp átalakítását; a 2020-ig tartó, 1,6 millió eurós projekttől az üzemanyag-fogyasztás 20 százalékos csökkenését várják), de fokozatosan a nagyobb távolságokra tervezett hajóknál, illetve más kategóriákban is létjogosultságot nyerhet a működési elv. Eközben egy másik norvég projekthez, az ország fjordoktól szabdalt tengerpartja mentén végighajózó Hurtigruten luxushajóhoz is kifejlesztették már a hibrid hajtásláncot, ami szintén 20 százalékos fogyasztáscsökkentést ígér, hajónként és évente 3100 tonnával kevesebb CO2-t bocsát a légkörbe. A finn Wärtsilä – a cég a világ legnagyobb belső égésű motorját gyártja – pedig jachtokhoz, vontatóhajókhoz és kotróhajókhoz is kínál már hibrid erőforrást.

Egyértelműnek látszik tehát a trend: a világ legnagyobb hajómotor-fejlesztő vállalatai is rájöttek arra, amire az autóipar józanul gondolkodó szereplői. A hajók irdatlan energia-szükséglete nem fedezhető tisztán akkumulátorokról, a belső égésű motor önálló alkalmazása viszont rövidtávon sem fenntartható többé. Az egyetlen ésszerű megoldás a hibrid, amely a kedvezőtlen hatásfokú üzemi fázisokban villanymotorokkal tudja megtámogatni vagy helyettesíteni a dízelmotort, hosszú távon pedig optimális energiagazdálkodással csökkenti a használat anyagi és környezeti terheit.

A világ első számú hibrid specialistája, a Toyota egyébként a hajóiparban is az elsők között váltott hibrid technológiára. A cég már 2011-ben napelemekkel felszerelt dízel-elektromos hajót alkalmazott kész járműveinek a szállítására – ennek hajtásláncát nem a cég fejlesztette, nem úgy, mint a 2017-ben beharangozott PONAM-28V jachtét, amelyet gáláns gesztussal ingyen fognak a tokiói önkormányzat rendelkezésére bocsátani a 2020-as olimpia idején.

Ahogy az autóiparban, a hajózásban is a hibrid jelenti tehát a jelent és a közeljövőt – a jövő viszont a hidrogén üzemanyagcelláé. A Toyota közreműködésével megépített Energy Observer a világ első FCEV vízi járműve, amely jelenleg világ körüli úton népszerűsíti a fenntartható, teljes egészében emissziómentes hajtástechnológiát, hogy aztán 2020-ban a PONAM-28V oldalán a tokiói kikötőben várja a mobilitás jövője iránt érdeklődő látogatókat.

Fotók: Toyota, Fosen Yard, Hurtigruten, Ulstein Group