Ölöm ész bódottá – A Volkswagen Csoport növelte árbevételét és nyereségét az első félévben

A Volkswagen Csoport összességében megerősítette az ezévre vonatkozó, különleges tételek korrekciója előtti célszámait. A folyó pénzügyi év első hat hónapjában a Volkswagen Csoport árbevétele 4,9 százalékkal 125,2 (119,4) milliárd euróra nőtt 2018 első félévéhez képest. A volumencsökkenés ellenére az árbevételt különösen a személygépkocsik mixe és az ár pozícionálásban tapasztalható javulása, valamint a Pénzügyi Szolgáltatási Divízió és a TRATON üzletfejlesztése lendítette fel. A különleges tételek korrekciója előtti működési nyereség 1,9 százalékkal, 10,0 (9,8) milliárd euróra emelkedett, az árbevétel-arányos működési megtérülés pedig 8,0 (8,2) százalékos volt. A mix és az árpozícionálás javulása, valamint a tavalyihoz képest alacsonyabb mértékű különleges tételek több mint elegendőnek bizonyultak a magasabb állandó költségek, a valuták negatív árfolyammozgásai és az alacsonyabb mértékű gépjárműértékesítés kompenzálásához. Ennek eredményeképpen a Volkswagen Csoport 2019 első félévi, 9,0 (8,2) milliárd euró összegű működési nyeresége 10,3 százalékkal volt magasabb, mint 2018 első félévében. Az árbevétel-arányos működési megtérülés 7,2 (6,8) százalékra nőtt. A kínai vegyesvállalatok nyeresége, amely a tőkemódszerrel elszámolt befektetések közé tartozik, csupán kis mértékben csökkent a szűkülő általános piacon. Az adózás előtti nyereség 6,5 százalékkal 9,6 (9,0) milliárd euróra emelkedett. A Gépjármű Divízió nettó likviditása 15,9 milliárd euró összegre rúgott. Frank Witter, a Volkswagen AG pénzügyekért felelős igazgatósági tagja a következőket nyilatkozta: “A Volkswagen Csoport az első félévben nagyon jól teljesített az általánosságban gyengülő összpiacon. Az első hat hónapban tapasztalható árbevétel- és nyereségnövekedés örömteli fejlemény. Megerősítjük továbbá a Volkswagen Csoporttal kapcsolatos, egész évre vonatkozó kilátásainkat.”

Márkák és üzleti területek

2019 első félévében a Volkswagen személygépkocsi-márka árbevétele az előző évihez képest 3,4 százalékkal 44,1 milliárd euróra nőtt. A különleges tételek korrekciója előtti működési nyereség 2,3 (2,1) milliárd euróra emelkedett. A mix és az árpozícionálás javulása, valamint a költségek pozitív alakulása bőven ellensúlyozta az alacsonyabb volumen és az árfolyammozgások negatív hatását. A dízel kérdés okán -0,4 milliárd euró összegben keletkeztek különleges tételek a beszámolási időszakban.

Az Audi márka esetében a többmárkás márkakereskedések újra allokálása hozzájárult a 28,8 (31,2) milliárd euró összegű árbevétel-csökkenéshez. A működési nyereség az előző év ugyanezen időszakához képest 2,3 (2,8) milliárd euróra csökkent. A negatív hatások a modellek bevezetése illetve fokozatos megszüntetése, a WLTP-hez kapcsolódó alacsonyabb értékesítési volumenek, az új termékekre és technológiákra fordított magasabb összegű előzetes kiadások, a költségek növekedése és az árfolyammozgások hatásai miatt következtek be. A mix és a termékköltségek javulása pozitív hatást eredményezett.

A ŠKODA árbevétele 10,8 százalékkal 10,2 milliárd euróra nőtt az előző évihez képest. Az árbevétel-növekedés leginkább az Indiára vonatkozó regionális felelősségvállalás eredményeképpen keletkezett. A működési nyereség 3 millióról 824 millió euróra emelkedett. A volumen-növekedés és az árképzési intézkedések elegendőnek bizonyultak az árfolyammozgások negatív hatásának és a költségek növekedésének ellensúlyozására.

A SEAT márka esetében az árbevétel elérte a 6,3 milliárd eurót, így az előző év hasonló időszakának kiemelkedő eredményét további 8,3 százalékkal szárnyalta túl. A volumen és a mix javulása következtében a működési nyereség 1,9 százalékkal 216 millió euróra nőtt, ami bőven ellensúlyozta a költségnövekedés negatív hatását.

