A Toyota Hiace egymillió kilométert teljesített Kelet-Magyarországon

Nem egészen 12 év alatt érte el az egymillió kilométeres futásteljesítményt Balogh István Toyota Hiace-e. Az eredeti elképzelések szerint már rég le kellett volna cserélni az autót, ám az szó szerint pótolhatatlannak bizonyult.

Július 5-én fontos esemény helyszíne volt a debreceni Road Service Kft. Toyota márkaszervize: egymillió kilométeres kötelező szervizt végeztek egy nyújtott karosszériás Hiace-en. Az autót 12 éve náluk vásárolta és azóta is odahordja tulajdonosa, aki elmesélte a haszonjármű történetét.


Amikor Balogh István vállalkozása 2007-ben kinőtte addig használt furgonját, a cégvezető csupán két dologban volt biztos: jóval tágasabb és jóval megbízhatóbb haszonjárműre lesz szükségük. „Nyáron grillkellékeket, lámpaolajat, télen tüzelési segédanyagokat forgalmazunk. Ezek szezonális termékek; amikor menni kell, hatalmas a hajtás – ilyenkor akár heti 2500-3000 kilométert is megy a Hiace, mindezt Kelet-Magyarország útjain. Pont ezért megengedhetetlen, hogy cserben hagyjon bennünket az autó. A korábbi években Carinát használtam, és úgy gondolkodtam, az áruszállító nyilván annál is megbízhatóbb lesz” – emlékszik vissza a kezdetekre Balogh István.


Vásárláskor eredetileg a dupla üléssoros, hatszemélyes kivitelt szemelték ki, ám időközben megváltozott a szabályozás, így a nyújtott kivitelű, nagyobb teljesítményű (117 LE) 2.5 literes motorral szerelt verzió mellett döntöttek. Szerencsésnek bizonyult a választás: a dupla oldalsó tolóajtón, valamint a hátsó ajtón keresztül rakodva remekül szeparálhatók az áruk. A tágas raktér, az erős motor és a debreceni Road Service Kft. Toyota márkaszervizében beszereltetett klímaberendezés ideális munkaeszközzé tette a Hiace-t, amelyet tulajdonosa eredetileg öt-hat évre, félmillió kilométeres futásteljesítményre tervezett.


„Ahogy nőtt a napi árumennyiség, úgy vált egyre szűkebbé az autó. Muszáj lett volna váltani – de mire? Az évek során egy-egy nagyobb megrendelést bérelt furgonnal teljesítettünk. Kipróbáltam jóformán a teljes kínálatot, és nem nyűgözött le, amit tapasztaltam. Az egyébként szép, tágas, új autóknak már a rövid bevetéseken előjöttek a gyengéik, így legtöbbször megváltás volt a nap végén visszaülni a Hiace-be, amely ugyan sem új, sem tágas nem volt, viszont a legkevésbé sem látszott meg rajta a kor, és soha nem állt meg alattunk.”


Ezért István meghozta az egyetlen ésszerű döntést: megtartotta a Toyotát, és vett egy utánfutót. Ezt széltében és magasságában pontosan a Hiace-hoz méretezték, így sem a kilátás, sem a légellenállás nem romlott érdemben. „Beletelt körülbelül két évbe, mire megtanultam minden helyzetben tökéletesen manőverezni a vontatmánnyal. Így már praktikusabbnak is bizonyult a megoldás, mintha egy nagyobb autót vettünk volna. Télen jellemzően elég a Hiace raktere, nem kell az utánfutó, így viszont a hideg hónapokban pont befér a fűtött garázsba a kocsi. Ezért nem volt akadálya annak, hogy hetente lemossuk az alvázáról a sót – nyilván ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy néhány felületi folttól eltekintve jóformán korróziómentes a karosszéria” – mondja István, aki szerint az autó remek állapota három tényezőnek köszönhető.


„Az egyik az alapkonstrukció: nem véletlen, hogy a nemzetközi fórumokon rendre olvasni másfél millió kilométeres, problémamentes példányokról; több tulajdonos állítása szerint kétmillió kilométer körül kezdődnek a gondok olajfolyással, rozsdásodással, addig még van néhány közös évünk. Az ülésekre már újonnan üléshuzatot tettem, és az ülőlapon egyszer javítottuk a szivacsot, de a háttámla az eredeti, és semmi baja. A kormány kopott, de nem kellett hozzányúlni. Pedálgumit talán kétszer cseréltünk. A futóműalkatrészek egy része még a gyárilag beépített, a motort nem kellett javítani, sőt, még az izzítógyertyák és az indítómotor is eredeti.


A másik a szerviz. A kezdetektől a Road Service-be hordom az autót. 12 éve ugyanazok az emberek foglalkoznak az autóval, fáradtságot nem ismerve járnak a kisebb problémák végére, ahelyett, hogy a könnyebbik utat választanák. Nemcsak rendkívül kedvesek és korrektek, hanem nagyvonalúak is velem a szerviz munkatársai. A rendkívüli alkalomra tekintettel a szerviz átvállalta az átvizsgálás, a szerviz, valamint a szükséges alkatrészek teljes költségét, valamint a tolóajtó egymillió kilométert kiszolgáló görgőjének cseréjét is ajándékba kaptam. Nem véletlen, hogy még most, bőven a garanciális időn túl továbbra is hozzájuk járok.


És persze a legvégén ott van a sofőr is: a Hiace-t kizárólag én vezettem, defenzíven, türelmesen haladok vele, bármikor lemondok az elsőbbségemről, ha úgy hozza a helyzet. Kétmillió kilométert vezettem életemben, felismerem a sofőrtípusokat, mikor ki hogy fog reagálni. Egyetlen egyszer volt balesetünk, lámpánál hátulról belém jöttek, és beletoltak az előttem állóba.”


És hogy hogyan tovább? A tulajdonos szerint félmillió problémamentes kilométer még egészen biztosan benne van a Hiace-ben. Addig pedig talán a Toyota kínálatában is megjelenik egy, a Proace-nél is nagyobb, tágasabb autó, amely fájdalommentesen nyugdíjazhatná a mindent kibíró nyújtott Hiace-t…

Műszaki adatok
Típus Toyota Hiace Panel Van Long
Motor
Motor típusa 2.5 D-4D
Hengerek száma soros négyhengeres
Szelepvezérlés 16 szelepes DOHC
Lökettérfogat (cm3) 2494
Furat x löket (mm) 92,0 x 93,8
Sűrítési viszony 17,3:1
Max. teljesítmény (LE/perc) 117/3600
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) 294/1600-2400

Erőátvitel
Sebességváltó ötfokozatú kézi
Hajtott kerekek hátsó

Menetteljesítmények
Végsebesség (km/h) 151
Gyorsulás 0-100 km/h 18,6
Fogyasztás, vegyes ciklus szerint l/100 km 8,7
CO2-emisszió, vegyes ciklus szerint (g/km) 224

Futómű és fékek
Fékek e/h Belső hűtésű tárcsa/dob
Futómű e/h Kettős keresztlengőkaros/csatolt lengőkaros
Méretek és tömegek
Teljes hosszúság (mm) 5240
Teljes szélesség (mm) 1800
Teljes magasság (mm) 1995
Raktér hosszúsága (mm) 2780
Raktér szélessége (mm) 1650
Raktér magassága (mm) 1420
Üzemanyagtartály kapacitása (l) 75
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) 3000
Menetkész tömeg (kg) 1830
Legnagyobb vontatható tömeg (kg) 2000

Fotók: Road Service Kft.