160 éves lenne a magyar autóipar egyik úttörője

Karburátor, hydrokompresszor, forgóeke, nyersolajmotor – néhány azon szabadalmak közül, amelyek a magyar autóipar egyik úttörőjének nevéhez köthetők. 160 évvel ezelőtt, a mai napon született Bánki Donát, aki előtt az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen értékesítő autókereskedése is tiszteleg. 

Lőwinger Donát 1859. június 6-án született a Komárom-Esztergom megyei Bakonybánkon. Szülőhelye iránti tiszteletből magyarosíttatta később családnevét, így vonult be Bánki Donátként a magyar motorgyártás történelmébe.

 „Bánki Donát egyike volt azon kiváló magyar mérnököknek, akik munkásságukkal hozzájárultak az autózás elterjedéséhez” – kezdte Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója. „Nem csak remek szakember volt, de elhivatott oktató is, aki a lehető legtöbb módon segítette hallgatói felkészülését. Ezek után nem is meglepő, hogy több oktatási intézmény is névadójának választotta, mint például a budapesti közlekedésgépészeti szakgimnázium, amivel évek óta mi is együttműködünk. A Duna Autónál fontosnak tartjuk, hogy szakemberek végezzék ügyfeleink autójának szervizelését, karbantartását. Az autó ugyanis nekünk bizalmi kérdés. Ezért évi 20-30 tanuló tudásának bővítéséhez járulunk hozzá a gyakorlati képzés kertében, remélve azt, hogy az innen kikerült tanulókra is olyan büszkék lehetünk egyszer, mint Bánki Donátra.”

Korának legnagyobb gépészmérnöke volt, aki az iparosodó hazai környezetben kezdte mérnöki tevékenységét. A Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárban közel 17 éven át dolgozott, s ez időszak alatt olyan innovációkhoz adta nevét és szaktudását, mint a Mechwart-eke vagy az úgynevezett ún. Bánki-Csonka motor, amely a Ganz-gyár nemzetközileg is versenyképes terméke volt. Munkássága nem csak e vívmány által kapcsolódott össze Csonka Jánossal, de 1893-ban együtt szabadalmaztatták a fúvókás benzinkarburátort, közismertebb nevén a porlasztót. „Találmányuk a kor azon nagy problémáját oldotta meg, hogyan lehet az üzemanyagot biztonságosan, hatékonyan, és egyben környezetkímélő módon a motorba juttatni. Ezzel újabb lendületet adtak az automobilizmus fejlődésének.” – tette hozzá Simon Péter, az idén 30 éves Autóváros szakembere.

Az idő előre haladtával a karburátor fokozatosan fejlődött, de amikor már elérte azt a szintet, amely után gazdaságosan nem volt tovább fejleszthető, új utakat kellett keresni. Az egyik a benzinbefecskendező rendszerek kifejlesztése volt, aminek előnye a belsőégésű motor teljes üzemelési tartományában a jobb tüzelőanyag-levegő keverék előállítása, valamint a kisebb károsanyag-kibocsátás. Napjainkban az egyre szigorodó szabályozások következtében már csak a közvetlen befecskendezéses rendszerek tudják teljesíteni az EURO 6D normát.

Bánki összesen 10 találmányát szabadalmaztatta, főként a gázmotorok és a belsőégésű motorok terén. Köztük van az Otto motoroknál a mai napig használatos elektromos gyújtás elődje, az automatikus csőgyújtás, amelyet a gáz- és petróleummotoroknál alkalmazott a Bánki-Csonka kettős. Ezt követte 1894-ben az első nagynyomású robbanómotor, a saját korában méltán világhírű Bánki-motor, majd 1902-ben életre hívta elsőkerék-hajtású gépkocsiját, amelynek működési elve ma is korszerűnek számít.

Háttér:Jelenleg a Duna Autó Zrt.-nél 18 márka kínálatából választhatnak új autókat az érdeklődők, és 21 márkaszervizben várják a szakképzett alkalmazottak az autójavítással kapcsolatos feladatokat, továbbá használtautó-kereskedés is működik a telephelyen. Az országosan és regionális szinten is egyedülálló márkaválaszték (Cupra, Fiat, Fiat Professional, Honda, Hyundai, Kamaz, Kia, Lada, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Volvo, Renault, Dacia, Használtautó) és számos kiegészítő szolgáltatás mellett egy márkafüggetlen karambolos javítóközpont is sikeresen működik immár 1989 óta, az Óbuda szívében található vállalat négy és fél hektáros telephelyén. Hazánk legnagyobb márkapalettájával rendelkező márkakereskedésének szervizeiben évente több mint 40 ezer javítást végeznek.