Robbant az e-bomba! Öt évet ugrott előre az elektromosítás terén a Toyota

Rendkívüli bejelentést tett a Toyota. Az eddig világszerte több mint 13,7 millió hibrid elektromos autót (HEV) értékesítő és a világ legszélesebb, 40 modellből (Európában 20) álló hibrid modellporfólióját kínáló japán autógyártó a világ legnagyobb akkumulátorgyártójával, a kínai CATL-el és a szintén kínai BYD elektromos autógyártóval megkezdett együttműködésre révén 5 évvel az eredetileg tervezett 2030-as céldátum előtt, 2025-re el kívánja érni az évi 5,5 millió darabos részben vagy teljesen elektromos autó értékesítést, amiből közel 1 millió darabot tehetnek majd ki a zéró emissziójú akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) autók. Ezzel egyidőben a Toyota megerősítette a 2020-as évek elejére várható minimum 10 új akkumulátoros elektromos Toyota és Lexus bemutatását, és bejelentette úgynevezett ultra-kompakt modelljeinek 2020-tól történő érkezését. Valószínűleg ezeknél is fontosabb ugyanakkor az sztenderdizált akkumuátorokra alapozott EV-ökoszisztémára vonatkozó bejelentés, amelynek révén az újrahasznosítható akkumulátorok a vállalat és versenytársak elektromos autói mellett számos területen erőforrásul szolgálhatnak.

Nem lehet túlbecsülni a részben vagy teljesen elektromos hajtások (hibrid elektromos avagy HEV, plug-in hibrid elektromos avagy PHEV, akkumulátoros elektromos avagy BEV és hidrogén üzemanyagcellás elektromos avagy FCEV), valamint az ezekhez a modellekhez szükséges akkumulátorok (köztük az elektromos autózást potenciálisan forradalmasító szilárd test akkumulátorok) fejlesztése terén vezető fejlesztőnek számító Toyota által tett bejelentés jelentőségét. A Lexus prémium márkát is jegyző és Európában már most közel 50%-ban környezetbarát öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota a kínai CATL és BYD közreműködésével nem csupán saját akkumulátor beszerzéseit diverzifikálja és saját elektromosautó-gyártási terveit pörgeti fel, 5 évet előre ugorva az időben a globális klímacélok teljesítése érdekében, de olyan sztenderdek kidolgozását kezdeményezi, amely a teljes autóiparra – és azon is túl – hatással lehet. 2017-ben, durván 16 százalékos piaci részesedésével a CATL volt az első számú szereplő az autóipari akkumulátorok globális piacán, kevéssel megelőzve a 15 százalékos részesedést elérő Panasonicot. Az együttműködés ugyanakkor kiterjed a Toshibára és az akkumulátor-gyártó GS Yuasha vállalatra is. A Toyota ezen felül szándéknyilatkozatot írt alá a stratégiai együttműködésről a Contemporary Amperex Technology Ltd. vállalattal is: a cég várhatóan szintén lítium-ion akkumulátorokat szállít majd azokhoz a Toyota márkájú elektromos autókhoz, amelyeket jövőre mutatnak be Kínában (a világ legnagyobb BEV piacán) és más piacokon. Az együttműködés kiterjed az akkumulátorok minőségének további javítására, a közös szabványok használatára és az akkumulátorok újrafelhasználására. A Toyota természetesen jelenleg is gyárt akkumulátorokat hibrid és elektromos hajtású modelljeihez, többek közt a Primearth EV Energy leányvállalat révén, amelyben a Panasonic is rendelkezik részesedéssel, ráadásul a Toyota és a Panasonic néhány hete egy vegyesvállalat megalakítását is bejelentette 2020 végéig szilárdtest akkumulátorok fejlesztésére és hagyományos akkumulátorok gyártására.

Mindennek azért van kiemelt jelentősége, mert az akkumulátorok nagymértékben befolyásolják az elektromos autók teljesítményét, akárcsak az árukat (hiszen az autó vételárának akár 30 százalékát is kitehetik), ezért rendkívül éles a verseny az egyre jobb technológiák fejlesztésében, amelyben a Toyota már eddig is élen járt, a fenti megállapodások révén azonban olyan megnövekedett akkumulátor gyártási kapacitás is áll a japán autógyártó rendelkezésére, amely eredetileg is ambiciózus alternatív hajtású terveinek elképesztő mértékű felgyorsítását teszi lehetővé. Ennek megfelelően a Toyota is felgyorsítja Kínában az „új energiájú járművek” gyártását is, kibővítve egy, a Guangzhou Automobile Csoporttal közösen működtetett kínai üzemének kapacitását, ami 2022-re eléri majd a 400.000 darabot. Ezzel a Toyota a jövőben is bebiztosítja elsőségét a részben vagy teljesen elektromos hajtások fejlesztésének és piacra vitelének területén.

A CIKKNEK MÉG NINCS VÉGE!
LAPOZZ A KÖVETKEZŐ OLDALRA!