A Bentley márka árbevétele 835 (757) millió euróra emelkedett, a működési eredmény 57 (-80) millió euróra nőtt, amelyre a volumenen túlmenően a folyamatban lévő hatékonysági programmal kapcsolatos költségmegtakarítások, továbbá a mix hatásai és az árfolyamtendenciák pozitív kihatással voltak.

A Porsche Automotive árbevételét 12,2 (11,2) milliárd euróra növelte. A különleges tételek korrekciója előtti működési nyereség 2,5 százalékkal 2,1 milliárd euróra emelkedett, elsősorban a volumenhatások miatt. Ezen túlmenően a termékköltségek pozitív hatása volt tapasztalható, míg az árfolyam-tendenciák negatív befolyást gyakoroltak. A dízel kérdés okán -0,5 milliárd euró összegben keletkeztek különleges tételek a beszámolási időszakban.

A Volkswagen Haszongépjárművek árbevétele 2,6 százalékkal 6,5 milliárd euróra növekedett. A nagyobb volumen, az alacsonyabb termékköltségek és az emelkedő haszonkulcsok ellenére a működési eredmény 10,8 százalékkal 506 millió euróra csökkent, elsősorban a magasabb állandó- illetve fejlesztési költségek, valamint a mix romlása miatt.

A Scania árbevétele 7,1 (6,3) milliárd euróra emelkedett. A működési nyereség 828 (618) millió euróra szökött fel, ami főként a megnövekedett gépjármű-értékesítésnek, az eredeti alkatrészekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos tevékenység fejlődésének, továbbá a mix és az árfolyam-tendenciák kedvező hatásainak tudható be. A költségnövekedésnek ellentétes hatása volt.

A MAN Haszongépjárművek üzletág árbevétele 6,3 (5,8) milliárd euróra nőtt. A működési eredmény 248 (258) millió euróra esett; a volumen és a haszonkulcs tekintetében tapasztalható javulást az új tehergépjármű- és autóbusz-generációra fordított előzetes kiadások, a költségnövekedés és az árfolyammozgások negatív hatásai ellensúlyozták.

Az energetikai üzletág 1,9 (1,6) milliárd euró összegű árbevételt termelt. A működési eredmény összege 42 (68) millió euró, csökkenése a kiadások miatt következett be.

A Volkswagen Financial Services 18,0 (16,7) milliárd euróra növelte árbevételét. Az 1,3 milliárd euró összegű működési nyereség némileg meghaladta az előző évit.

A Gépjármű Divízió nettó likviditása 15,9 milliárd euró

A lízing kötelezettségek és a pénzügyi kötelezettségek a 2019 januárjától érvényes IFRS 16 előírásának megfelelően a Cégcsoport kölcsönei a Gépjármű Divíziót tekintve 5,1 milliárd euróval növekedtek 2019 második negyedévének végére. E hatás nyomán, amely nem befolyásolta a pénzállományt, a Gépjármű Divízió nettó likviditásának összege 2019 június végén 15,9 milliárd euró volt, ami jelentős mértékű csökkenést jelent a 2018. december 31-i 19,4 milliárd eurós értékhez képest. A Gépjármű Divízió 5,6 milliárd euró összegű nettó cash flow-ja 2,2 milliárd euróval volt magasabb, mint 2018. június 30-án.

Kilátások

A Cégcsoport a továbbiakban is azt várja, hogy a Volkswagen Csoport 2019-es kiszállítások – a továbbra is kihívást jelentő piaci körülmények ellenére – némileg meghaladják a 2018-as eredményt. A legfőbb kihívást a bizonytalan gazdasági környezet, a verseny növekvő intenzitása, az ingadozó árfolyam-tendenciák és a szigorúbb nyilvántartási előírások jelentik. A Volkswagen Csoport, valamint a személygépkocsi és a haszongépjármű üzleti terület árbevétele várhatóan akár 5 százalékkal is magasabb lehet, mint 2018-ban. A Cégcsoport és a személygépkocsi üzleti terület különleges tételek korrekciója előtti működési nyereségét tekintve 6,5 és 7,5 százalék közötti árbevétel-arányos működési megtérülésre lehet számítani.

A haszongépjármű üzleti területen 6-7 százalék közötti árbevétel-arányos működési megtérülés várható. Az energetikai üzleti területen 2018-hoz képest a működési veszteség jelentős növekedése várható az árbevétel csekély emelkedése mellett. A Volkswagen Financial Services-nél arra lehet számítani, hogy a működési nyereség körülbelül a 2018-as szintet éri el mérsékelt árbevétel-növekedés mellett. A különleges tételeket beszámítva a Cégcsoport és a személygépkocsi üzleti terület esetében az árbevétel-arányos működési megtérülés mindegyik esetben a megcélzott intervallum alsó határértékénél várható.