Virtuális variációk az új Toyota Suprára

Minden autó formaterve tovább finomítható, ha nagyon pontosan tudja az ember, mit akar. Egy tajvani autótervező pedig tudta, az eredmény pedig lenyűgöző.

Az autótervezés jelentős részben a kompromisszumokról szól. A mérnökök és a dizájnerek munkáját a pénzügyi részleg elvárásai és a pontosan meghatározott célközönség ízlése szorítja keretek közé. A gyárthatóság és az eladhatóság olyan arany középút felé tereli az alkotókat, amelyet rendszerint lemondások, engedmények, meg nem valósult ötletek szegélyeznek. A Toyota Supra fejlesztői szerencsésnek mondhatják magukat, hiszen az eredeti FT-1 koncepcióautóban vázolt elképzeléseik szinte maradéktalanul megvalósultak az immár Magyarországon is rendelhető szériamodellben. Az arányok, idomok és vonalak ugyanolyan relevánsak maradtak a sorozatgyártásban, amennyire előremutatók voltak fél évtizeddel ezelőtt, amikor a Toyota először öntötte formába a legendás sportkupé feltámasztásának álmát.

Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenkinek be kellene érnie a szériaverzióval. Számos radikális elképzelés született már a Suprával kapcsolatban, a terepjárótól kezdve a versenyautóig, ezek azonban rendre elszakadnak a realitásoktól, esélyt sem adva maguknak a megvalósulásra. Ezzel szemben a tajvani Ted Li, akit FlatHat3D néven ismer a digitális közösség, mintha ráérzett volna arra, meddig mehet el a Suprával. Persze időnként ő is túlzásba esik, és kövér hátsó kerekű dragsterként vagy a keményvonalas rajongóknak kedvezve a negyedik generációs Supra soros hathengeres motorjával, a legendás 2JZ blokkal átépítve álmodja újra az év legkívánatosabb sportautó-újdonságát, máskor azonban teljesen életszerű, szerethető autókat képzel el. Mivel azonban a normalitás ebben az esetben tökéletesen szubjektív, úgy helyes, ha mindkét kategóriából bemutatunk egyet-egyet: ami az egyik embernek túlzás, az pont jó a másiknak, és ahol valaki többet szeretne, ott talán mi már megálljt intenénk.

Mit szólnánk például egy hatalmas hátsó szárnyhoz a Supra farán? FlatHad3D korábban több verzióban is elképzelte az A90 csomagtérajtaját díszítő – egyébként fontos aerodinamikai szereppel bíró – kacsafarkát, ám ezzel nem állt meg: grafikáján méteres szárny tornyosul a kupé fölé, a hozzá tartozó szélesítésekkel együtt kifejezetten agresszív, zabolátlan versenyautóként tálalva a Suprát. Hogy ez nem alaptalan elképzelés, arra bizonyíték a tavaly bemutatott GR Supra Racing Concept: a gyár dizájnereit ott ugyanaz a szándék vezérelte, mint Ted Lit, különbség csupán a részletekben van.

De nem kell zárt körpályákra száműzni a Suprát ahhoz, hogy kívánatossá tegyük: a tajvani tervező, a rajongók talán legnagyobb álmát megvalósítva, targatetőt rajzolt a kupénak. A típus előző két generációjában népszerűvé vált, kiemelhető tetőlemez a zárt karosszéria torziós merevségét ötvözi a kabriók szabadságérzetével. Hogy milyen harmonikusan mutatna egy kimetszett tetejű Supra, arra Ted Li terve a bizonyíték: ha eltekintünk a túlzásba vitt futóműültetéstől és a kelleténél vaskosabb kipufogócsövektől, kifejezetten barátságos autót kapunk, amelynek kiegyensúlyozott arányai bizony sorozatgyártásban is jól mutatnának.

Ezt egyébként egy tavasszal adott interjúban elhangzottak tanúsága szerint Tada Tecuja sem gondolja másképp: a Supra-projekt főmérnöke ugyan nem erősítette meg az újságírók azon értesülését, hogy napirenden volna a targa verzió fejlesztése, de nem is cáfolta az erre vonatkozó felvetéseket. Ha pedig a döntéshozóknak nincs elvi kifogásuk az ötlet ellen, van remény, hogy érvényesül a piaci kereslet.

Képek: Toyota, www.artstation.com/flathat3d